۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۰
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي:

محتوای کتاب های درسی متناسب با اقتضائات زمانی و تاریخی تغییر می کند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: محتوای کتاب های درسی متناسب با اقتضائات زمانی و تاریخی تغییر می کند.

به گزارش عیارآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان با بیان اینکه تغییر محتوای کتاب های درسی بر اساس ضرورت ها و اقتضائات کشور، علاقه و نیازهای دانش آموز و خانواده ها انجام می شود، اظهارکرد: داستان کوکب خانم و حسنک کجایی مربوط به زمانی بود که کشاورزی و دامداری و دامپروری در کشور ما مدرن نبود و اینگونه داستان ها در کتاب های درسی جذابیت داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: کتاب «تفکر رسانه ای» به عنوان یک ضرورت به کتاب های درسی دانش آموزان متوسطه اضافه شده است زیرا رسانه ها امروز بر زندگی آحاد جامعه غلبه دارد، این رسانه ها و تشخیص واقعیت و کاذب بودن مطالبی که در فضای مجازی منتشر می شود را باید دانش آموز بشناسد و قدرت تجزیه و تحلیل پیدا کند تا هر مسئله ای را نپذیرد و در واقع باید دروازه بانی خبر را به دانش آموزان بسپاریم.

بسیاری از ایرادها به تغییر محتوای کتاب های درسی درست نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص برخی ایرادات به محتوای کتاب های درسی خاطرنشان کرد: مشکل ذره بین و عینک برخی از افراد است و مسائلی که درباره حذف برخی مطالب درباره ایثار و شهادت در کتاب های درسی مطرح می شود، درست نیست.

محمدیان افزود: البته قابل انکار نیست که کتاب های درسی همانند دیگر تولیدات بشری امکان وجود ضعف و نقص هم دارند و به همین جهت است که همواره در سال اول، کتاب های درسی به صورت آزمایشی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و با گرفتن بازخوردها موارد برای سال بعد اصلاح می شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز بر اساس نظام آموزشی ۳ – ۳ – ۶ تمامی کتاب های پایه یازدهم جدیدالتالیف است، تصریح کرد: پس از پایان سال تحصیلی، نقاط قوت و ضعف کتاب های درسی این پایه و مسائلی که معلمان با آن مواجه هستند، شناسایی شده و در پژوهشگاه سازمان مطالعات آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهشی وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه برخی ایرادات از جنس اشکال نبوده بلکه از جنس عیب تراشی و بهانه جویی است، ادامه داد: البته برخی یادآوری ها و نکاتی که درباره کتاب های درسی عنوان می شود نیز سودمند است و ما از نقدهای سازنده استقبال می کنیم.

محمدیان اظهارکرد: گروه منتقدان کتاب های درسی تشکیل شده که این گروه نیز همانند مولفان وظیفه دارند ایراد کتاب های درسی را یادآوری کنند و در مقابل این نقد و بررسی، حق التحقیق دریافت می کنند.

نقد منصفانه و اصلاح گرایانه درباره کتاب های درسی را می پسندیم

وی افزود: از نقد، گریزی و گزیری نیست و ما نقد منصفانه و اصلاح گرایانه را می پسندیم اما جامعه علمی و آموزشی نیز عیب جویی طعنه زنانه که قرآن هم آن را نفی کرده را نمی پسندد، هم اکنون یک هزار و ۱۵۰ عنوان کتاب درسی وجود دارد و اگر کسی بخواهد انتقادی به برخی مطالب وارد کند باید تمامی این عناوین را مورد پژوهش قرار دهد و اشراف کامل به موضوعات کتاب های درسی داشته باشد تا بتواند نقد درستی ارائه دهد.

محمدیان با بیان اینکه یکی از نقدهایی که به آموزش و پرورش وارد می شود، «حافظه محوری» است، یادآور شد: برخی دروس در رویکرد جدید، از یک سند ۱۰ بندی، تنها به چند بند آن اشاره شده و بقیه به عهده دانش آموز گذاشته شده تا به تحقیق در این زمینه بپردازد که این هم از موضوعات مورد انتقاد عده ای بوده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین کتاب درسی را یک مهارت علمی دانست که لازمه آن آشنایی با برنامه ریزی درسی است و برخی کارشناسان پیشنهاد داده اند که مطالب تغییر یافته یا حذف شده کتاب های درسی به صورت پاورقی اشاره شود هر چند این پیشنهاد تا حدودی موثر است اما باید توجه داشت که حداکثر عمر یک کتاب پنج سال است.

۱۳۸ میلیون نسخه کتاب آماده توزیع در بین دانش آموزان

معاون پژوهشی وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: اکنون ۱۳۸ میلیون نسخه کتاب چاپ شده و آماده توزیع در میان دانش آموزان سراسر کشور در پایه های مختلف تحصیلی است.

محمدیان گفت: در سال تحصیلی پیش رو ۲۸۰ عنوان کتاب درسی جدید و راهنمای معلم در شاخه نظری(رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی) و شاخه مهارتی(فنی و حرفه ای و کار دانش) در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد

منبع: وزارت آموزش و پرورش

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: