۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴

حمل‌ونقل ریل پایه؛ ضرورتی مغفول مانده

هدف‌گذاری جابجایی ۶۲ میلیون تنی بار به وسیله ریل در پایان سال ۹۶ درحالی است که طبق ماهنامه آماری ۴ ماه سال ۹۶ شرکت راه‌آهن، تا پایان تیرماه سال ۹۶ تنها ۱۴ و نیم میلیون تن بار به وسیله ریل جابه‌جا شده است که درصورت ادامه همین روند در ۶ ماه باقی مانده از سال ۹۶، شاهد جابه‌حایی ۴۵ میلیون تن بار خواهیم بود.

به گزارش عیارآنلاین، حمل‌ونقل ریلی در بین سیستم‌های حمل‌ونقلی مناسب‌ترین شیوه هم در بخش بار و هم در بخش مسافر است. هزینه پائین، جلوگیری از تخریب جاده‌ها، مصرف محدود سوخت‌های فسیلی و به دنبال آن کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و غیره… ازجمله مزایای حمل‌ونقل ریلی بر سایر مدل‌های موجود است. به همین دلیل، بسیاری از کشورهای دنیا از زمان‌های گذشته بر روی این سیستم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخش قابل توجهی از مسافر و بار خود با این روش جابه‌جا می‌کنند.

ضرورت جابه‌جایی ریلی بار و مسافر

در چند سال گذشته، سهم حمل‌ونقل ریلی از مجموع حمل بار کشور، افزایش چندانی نداشته است و درحال حاضر حدود ۸ درصد بار موجود کشور از طریق ریل جابه‌جا می‌شود. این درحالی است که سهم بار جابجا شده به‌واسطه حمل‌ونقل ریلی در کشور چین حدود ۵۳ درصد و در کشورهای همچون امریکا و استرالیا ۴۰ درصد است.

اهمیت حمل‌ونقل ریلی به حدی است که سید احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای اسلامی، ضمن انتقاد وضعیت موجود حاکم بر زیر ساخت‌های ریلی کشور معتقد بود، در حال حاضر ۸۵درصد مسافر  و ۹۲ درصد بار کشور به‌صورت جاده‌ای جابه‌جا می‌شود که ایراد جدی بر آن وارد است؛ چراکه زیرساخت جاده‌ای کشور تخریب خواهند شد. آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی هم در اولین اظهار نظر خود بعد از کسب رای اعتماد در دولت دوازدهم معتقد بود، ریل پایه شدن حمل و نقل از برنامه‌های ما خواهد بود به گونه‌ای که ریل بتواند با خودرو رقابت کند.

هدف‌گذاری جابجایی ۶۰ میلیون تنی بار به وسیله ریل

با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه کشور سهم راه‌آهن از حمل بار باید به ۳۰درصد کل بار کشور برسد. در همین راستا، محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت راه‌آهن با بیان اینکه درحال حاضر توانسته‌ایم، حمل‌ونقل بار را به ۴۰٫۳ میلیون تن افزایش دهیم، معتقد بود تا پایان سال ۹۶ این میزان را به ۶۲ میلیون تن خواهیم رساند. هدف‌گذاری جابجایی ۶۲ میلیون تنی بار به وسیله ریل در پایان سال ۹۶ درحالی است که طبق ماهنامه آماری ۴ ماه سال ۹۶ شرکت راه‌آهن، تا پایان تیرماه سال ۹۶ تنها ۱۴ نیم میلیون تن بار به وسیله ریل جابه‌جا شده است که درصورت ادامه همین روند در ۶ ماه باقی مانده از سال ۹۶، شاهد جابه‌جایی ۴۵ میلیون تن بار خواهیم بود.

لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تکمیل زیرساخت‌های ریلی

هزینه بالای احداث زیرساخت‌های ریلی ازجمله مهم‌ترین مشکلات حمل‌ونقل ریلی کشور محسوب می‌شود. موضوعی که بارها توسط متولیان این حوزه مطرح و حرکت به سمت استفاده از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به‌عنوان راهکار، پیشنهاد شده است. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان معتقدند، به‌دلیل سودآور بودن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی، وزارت راه و شهرسازی هر چه سریع‌تر باید اقدام به مهیا نمودن شرایط برای ورود بخش خصوصی به این پروژه‌ها نماید. لازم به ذکر است، فراهم کردن شرایطی برای قراردادهای BOT، که در آن بخش غیردولتی با سرمایه خود اقدام به احداث پروژه زیرساختی نموده و پس از اتمام، برای مدت معینی از آن بهره‌برداری می‌نماید تا اصل سرمایه و سود مورد انتظار حاصل شود ازجمله راهکارهای برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی است.

با توجه به موارد مطرح شده، می‌توان نتیجه گرفت، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی ازجمله ضرورت‌های توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود به همین دلیل باید به آن توجه شود؛ چراکه، کشور ایران، ظرفیت‌های فراوان داخلی و ترانزیتی در حمل بار دارد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: