۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲

بطحایی: ما در آموزش و پرورش نظام کنترل و تضمین کیفیت نداریم

وزیر آموزش و پرورش: ما در آموزش و پرورش علی‌رغم تلاش هایی که صورت گرفته است یک نظام کنترل و تضمین کیفیت نداریم و شهروندان، درجه و رتبه کیفیت مدارس را نمی دانند؛ وقتی صحبت از کیفیت می‌شود، فاصله‌ای است که اکنون با وضعیت مطلوب داریم و شهروندان حق دارند فاصله مدارس با نقطه مطلوب را بدانند.شاخص‌های کمی را برای کیفیت آموزشی باید تعریف کنیم و با توجه به منطقه‌ای که هر مدرسه در آن قرار گرفته است، مدرسه با موقعیت قبلی خودش در بازه زمانی سه ماهه مقایسه شود؛ باید نقاط قوت و پیشرفت‌ها را منتشر کنیم و نقاط ضعف را پشتیبانی کنیم و بتوانیم به تدریج این گام‌ها را برای افزایش کیفیت مدارس برداریم.

به گزارش عیارآنلاین، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش «باغبانان مهر و مهربانی» و تقدیر از مدیران مدارس دولتی شهر تهران، اظهار داشت: امیدوارم تقارن سال تحصیلی جدید با ماه محرم که ماه جوانمردی و ایثار است، سالی موفق و پر نشاط برای ما به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه افتخار بزرگی برای من است که در جمع باغبانان مهر و مهربانی باشم، افزود: مدرسه مشابه هر سازمان دیگری هدفی را دنبال می‌کند و نگاه ما به افقی است و به سمت مقصد، برنامه‌ها را به اجرا در می‌آوریم و افق، هدف و دورنمای مدرسه به فعالیت‌های ما جهت می‌دهد.

بطحایی افزود: ما در مدرسه، هدفمان فراهم کردن محیط و شرایطی است که نسل فردا در آن محیط تمرین زندگی کنند و مهارت‌های لازم را کسب کنند تا در جامعه بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی با با بیان اینکه هدف مدرسه تربیت نسلی متدین، شجاع و از خودگذشته است، ادامه داد: به محض اینکه نام مدرسه می‌آید بلافاصله ذهن همه به سمت کار گروهی می‌رود سازمان‌های آموزشی با کار در گروه، اهداف خود را تأمین می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: کار جمعی موفقیت بیشتری به ارمغان می‌آورد و نقش مدیریت آموزشی در کار گروهی جلوه‌گر است؛ به همین دلیل است که مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی تغییر نام داده است؛ مدیران و معلمان در مدرسه که به سمت افق در نظر گرفته شده در حرکتند برای انجام وظایف با موانعی روبه‌رو هستند و مسیر برای آنها هموار نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی مشکل داریم و برخی انگیزه یا علم کافی ندارند، گفت: تجهیزات و فضا در اختیار نیست و مدیران با موانعی مواجهند؛ مدیران تلاش می‌کنند راه‌های جدید را برای گذشتن از موانع پیدا کنند، به عبارت دیگر مدیران پشت موانع متوقف نشده‌اند و برای نزدیک شدن به هدف تلاش می‌کنند.

بطحایی افزود: موانعی که امروز بر سر راه تربیت وجود دارد ساعت به ساعت رو به تزاید است و در حوزه هنجارهای اجتماعی هر روز با مسائل جدیدی روبه‌رو می‌شویم؛
پیدا کردن راه جدید، وجود صلاحیت و رهبری آموزشی است و مدیران شایسته‌تر، درمان کوتاه‌تر و راه‌های مطمئن‌تری را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه توانایی‌های لازم شرط اصلی برای موفقیت در مسیر تربیت است، اظهار داشت: در سال تحصیلی پیش رو یکی از برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، برگزاری دوره‌های دانش ‌افزایی و مهارت افزایی است زیرا آغاز تحول و پله نخست برای تحول آموزشی، مدیران مدارس هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای شایستگی‌های مدیریت نه در قالب دوره‌های سنتی است که به بن بست رسیده‌ است؛ آموزش و پرورش و مدرسه امروز با این دوره‌های ارتقا دیگر جواب نمی‌دهد و به صورت مستمر باید با روش‌های حل مسئله آشنا باشد و این یعنی روش‌های ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها اجرا شود که غیر از معلومات مدیریتی است.

وی افزود: جرأت و جسارت تصمیم‌گیری در بحران، یکی از مهم‌ترین خصوصیت برای مدیران خصوصاً مدیران در آموزش و پرورش است که باید مدیران به آن مجهز شوند؛ اولویت اول ما ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌های رهبری آموزشی در مدرسه است.

بطحایی ادامه داد: نکته بعدی که باید به موازات مسئله اول جلو برود کاهش تمرکز سازمانی و انتقال اختیار به مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت در آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: باور من و همکارانم در حوزه ستادی این است که تربیت باید در مدرسه اتفاق بیفتد و ما نقش پشتیبان کننده برای مدرسه را داریم و خط مقدم، مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال‌های گذشته به دلایل مختلف این نقش تغییر کرده و حوزه ستادی نقشش مهم‌تر از اداره کل و اداره‌کل مهم تر از ادارات منطقه و آنها هم مهم‌تر از مدرسه شده‌اند.

وی ادامه داد: در سند تحول هم که هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع کامل اجرایی کنیم؛ این مسأله تاکید شده است که تفویض اختیار و سپردن کار تربیت به مدرسه است.

بطحایی اضافه کرد: نکته بعدی که شرط لازم در این مسیر است، استقرار و طراحی نظام تضمین کیفیت در مدارس است؛ ما در آموزش و پرورش علی‌رغم تلاش هایی که صورت گرفته است یک نظام کنترل و تضمین کیفیت نداریم و شهروندان، درجه و رتبه کیفیت مدارس را نمی دانند؛ وقتی صحبت از کیفیت می‌شود، فاصله‌ای است که اکنون با وضعیت مطلوب داریم و شهروندان حق دارند فاصله مدارس با نقطه مطلوب را بدانند.

وی افزود: شاخص‌های کمی را برای کیفیت آموزشی باید تعریف کنیم و با توجه به منطقه‌ای که هر مدرسه در آن قرار گرفته است، مدرسه با موقعیت قبلی خودش در بازه زمانی سه ماهه مقایسه شود؛ باید نقاط قوت و پیشرفت‌ها را منتشر کنیم و نقاط ضعف را پشتیبانی کنیم و بتوانیم به تدریج این گام‌ها را برای افزایش کیفیت مدارس برداریم.

بر اساس این گزارش ، در این همایش از تعدادی از خانواده‌های شهدای فرهنگی آموزش و پرورش تهران با حضور وزیر آموزش و پرورش تقدیر شد.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: