۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۴

اتصال ریلی به عراق از رویا تا واقعیت

حجم مسافران بین دو کشور ایران و عراق ظرف چند سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. مسأله‌ای که در کنار تحکیم روابط تجاری با عراق به عنوان دومین شریک اقتصادی ایران، لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای اتصال ریلی ایران به عراق را می‌رساند.

به گزارش عیارآنلاین، با فرا رسیدن محرم، عزاداران حضرت اباعبدالله (ع) مهیای سفر های زیارتی خود به عتبات عالیات می شوند. حجم مسافران بین دو کشور که غالبا با انگیزه های زیارتی به تردد می پردازند ظرف چند سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. مساله ای که در کنار تحکیم روابط با عراق به عنوان دومین شریک اقتصادی ایران، امکان توجه بیشتر به ظرفیت های سیاسی و فرهنگی همسایه غربی را مهیا می کند.

سال گذشته حدود ۲٫۵ میلیون زائر در ایام اربعین راهی عراق شدند که این رقم حدود دو برابر سال ۹۳ و حدود ده برابر سال ۹۱ بود.

به جز ایام اربعین، در طی سال و مناسبت های مختلف نیز انبوه زائران ایرانی راهی این کشور شده و در مقابل نیز رقم قابل توجهی از زائران عراقی هر ساله مهمان کشورمان هستند.

مقام معظم رهبری در سال ۹۳ به مسئولین مربوطه دستور دادند تا حد امکان تسهیلات لازم برای زائران اربعین را فراهم کنند. از جمله مشکلاتی که برای زائران ایرانی هر ساله وجود دارد، معضل سختی تردد جاده ای است. در این زمینه در صورت راه اندازی حمل و نقل ریلی، علاوه بر افزایش ظرفیت سالانه سفر بین دو کشور، مزایای عمومی این شیوه مانند افزایش امنیت سفر، هزینه پایین تر و آسایش بالاتر سفر شامل حال زوار خواهد شد. همچنین در صورت راه اندازی مسافرت ریلی در این مسیر، بخش زیادی از حجم ترافیک جاده ای کاسته شده و امنیت و آسایش سفر جاده ای نیز افزایش خواهد یافت.

علاوه بر مزایای مسافری ذکر شده، از لحاظ اقتصادی نیز این اتصال دارای مزایای فراوانی است. حجم مبادلات بین دو کشور در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون تن در سال می باشد که عمده این بار را محصولات سنگین و “ریل پسند” تشکیل می دهد. حدود ۷۰% این حجم از مرز های جنوبی در حال تردد می باشد که بخش زیادی از آن در صورت برقراری اتصال ریلی به دلیل هزینه بسیار پایین تر حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای جذب ریل خواهد شد.

در حال حاضر از مسیر ۲۴۰۰ کیلومتری مشهد-کربلا، جز  قطعه ای به طول ۳۰ کیلومتر از مرز شلمچه تا شهر بصره عراق، تمامی مسیر دارای زیرساخت ریلی می باشد. برای تکمیل این قطعه کوچک در سال های ۹۰ و ۹۳ تفاهم نامه هایی به امضا رسید تا با تقسیم کار بین دو کشور، هر چه سریعتر این اتصال بر قرار شود.

بهمن ماه سال ۹۴ حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به مردم مشهد وعده داد که اربعین بعدی امکان سفر ریلی به کربلا فراهم خواهد بود. از زمان این وعده اکنون دومین اربعین بدون قطار نیز سپری خواهد شد و پروژه یاد شده هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.

کشور عراق به دلیل هزینه های ناشی از جنگ توان انجام تعهدات خود در این زمینه را ندارد. با توجه به هزینه پایین این پروژه و دستاوردهای بزرگی که برای کشور خواهد داشت لازم است این پروژه به صورت قرارداد مشارکت بخش عمومی-خصوصی توسط طرف ایرانی به انجام برسد. در این روش بخش خصوصی با هزینه خود اقدام به احداث زیرساخت نموده و برای مدت معینی اقدام به بهره برداری از پروژه می کند تا اصل و سود مورد انتظار خود را بدست آورد. پس از این مدت، پروژه به بخش عمومی منتقل می شود. شایان ذکر است در این روش مالکیت از ابتدا نیز برای بخش عمومی بوده و بخش خصوصی پس از احداث تنها برای مدت محدودی اقدام به بهره برداری از پروژه می نماید.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: