۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۹
بررسی گزارش تفریغ بودجه اتاق بازرگانی در سال 95

۱۲۹میلیارد تومان درآمد اضافی در سایه شفافیت ناکافی

گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که این نهاد غیرانتفاعی بخش خصوصی در سال گذشته، ۱۲۹میلیارد تومان درآمد اضافی داشته است. به‌علاوه گزارش منتشرشده دارای نقاط ضعف و ابهاماتی نظیر عدم بیان جزئیات ضوابط و چگونگی خرج درآمدها و برنامه‌های مصوب، انحراف عملکرد از برنامه‌های مصوب و دقت پایین ارقام اعلامی است.

به گزارش عیارآنلاین، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مؤسسه‌ای غیرانتفاعی، دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است که باهدف فراهم آوردن زمینه رشد اقتصاد کشور و ایجاد ارتباطات میان مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی تأسیس‌شده است.

استقلال مالی این موسسه غیرانتفاعی به‌واسطه درآمدهای پایداری است که توسط حاکمیت برای اتاق بازرگانی در نظر گرفته‌شده است. مهم‌ترین این درآمدها شامل سه در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی و چهار در هزار سود سالانه پس از کسر مالیات است.

در سال‌های گذشته مسئله عدم شفافیت مالی، همواره یکی از نقدهایی بوده که نسبت به عملکرد اتاق بازرگانی مطرح بوده است، سرانجام در پی فشار رسانه‌ها و مطالبه برخی از مسئولین دولتی و اعضای هیئت نمایندگان اتاق، پس از سال‌ها اتاق بازرگانی اقدام به انتشار گزارش تفریغ بودجه سال ۹۴ اتاق نمود. این اقدام در ۱۸ تیرماه سال جاری با انتشار گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ اتاق برای بار دوم تکرار شد. هرچند انتشار این گزارش تک‌برگی گام مثبتی در راستای شفاف‌سازی هر چه بیشتر مسائل مالی اتاق بازرگانی به شمار می‌رود، اما دارای اشکالات مهمی است.

معضل درآمدهای اضافی اتاق بازرگانی

بر اساس این گزارش مجموع درآمدها و هزینه‌های اتاق بازرگانی در سال ۹۵ به ترتیب برابر ۲۶۴ و ۱۳۵ میلیارد تومان بوده است. به‌عبارت‌دیگر اتاق بازرگانی در این سال ۱۲۹ میلیارد تومان درآمد اضافی داشته است یعنی ۴۹ درصد درآمدهای اتاق به‌عنوان سود، در حساب‌های بانکی ذخیره شده است.

انحراف ارقام عملکردی از مبالغ برنامه‌های مصوب

یکی از نکات قابل‌توجه در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ اتاق بازرگانی، انحراف عملکرد مالی از بودجه مصوب بوده است. به‌طوری‌که در اکثر موارد شاهد انحراف بیش از ۳۰ درصدی ارقام عملکردی نسبت به مبالغ مصوب هستیم. این در حالی است که تقریباً در همه موارد، درآمدهای اتاق بیش از درآمدهای مصوب و هزینه‌های آن کمتر از هزینه‌های مصوب بوده است. به‌عنوان‌مثال در گزارش تفریغ بودجه، مازاد منابع بر هزینه‌ها ۱۱ میلیارد تومان تصویب و پیش‌بینی‌شده بود درحالی‌که عملکرد مالی سال ۹۵ اتاق بیانگر ۱۲۹ میلیارد تومان مازاد درآمد بر هزینه بود. از طرفی تخمین بالای هزینه‌ها و تخمین پایین درآمدها این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا علت این تخمین‌های به‌دوراز واقعیت، ضعف بدنه کارشناسی بودجه‌ریزی اتاق بوده است؟ یا انگیزه‌های دیگری منجر به ارائه چنین تخمین‌هایی شده است؟

ناکافی بودن شفافیت درآمدها و هزینه‌های مصوب

شفافیت ناکافی یکی از نقاط ضعف جدی گزارش تفریغ بودجه منتشرشده اتاق بازرگانی محسوب می‌شود. در بخش درآمدها و هزینه‌های برنامه‌ریزی‌شده یا مصوب گزارش تفریغ بودجه صرفاً به ذکر عددی به‌عنوان مبلغ مصوب در هر بخش اکتفا شده است و از طرح جزئیات برنامه‌های مصوب خودداری شده است. شفافیت این بخش علاوه بر مشخص شدن جایگاه سهم هر اقدام در برنامه بودجه اتاق، به کاهش فاصله بین مقادیر مصوب و عملکردی نیز کمک می‌کند.

ناکافی بودن شفافیت درآمدها و هزینه‌های عملکردی

علاوه بر لزوم پرهیز از کلی‌گویی در بخش بودجه مصوب گزارش تفریغ بودجه، ضروری است که در هر بخش عملکردی نیز به بیان جزئیات ضوابط و چگونگی حصول درآمدها و یا خرج هزینه‌ها پرداخته شود. این در حالی است که عدم شفافیت جزئیات هر بخش درآمدی و هزینه‌ای سؤالات زیادی را درباره چگونگی خرج یا حصول این منابع در حوزه‌های کلی مطرح‌شده در ذهن ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال ذیل عنوان پرداختی به اتاق‌های سراسر کشور مبلغ ۶۱ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده و هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره جزئیات و ضوابط چگونگی تقسیم این کمک‌ها منتشرنشده است. این در حالی است که  گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور باوجود حجم بسیار بالای درآمدها و هزینه‌های کشور از جزئیات و دقت بسیار بالاتری برخوردار بوده و مانند گزارش تفریغ بودجه اتاق بازرگانی به ذکر نکات کلی اکتفا نشده است. علاوه بر عدم شفافیت جزئیات هر سرفصل درآمدی یا هزینه‌ای در گزارش تفریغ بودجه اتاق، کوچک‌ترین واحد اعداد مطرح‌شده در این گزارش، میلیارد تومان است. این درحالی‌که در گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور دقت مبالغ اعلامی ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: