۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۶

کاهش توزیع کالای قاچاق با فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقدور است

به گزارش عیارآنلاین، تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از موضوعات مهمی است که سال‌های اخیر بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده است. این که صنعتی مانند صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان یکی از ارکان توسعه یافتگی جامعه، چگونه می‌توانند بر این عرضه تاثیرگذار باشند، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. […]

به گزارش عیارآنلاین، تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از موضوعات مهمی است که سال‌های اخیر بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده است. این که صنعتی مانند صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان یکی از ارکان توسعه یافتگی جامعه، چگونه می‌توانند بر این عرضه تاثیرگذار باشند، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

با دانستن اصول و ارکان اقتصاد مقاومتی که شامل :

۱- مقاوم بودن اقتصاد

۲- استفاده از تمام ظرفیت‌های دولتی و مردمی

۳- حمایت از تولید ملی به عنوان بخش درون‌زای اقتصاد

۴- حضور جدی و فعال شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد

۵- استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات

۶- توجه ویژه به پژوهش در زمینه اقتصاد مقاومتی

۷- اقتصاد مقاومتی به معنا و مفهوم کارآفرینی

۸- توجه به نخبگان و استفاده از فناوری‌های نوین

۹- اشتغال‌زایی

۱۰- ثبات قیمت‌ها

۱۱- نهادینه شدن تولید ثروت حلال در جامعه و مذموم بودن تولید ثروت‌های کاذب از طریق دلالی

۱۲- رفع موانع متعدد پیش روی تولید ملی

۱۳- ایجاد فضای رقابتی در بخش تولید و توزیع

۱۴- افزایش سطح بهره‌وری و ضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته

۱۵- حمایت مؤثر از حقوق مصرف‌کنندگان

با توجه به مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای درمی‌یابیم که قابلیت‌های تحقق عملی اقتصاد مقاومتی را دارا است.فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حذف واسطه‌های متعدد به عرضه مستقیم و ارزان کالاها به مردم منجر می‌شوند. این فروشگاه‌ها سهم چشمگیری در اقتصاد خانواده‌ها دارند و امکانی فراهم می‌کند که شهروندان بتوانند حجم خریدشان را افزایش دهند، امری که در میان‌مدت به افزایش حجم تولید نیز می‌انجامد و موضوعی که در اصول اقتصاد مقاومتی مؤکداً به آن توجه شده است.

از سوی دیگر تنوع کالا و محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث می‌شود ضمن ارتقاء سطح رضایتمندی مشتریان، حق انتخاب آنان نیز افزایش یافته و در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کند.

حال در نظر بگیرید اگر در این فروشگاه‌ها به موضوع حمایت از تولیدات داخلی توجه گردد این بخش چقدر می‌تواند در رونق تولید و اشتغال‌زایی (که از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود) مؤثر واقع گردد. کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و انبارداری و افزایش بهره‌وری از دیگر مواردی است که با توسعه این فروشگاه‌ها به آن توجه شده و به کاهش هزینه‌های نهایی برای مصرف کنندگان انجامیده است.

موفقیت یک نظام اقتصادی در گرو شفافیت مالی آن است. کلیه فرآیندهای خرید، نگهداری و توزیع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابلیت رصد و کنترل دارند. تمام فعالیت‌های شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت قانونمند ثبت می‌شوند و با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، درآمد،عملکرد، مستغلات، اجاره و همچنین پرداخت حق بیمه نیروی انسانی به سوی شفافیت نظام مالی گام برمی‌دارند و این قبیل هزینه‌های جاری را با افزایش بهره‌وری جبران می‌کنند بنابراین در چنین فضای قانونمند و شفافی، امکان توزیع کالای قاچاق مقدور نیست.

از طرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مسئول تضمین کیفیت کالا در برابر مشتریان است بر همین اساس در تمام مراحل مختلف خرید، توزیع و فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظارت و کنترل صورت می گیرد. توجه به ظرفیت‌های تولید، ثبات قیمت و حذف واسطه‌های غیرضروری از دیگر دستاوردهای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که با اتکای آن، شاهد ایجاد فضای رقابتی مناسبی در عرصه توزیع کالا، افزایش بهره‌وری و حمایت از حقوق مصرف‌کننده خواهیم بود.

البته قطعاً مفاهیم موجود در اقتصاد مقاومتی به مراتب وسیع‌تر از مواردی است که به آن اشاره شد، اما در این حیطه با برداشتن همین گام‌های کوچک، می‌توان اثرات مثبتی مشاهده نمود. برای مثال، در صورت گسترش این صنعت، بستر مناسبی برای عرضه رقابتی تولیدات داخلی شکل خواهد گرفت و حتی می‌توان در مسائل محیط‌زیستی نقش داشت، چرا که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برخلاف خرده‌فروشی های سنتی، برای حمل‌ونقل از مواد تجزیه‌پذیر کالا استفاده می‌شود.

علاوه بر این، در این چارچوب می‌توان از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بهره گرفت و حضور جدی آن‌ها را در این بخش شاهد بود. در واحدهای ارتباط با مشتریان چنین فروشگاه‌هایی، اطلاعات خریداران و مصرف‌کنندگان را بررسی می‌کنند تا با ارائه آن به تولید‌کنندگان، بتوانند در ادامه مسیر، منطبق با نیازهای جامعه گام بردارند؛ موضوعی که در خرده‌فروشی‌های سنتی امکان بهره‌گیری از آن وجود نخواهد داشت.

بالغ بر ۹۰ درصد از کالاهای فروشگاه‌های بزرگ، داخلی است و بهره‌گیری از این فضا می‌تواند شرایطی مناسبی برای تبلیغ و فروش کالای ملی فراهم نماید. در کنار این موارد می‌توان با ایجاد شرایط مناسب جهت اشتغال، کاهش تورم، کنترل نقدینگی و تنظیم بازار، به ارکان اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری کرد.

*کارشناس اقتصاد محمدعلی خراسانی

منبع: خبرآنلاین

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: