۱۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۹

اربعین ریلی در انتظار اراده وزیر راه

فارغ از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی بین ایران و عراق، ضروری است در راستای تسهیل سفر زائران حسینی در اربعین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌‌های مسلمانان، پیگیری‌های جدی از سوی مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی و مسؤولان حمل‌ونقل عراق انجام شود.

به گزارش عیارآنلاین، طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۹۵، کشور ایران ۱۴٫۲ میلیون تن کالا معادل ۶٫۱ میلیارد دلار به عراق صادرات انجام داده است که این حجم از صادرات عمدتا بصورت جاده‌ای حمل شده است. این حجم از صادرات ایران تنها ۱۲ درصد بازار صادراتی عراق را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که ترکیه در چند سال گذشته با پشت سر گذاشتن ایران سهم خود را به ۲۲%  رسانده و بعد از چین مقام دوم کشور‌های صادر کننده به عراق را بدست آورده است.

کشور عراق علاوه بر فرصتی که برای صادرات کالاهای ایرانی دارد، در سال‌های اخیر به عنوان اولین مقصد مسافران ایرانی تبدیل شده است.

افزایش تعداد مسافران ایرانی از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به ۴٫۵ میلیون نفر در ۱۳۹۵ نشان دهنده رشد چشمگیر حجم تردد‌ها بین ایران و عراق در سال‌های اخیر است. با درنظر گرفتن تعداد مسافران عراقی به ایران، جمع مسافران دوکشور به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

یکی از مهمترین الزامات توسعه اقتصادی، گسترش ارتباطات تجاری با همسایه‌های کشور است که این مهم بدون ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای حمل و نقل امکان پذیر نخواهد شد. به طور حتم برای جابجایی این حجم از کالا و مسافر، حمل و نقل ریلی راهبردی‌ترین گزینه از میان روش‌های مختلف حمل‌و نقل است.

از مزایای ذاتی حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای می‌توان به حمل حجیم کالا و مسافر، ایمنی ۵۰ برابری، کاهش آلاینده ها و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت به نسبت ۱ به ۷  اشاره کرد.

با توجه به همین موضوع، اتصال ریلی ایران به عراق در دهه گذشته بارها مورد تاکید مقامات دو کشور قرار گرفته است؛

به طوری که رئیس‌جمهوری ۲ سال پیاپی وعده اتصال ریلی به عراق را داده است. حسن روحانی در سفر استانی سال ۹۴  خود به خراسان رضوی گفته بود: «خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به کشورهای آذربایجان و عراق وصل خواهد شد و با اتصال راه‌آهن ایران به بصره عراق، مردم و زائران اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین سال آینده (سال ۹۵) با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب می‌شوند». یک سال پس از وعده وی همزمان با اربعین سال ۹۵، حسن روحانی بار دیگر در استان البرز به اقدامات انجام‌شده درباره تسهیل شرایط برای عبور و مرور مردم جهت شرکت در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: «امیدواریم بزودی راه‌آهن ایران به راه‌آهن عراق متصل شود تا مردم بتوانند در همه روزها به عتبات عالیات مشرف شوند»

طبق تفاهم نامه سال ۹۳ که میان وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل عراق امضا شد، طرف عراقی متعهد به ساخت ۳۲ کیلومتر خط ریلی در خاک خود شده و طرف ایرانی هم وظیفه ساخت پل بر روی رودخانه اروند را برعهده داشت؛ در همین رابطه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه ساخت ۳۲ کیلومتر از پروژه مورد نظر شامل مسیر تک خطه و پل دوخطه را ۵۰ میلیون دلار معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

مهرماه ۹۵ مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تأمین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار کرد که حاضر است این پروژه را به‌صورت BOT و به مدت ۲۵ سال به سرمایه‌گذاران خارجی با اولویت کشور ایران واگذار ‌کند.

پرواضح است وظیفه اصلی پیگیری این پروژه در ایران برعهده وزارت راه‌وشهرسازی است، حال این پرسش مطرح است ‌که راهکار وزارت راه‌وشهرسازی برای خروج از بن‌بست تامین مالی این پروژه و سرعت بخشیدن در شروع عملیات اجرایی آن چیست؟ فارغ از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی بین ایران و عراق ضروری است در راستای تسهیل سفر زائران حسینی در اربعین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌‌های مسلمانان، پیگیری‌های جدی از سوی مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی و مسؤولان حمل‌ونقل عراق انجام شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: