۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۸

راه‎آهن بیش از این، تولید ریل داخلی را معطل ذوب‎آهن نکند

با توجه به گذشت دو دهه از آغاز اولین تلاش‎ها برای تولید ریل ملی در شرکت ذوب‏ آهن، هنوز ریل استاندارد UIC60 به راه‎آهن تحویل نشده است. بنابراین لازم است شرکت راه‎آهن بیش از این تولید ریل در داخل را معطل شرکت ذوب‎آهن نکند و این فرصت را در اختیار سایر شرکت‎های فولادی کشور قرار دهد.

به گزارش عیارآنلاین، از سال‌های دهه ۷۰ که اولین اقدامات در جهت تولید ریل در شرکت ذوب‎آهن آغاز شد، ریل ملی همواره موضوعی مورد مناقشه بین شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‎آهن بوده است. چه در آن سال‌هایی که راه‎آهن به دلیل پایین بودن کیفیت ریل‎های U33 تولیدشده توسط ذوب‎آهن از خرید آن‌ها سر باز زد و چه در سال‎های اخیر که برای کمک به پیشرفت پروژه تولید ریل، از وصول مطالبات معوق خود از ذوب‌آهن چشم پوشید. با این حال، تولید ریل ملی UIC60 در شرکت ذوب‎آهن هنوز به ثمر نرسیده است.

در این شرایط و باوجود مجموعه‎های دیگر فولادی در کشور که از توان بالقوه برای تولید ریل برخوردارند و در صورت اطمینان از خریداری شدن محصول خود توسط راه‎آهن، آمادگی تجهیز نمودن کارخانه‌های خود به تجهیزات تولید ریل را دارند؛ مشخص نیست که چرا تولید ریل داخلی که می‎تواند ایران را از واردات ریل بی‎نیاز کرده و موجب تسریع پروژه‎های توسعه شبکه ریلی گردد، در تمام این سال‏ها تنها با نام شرکت ذوب‎آهن گره‌ خورده است.

شرکت ذوب‏ آهن با تعلل ‏های زیاد خود در انجام تعهداتش و تولید و تحویل ریل باکیفیت به راه ‏آهن، نشان داده است که نگاه چندان مثبتی به این پروژه ندارد. این در حالی است که در این مدت طولانی، سرمایه مالی و زمانی زیادی در کشور برای پیشرفت این پروژه صرف شده است. پیش‌ازاین هم پور سید آقایی، مدیرعامل پیشین راه‎آهن، با اشاره به تعلل‎های مستمر ذوب‎آهن و نیاز کشور به تأمین ریل موردنیاز پروژه ‏های راه‎آهن، گفته بود: اگر ریل به‌موقع تأمین شود واردات ریل را کاهش می‌دهیم و می‌خواهیم روی زمین ریل به ما تحویل شود نه اینکه فقط شعار داده شود.

منحصر کردن پروژه تولید ریل ملی به شرکت ذوب‏آهن در حالی است که مجموعه‏ های فولادی بسیاری آمادگی تولید این محصول با ارزش در صنعت فولاد را در داخل کشور دارند. برای مثال می‎توان به شرکت فولاد آلیاژی ایران که چندی پیش بنا بر اعلام مدیرعامل آن، به فناوری تولید شمش ریل در داخل کشور دست‌یافته است، اشاره کرد. پیش‎تر نیز موسی‌الرضا ثروتی نماینده وقت مردم بجنورد اعلام کرده بود که طرح تولید ریل در داخل با حمایت سرمایه‎گذار خارجی در شهرستان جاجرم از توابع استان خراسان شمالی در دست پیگیری بود که با پیش‌دستی ذوب‎آهن اصفهان و اخذ تنها مجوز احداث خط تولید ریل در داخل کشور، دیگر امکان ساخت چنین کارخانه‏ای در خراسان شمالی وجود ندارد.

در چنین شرایطی و باوجود عدم اهتمام جدی برای تولید ریل UIC60 در مجموعه ذوب‎آهن اصفهان، به نظر می‎رسد که شرکت راه‎آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به‌عنوان متولیان ساخت خطوط ریلی کشور نباید بیش از این پروژه تولید ریل ملی را معطل تحویل ریل از طرف شرکت ذوب‎آهن نمایند. برگزاری مناقصه خرید ریل و انعقاد قرارداد به‌منظور اطمینان بخشی به تولیدکنندگان داخلی فولاد نسبت به خریداری شدن ریل تولیدی آن‎ها توسط شرکت راه‏آهن، می‏تواند عامل تشویق‌کننده‌ای برای حضور سایر شرکت‎های نورد فولاد در این عرصه باشد.

برگزاری مناقصه، علاوه بر اینکه شفافیت اقتصادی را به همراه دارد، می‎تواند شرکت‌های علاقه‎مند به تولید این محصول باارزش در صنعت فولاد را به میدان رقابت آورده و به ‌تمامی حواشی این سال‎ها پیرامون تولید ریل ملی پایان دهد. بعلاوه در این صورت، امکان انتخاب خرید ریل از شرکت‎های فولادی با بهترین کیفیت و قیمت بهینه برای دولت فراهم خواهد شد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: