۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳

معاون وزیر راه و شهرسازی: تکمیل قطعه اول تهران-‌شمال ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل چهارخطه سازی محور هراز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، از اجرای ۵۵ کیلومتر چهار خطه در این مسیر خبر داد و گفت: برای تکمیل قطعه اول آزادراه تهران ـ‌ شمال که ۱۵ درصد مانده است، حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که تفاوت این دو رقم موارد غیرقابل پیش‌بینی است.

به گزارش عیارآنلاین، مراسم بازدید خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به همراه معاونان وی و نمایندگان برخی از شهرهای شمالی در مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه، از محور هراز در استان‌های تهران و مازندران در حال انجام است.

بنا بر این گزارش، در حاشیه این بازدید، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از برنامه‌های مهمی که در چهار سال اخیر سرعت بیشتری گرفت، ساماندهی محورهای منتهی به شمال کشور در راستای رفع گره‌های ترافیکی، افزایش ایمنی عبور و مرور و کاهش سوانح رانندگی است.

* تکمیل دو خطه محور فیروزکوه ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد/ اجرا تا پایان امسال

خیرالله خادمی اظهار داشت: در این راستا تکمیل ۶ پروژه در دستورکار قرار گرفت که اولین پروژه چهار خطه شدن محور فیروزکوه ـ قائم‌شهر بود.

وی ادامه داد: این مسیر تهران را به مازندران متصل می‌کرد و در ادامه به گرگان و مشهد مقدس متصل می‌شود، اجرای دو بانده‌سازی محور فیروزکوه در مراحل پایانی است و فقط ۳٫۵ کیلومتر باقی مانده است که شامل بخش‌های شهری و تعدادی مغازه است.

خادمی ادامه داد: در سال ۹۴ رقم ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ رقم ۱۲۰ میلیارد تومان برای دو خطه سازی محور فیروزکوه هزینه شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این محور ۱۸۵ کیلومتر از رودهن تا ساری طول دارد و فقط بخشی در شیرگاه و زیرآب مانده است؛ برای تملک اراضی این بخش ۳۵ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم که ۱۰ میلیارد تومان آن را سازمان برنامه تخصیص داده است و ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز باید تخصیص بدهد.

خادمی افزود: برای تکمیل کل این ۳٫۵ کیلومتر ۱۱۰ میلیارد تومان بابت تملک و اجرا نیازمندیم و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال به پایان برسد.

* دوخطه‌سازی ۵۵ کیلومتر از مسیر ۱۰۱ کیلومتری هراز 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: محور هراز از سال ۸۹ برای دو خطه‌سازی مورد توجه قرار گرفت که از سمت مازندران این دوخطه‌سازی آغاز شد؛ سال قبل ۱۵ کیلومتر و سال ۹۴ میزان ۱۴ کیلومتر مسیر دوخطه در این محور افتتاح شد و جمعاً ۵۵ کیلومتر به صورت منقطع در این محور ۱۰۱ کیلومتری چهارخطه شده و شامل دو خط رفت و دو خط برگشت است

خادمی جاده هراز را از نظر گردشگری و استراتژیک مهم ارزیابی کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم سازه‌ها، پل‌ها و تونل‌های این مسیر نسبت به دیگر سازه‌ها منحصر به فرد باشد، انتخاب نوع پل نیز در شورای معاونان برای این پروژه به رأی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: محور هراز ۱۸ کیلومتر تونل، ۳۳ کیلومتر دیوار حائل و ۳ کیلومتر پل‌های خاص دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت پیشرفت عملیات چهار خطه‌سازی شامل دو خط رفت و دو خط برگشت در این پروژه را ۶۰ درصد ارزیابی کرد و گفت: حدود ۴۶ کیلومتر از این پروژه باقی مانده است که برای تکمیل آن ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم زیرا اغلب شامل تونل و پل است.

خادمی اظهار داشت: اگر تزریق مالی به این پروژه افزایش یابد، تلاش می‌کنیم ظرف دو سال این مسیر چهارخطه شود.

* هزینه‌کرد ۲۵۰۰ میلیارد تومان در کل پروژه آزادراه تهران ـ شمال/ تکمیل قطعه یک ۴۵۰ میلیارد تومان می‌خواهد

وی همچنین درباره آزادراه تهران ـ شمال گفت: قطعه یک این پروژه در ۳ سال گذشته پیشرفت فیزیکی مناسبی داشت و از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در قطعه یک، عملیات روسازی بتنی و تأسیسات تونل و روشنایی‌ها هنوز اجرا نشده است؛ طبق ضابطه جدید، اجرای دو پوسته در تونل‌های جدید مدنظر قرار گرفت که در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی جت‌فن‌هاست.

وی اظهار داشت: البرز سخت‌ترین سازند زمین‌شناسی را دارد و موارد غیرقابل پیش‌بینی در سازند تهران ـ شمال زیاد است، زیرا ساختار یکنواختی از نظر زمین‌شناسی در آن وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال نیز آغاز شده است که در قالب ۵ قطعه به طول ۲۲ کیلومتر اجرا خواهد شد.

وی افزود: تونل ۶ کیلومتری البرز نیز در قطعه دوم در حال تکمیل است و ۱٫۶ کیلومتر دیگر آن بابت حفر باقی مانده است.

خیرالله خادمی هزینه اجرای آزادراه تهران ـ شمال را تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای تکمیل قطعه یک طبق بررسی دولت ۴۵۰ میلیارد تومان و طبق بررسی مجری ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که این تفاوت رقم به دلیل موارد غیرقابل پیش‌بینی است.

* تکمیل محور جدید قزوین ـ الموت ـ تنکابن با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: از دیگر محورهای جدید منتهی به شمال کشور، جاده اصلی قزوین الموت ـ تنکابن است که می‌تواند ارتباط قزوین به شمال کشور و انتهای مازندران را برقرار کند.

خادمی ادامه داد: این محور ۲۰ کیلومتر تونل دارد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن ۴۵ درصد برآورد می‌شود.

خادمی تکمیل محور اصلی قزوین ـ تنکابن را با تأمین اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مثبت ارزیابی کرد و گفت: ۱۴ کیلومتر تونل در این پروژه مانده است و اجرای پروژه در قالب راه اصلی استاندارد بالا با سرعت ۹۰ کیلومتر خواهد بود.

* تکمیل ۸ کیلومتر باقی‌مانده آزادراه قزوین ـ رشت با اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومان

خادمی آزادراه قزوین ـ رشت را از دیگر محورهای منتهی به شمال کشور دانست و گفت: ۱۲۷ کیلومتر از این آزادراه ۱۳۸ کیلومتری تکمیل شد و محور زیر بار ترافیک رفت، اما ۱۱ کیلومتر دیگر باقی ماند که از نظر اجرایی بسیار سخت و کوهستانی بود،در محدوده سد منجیل قرار داشته و هزینه اجرای آن به اندازه هزینه کل پروژه ارزیابی می‌شود؛ این مسیر گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین ـ رشت در ایام پیک سفرها بود که تلاش کردیم آن را در دو مرحله اجرایی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا ۳٫۲ کیلومتر مسیر که تونل‌های خاص بود، در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شد و پروژه در انتهای ۹۵ زیر بار عبور رفت.

وی افزود: ۴۰ درصد دیگر در قالب مرحله دوم شامل ۸ کیلومتر باقی مانده است که ما و سازمان راهداری تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذار (بانک تجارت) به امضا رساندیم تا در قالب ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه‌کرد این پروژه تکمیل شود. طی جلسه با مسئولان استان گیلان و مردم محلی مقرر شد فعلاً یک باند رفت ۸ کیلومتر در خارج شهر و باند برگشت درون شهر باشد.

* پرداخت هزینه‌های تملک اراضی از محل اسناد خزانه اسلامی 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: جدیدا بابت تملک اراضی، اسناد خزانه اسلامی نیز به مالکان ارائه می‌کنیم.

وی افزود: امسال با توجه به آنکه سود سال آینده را از بابت این اسناد ارائه می‌دهند که ۸ درصد است، استقبال از اوراق بیشتر شده است.

* ۱۱۸۰ کیلومتر آزادراه در حال احداث

خادمی بیان کرد: در ۱۰ محور آزادراهی در قالب ۱۶ پروژه ۱۱۸۰ کیلومتر آزادراه در حال احداث است، ضمن آنکه ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه نیز در حال مطالعه داریم.

خادمی گفت: رویکرد ما این است که آزادراه‌های موجود از ۲۴۰۰ کیلومتر به ۵ هزار کیلومتر افزایش یابد، زیرا در حال حاضر میزان آرادراه‌ها ۲ درصد میزان جاده‌های اصلی کشور است.

* احداث ۱۸۰۰ کیلومتر راه‌آهن در یک سال / اجرای ۳۴۰۰ کیلومتر پروژه ریلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۲۲ طرح ریلی داریم، گفت: بیش از ۳۴۰۰ کیلومتر طول ریل‌های در حال احداث در کشور است که ۹۱۹ کیلومتر آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز دو خطه‌سازی در ۹۰۰ کیلومتر از مسیر را امسال اجرا می‌کند.

وی اولویت‌های تکمیل پروژه‌های ریلی را در استان‌های همدان، کرمانشاه، ارومیه و گیلان اعلام کرد و گفت: اتصال کرمانشاه به ریل تا دو ماه آینده بهره‌برداری می‌شود، همچنین ریل‌گذاری خط آهن ارومیه نیز تا دو هفته آینده به پایان می‌رسد. همچنین خط آهن میانه ـ بستان‌آباد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

* واردات ریل از هندوستان در قالب فاینانس

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: ریل‌هایی که برای پروژه‌های ریلی وارد می‌کنیم، از کشور هند و به صورت فاینانس است که ۱۵۰ هزار تن تاکنون وارد کشور شده است و برای سرعت‌های مسافری حداکثر ۱۶۰ کیلومتر و باری حداکثر ۱۲۰ کیلومتر درنظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین قراردادی با ذوب‌آهن داریم که امیدواریم هر چه زودتر ریل به ما تحویل دهند.

خادمی گفت: درحال مذاکره با کشور هند هستیم که شمش از این کشور وارد ایران کنیم و در ذوب‌آهن تولید ریل انجام شود؛ این واردات شمش در قالب فاینانس خواهد بود.

* ۷۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در حال احداث

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ۷۵۰۰ کیلومتر راه اصلی وب زرگراه در حال احداث است که سالانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر آن را تحویل می‌دهیم.

منبع:فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: