۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۰

سهمیه‌بندی مجدد بنزین، مؤثرترین راهکار مدیریت مصرف

با توجه رشد عجیب تقاضای بنزین از زمان حذف سهمیه‌بندی بنزین، ضروری است که دولت و وزارت نفت باهدف مدیریت مصرف و مقابله با اقدامات خصمانه احتمالی، طرح سهمیه‌بندی و دونرخی کردن بنزین را مجدداً اجرا کند. البته تعیین دقیق میزان مصرف برای در مضیقه قرار نگرفتن گروه‌های مختلف جامعه از الزامات اجرای طرح است.

به گزارش عیارآنلاین، ۱۶ شهریورماه سال ۹۶ بود که زنگ خطر مصرف بنزین در کشور به صدا درآمد. در این روز مصرف بنزین رکورد ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر را به خود دید. پیش‌ از این نیز در ۱۲ فروردین‌ماه سال ۹۵ کشور شاهد مصرف بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در آن روز بود. کارشناسان علت اصلی این افزایش مصرف بنزین در ۲ سال اخیر را حذف سهمیه‌بندی بنزین می‌دانند.

داستان از این‌ قرار است که در سال ۸۶ با رسیدن رشد مصرف بنزین به ۱۰% زمزمه تحریم واردات بنزین از سوی آمریکا شنیده شد. محقق شدن این اتفاق برابر با فلج شدن اقتصاد کشور بود. به همین دلیل در اقدامی هوشمندانه و سریع، طرح سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف این فرآورده نفتی به اجرا درآمد.

با اجراشدن این طرح، روند فزایندۀ قاچاق و مصرف بنزین متوقف شد و در نتیجه واردات بنزین کاهش یافت؛ به‌گونه‌ای که باگذشت ۸ سال از اجرای طرح و حدود ۲ برابر شدن تعداد خودروهای کشور مصرف بنزین در کشور تقریباً ثابت ماند.

این اقدام هوشمندانه تا سال ۹۴ ادامه یافت تا اینکه زنگنه وزیر نفت با استدلال‌هایی نادرست و مجوزی که از دولت گرفت سهمیه‌بندی بنزین را لغو و قیمت بنزین را تک‌نرخی اعلام کرد. با این اقدام مردم دیگر معیار و انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف بنزین نداشتند و می‌توانستند به‌صورت نامحدود بنزین مصرف نمایند. همچنین به دلیل استفاده نشدن از کارت سوخت شخصی توسط مردم بسیاری از اطلاعات ارزشمندی که از سامانه هوشمند سوخت به دست می‌آمد، از بین رفت.

کارشناسان عقیده دارند که حذف سهمیه بنزین می‌تواند به قاچاق این فرآورده نفتی نیز دامن بزند؛ چرا که حتی بعد از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین(۱۰۰۰ تومان برای هر لیتر) همچنان اختلاف قیمتی ۳ تا ۴برابر با کشورهای همسایه دارد که با حفظ سهمیه بنزین قابل‌پیشگیری بود.

نتیجه حذف سهمیه بنزین درزمانی کمتر از ۲ سال چنین شد که رشد مصرف بنزین به ۸% در سال ۹۶ رسیده و به‌تبع آن کشور شاهد افزایش روزافزون واردات بنزین بوده است. در صورت ادامه افزایش این روند بعید نیست که آمریکا طرحی برای تحریم واردات بنزین ارائه دهد که با نابودی زیرساخت مدیریت مصرف بنزین، امکان وارد شدن ضربه اقتصادی به کشور وجود دارد.

به نظر می‌رسد که بهترین و سریع‌ترین راهکار برای مدیریت مصرف بنزین اعمال مجدد سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن بنزین باشد. با این روش علاوه بر امکان اجرای طرح‌های فوری در زمان‌های لازم و حساس، زمینه اعمال سیاست‌های تشویقی در مدیریت مصرف بنزین وجود خواهد داشت. مزیت دیگر سهمیه‌بندی بنزین حذف قاچاق بنزین از طریق قیمت‌گذاری درست نرخ دوم بنزین است.

بنابراین با توجه رشد عجیب تقاضای بنزین از زمان حذف سهمیه‌بندی بنزین، ضروری است که دولت و وزارت نفت باهدف مدیریت مصرف و مقابله با اقدامات خصمانه احتمالی، طرح سهمیه‌بندی و دونرخی کردن بنزین را مجدداً اجرا کند. البته تعیین دقیق میزان مصرف برای در مضیقه قرار نگرفتن گروه‌های مختلف جامعه از الزامات اجرای طرح است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: