۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۰

قطار کربلا؛ وعده‎ایی که محقق نمی‎شود!

جهت سفر با قطار به کربلا، محور شاخه‌ی غربی ریلی جنوب از اهواز به سمت شلمچه منشعب شده است و برای متصل شدن این محور به استان بصره در خاک عراق، تنها نیاز به احداث پلی بر روی اروندرود و ۳۲ کیلومتر خط آهن در خاک عراق می باشد که علی رغم وعده‎های مختلف مسئولین، هیچ اقدامی انجام نشده است.

به گزارش عیارآنلاین، کشور عراق با داشتن بیشترین مرز با کشور ایران در میان دیگر همسایگان از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است علاوه بر آن، دو کشور با داشتن عقاید مذهبی و فرهنگی مشترک و همچنین با وجود اماکن مذهبی و جاذبه‌های گردشگری متعدد، می توانند بیش از بیش با یک دیگر مبادرت داشته باشند.

با توجه به افزایش تردد بین ایران و عراق، می‌بایست زیرساخت‌های مناسبی را برای این ترددها در نظر گرفت چراکه طبق آمارهای موجود در سال ۹۵ تعداد یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار عراقی به ایران سفرکرده‌اند و متعاقباً ۴میلیون و ۵۰۰هزار ایرانی به عتبات عالیات سفر داشته‌اند.

در حال حاضر زیرساخت‌های موجود در این سفرها به‌صورت جاده‌ای و یا هوایی فراهم است، اهتمام به اتصالات ریلی ایران با در نظر گرفتن امتیازات نسبی حمل‌ونقل ریلی به حمل‌ونقل هوایی و زمینی می‌تواند از اقدامات اولویت‌دار در حمل‌ونقل دو کشور باشد.

نکته‌ی دیگری که باید دراین‌باره در نظر گرفت این است که طبق بررسی کارشناسان، با انتقال نیمی از حجم صادراتی بر روی ریل می‌توان سالانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد.

لذا با توجه به این‌که هر قطار مسافربری معادل ۱۵ اتوبوس و ۴ هواپیما  ظرفیت حمل مسافر دارد، هم می‌توان خطرات جاده‌ای را کاهش داد و نیز با احتساب جابه‌جایی دو میلیون نفر در سال بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه حمل‌ونقل برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین و افزایش تردد مسافران بین ایران و عراق، می توانستیم با عنایت به خطوط ریلی کشور، حمل نقل زائران را تسهیل ببخشیم چراکه در حال حاضر  محور شاخه‌ی غربی ریلی جنوب از اهواز به سمت شلمچه منشعب شده است و برای متصل شدن این محور به استان بصره در خاک عراق، تنها نیاز به احداث پلی بر روی اروندرود و ۳۲ کیلومتر خط آهن در خاک عراق می باشد.

با توجه به ناامنی‌های سالیان اخیر در شمال عراق، این امر باعث شده است که زائران، مرزهای جنوبی را برای تردد انتخاب کنند؛ بنابراین می توانستیم با پایان دادن به این پروژه، تسهیل امر تردد مسافران به سمت عتبات عالیات را شاهد باشیم.

در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای در سال‌های ۹۰ و ۹۳ به امضای ایران و عراق رسید، که طبق مفاد این تفاهم نامه، ایران می بایست به احداث پل بر روی اروندرود بپردازد و خط آهنی به طول ۳۲ کیلومتر که قرار است در کشور عراق کشیده شود، توسط عراق صورت پذیرد، اما با توجه به گذشت حدود پنج سال از اولین امضای تفاهم‌نامه در مهر ۹۵ مسئول راه‌آهن جنوب عراق اعلام  کرد این کشور توانایی تأمین مالی برای احداث این خطوط را ندارد و حاضر است این پروژه را به مدت ۲۵ سال به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار کند.

آنچه از صحبت های وزیر راه و شهرسازی می توان برداشت کرد برآورد اولیه ساخت ۳۲ کیلومتر از پروژه مورد نظر شامل مسیر تک خطه و پل دوخطه، ۵۰ میلیون دلار معادل ۱۸۵ میلیارد تومان است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین گلوگاه توسعه ارتباطی با عراق درزمینهٔ حمل کالا و مسافر موضوع حمل‌ونقل است، همچنین ویژگی‌های ذاتی حمل‌ونقل ریلی که بزرگ‌ترین مزیت آن ظرفیت بالای حمل ایمن کالا و مسافر با کمترین هزینه است، ضرورت اتصال ریلی ایران به عراق را نشان می‌دهد.‌

این ظرفیت که با احداث فقط یک پل و ۳۲ کیلومتر خط آهن با هزینه بسیار پایین امکان‌پذیر هست، نباید این‌همه سال مسافران و تجار را به‌زحمت انداخته و به نمادی برای خلف وعده‌های مسئولان تبدیل شود.

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: