۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۱
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور:

در انتظار استفاده از ریل تولیدی ذوب‌آهن هستیم

ذاکری با بیان اینکه تهیه ریل از شرکت‌های داخلی بسیار راحت‌تر از واردات ریل از شرکت‌های خارجی است گفت: هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم برای وارد کردن ریل از شرکت‌های خارجی حداقل یک سال زمان می‌برد، این درحالیست که خرید و تهیه ریل از داخل کشور زمان نسبتا کوتاه‌تری می‌خواهد.

جبارعلی ذاکری، معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حمل‌ونقل عیارآنلاین، پیرامون اینکه آیا شرکت ساخت مصمم به استفاده از ریل ملی است گفت: ما علاقه‌مند هستیم نیاز کشور به ریل از داخل کشور تامین شود، چراکه تهیه ریل از شرکت‌های داخلی بسیار راحت‌تر از واردات ریل از شرکت‌های خارجی است.

وی ادامه داد: هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم برای وارد کردن ریل از شرکت‌های خارجی حداقل یک سال زمان می‌برد، این درحالیست که خرید و تهیه ریل از داخل کشور زمان نسبتا کوتاه‌تری می‌خواهد.

ایشان در پاسخ به اینکه، حجم نیاز به ریل در کشور سالانه چه میزان است گفت: پیش بینی ما برای بحث ریل ۱۵۰ هزار تن در سال است. البته قبلا همکاران و دوستان آمار متفاوت از این را داده بودن حتی در یکی از همایش‌ها به نقل از مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان نیاز کشور به ریل را ۵۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن در سال اعلام کردند.

وی افزود: ولی واقعیت این است که ۴۰۰ هزار تن عدد صحیحی نیست. به ازای هر کیلومتر ما ۱۲۰ تن مصرف داریم. ۴۰۰ هزار تن چیزی در حدود ۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی می‌شود، لذا اعداد و ارقام درشت است و واقعی نیست. حتی اگر بخشی از آن را ( ۵۰۰ کیلومتر) برای بازسازی اختصاص دهیم، نیاز کشور تا این حد نیست. لذا، بهترین رکوردی که کشور می تواند بزند در حد هزار کیلومتر بازسازی بهسازی نوسازی است. برای هزار کیلومتر حدودا ۱۲۰ الی ۱۵۰هزار تن ریل کفایت می کند.

ذاکری پیرامون اینکه عمر مفید ریل در کشور چند سال است گفت: عمر مفید ریل را برحسب پارامترهایی چون شعاع خطوط، قوس‌های موجود و میزان بار عبوری از آن می‌سنجند. برای مثال در قوس‌های تند عمر مفید ریل گاها ۴ الی ۵سال است. ولی در خطوط مستقیم و بدون قوس عمر مفید ریل ۷۰ الی ۸۰ سال است. در مجموع به طور میانگین عمر مفید ریل بین ۴۰ الی ۳۰ سال است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن  در پاسخ به اینکه کاربرد ریل‌های u33و uic60 در کدام محورها است گفت: معیارهای طراحی ما برحسب حجم بار عبوری از محور است. اگر حجم بار محوری و سرعت پایین باشد طبیعتا به ریل با وزن بار طول کمتری نیاز خواهیم داشت که در گذشته از ریل‌های u33 در این محورها استفاده می‌شد. در کشور ما از سال ۱۳۶۳ به بعد در محورهای پرتردد ریل‌های uic60 که قادر به تحمل حجم بار عبوری بیشتری هستند جایگزین ریل‌های قدیمی u33 شده‌اند.

وی افزود: در کشور ما اخیرا بحث بارهای محوری ۳۰ تنی به اضافه خطوط جدیدی که در طراحی آن‌ها حجم بار عبوری ۲۵ تن در نظر گرفته شده مطرح شده است به همین دلیل باید از ریل‌های uic60 استفاده کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر در احداث خطوط جدید از ریل‌های u33 استفاده نمی‌شود. در مجموع با احتساب خطوط قدیمی چیزی در حدود ۴ هزار کیلیومتر ریل u33 در کشور داریم.

ذاکری در پایان پیرامون پروژه های آماده ریل گذاری کشور گفت: از ابتدای سال ۹۶ تا به حال حدود ۴۰۰ کیلومتر ریل گذاری کردیم. محورهای همچون تهران-همدان را ریل گذاری کردیم. در غرب کشور محور ملایر تا کرمانشاه را به پایان رسانده‌ایم و محور، مراغه- ارومیه در شرف اتمام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم سه کارگاه فعال در محورهای  میانه- تبریز، قزوین- رشت و یزد- اقلید داریم. مجموعا ۴۰۰ کیلومتر ریل گذاری شده و برنامه ریل گذاری ۵۳۶ کیلومتر دیگر را هم داریم.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: