۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
میراث یازدهم(14)؛ گل یا پوچ

بررسی عملکرد وزارت امور خارجه در دولت یازدهم

پرونده «میراث یازدهم» به بررسی عملکرد مسئولین دولت یازدهم اختصاص دارد. در چهاردهمین گزارش از این پرونده با عنوان «گل یا پوچ»، عملکرد وزیر امور خارجه در دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش عیارآنلاین، دولت یازدهم با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف این دولت توسط کارشناسان و نخبگان مورد تحلیلی و بررسی قرار گیرد که لازمه آن، در اختیار داشتن تصویری روشن از اقدامات و مواضع مسئولین مختلف دولتی است. پرونده «میراث یازدهم» که به همت «مرکز رصد کنکاش» تهیه شده، به دنبال آن است تا عمکرد مسئولین دولت یازدهم را با استناد به منابع و گزارش‌های رسمی آشکار، به تصویر بکشد. در چهاردهمین گزارش از این پرونده با عنوان «گل یا پوچ»، عملکرد وزارت امور خارجه در دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، می‌توانید خلاصه این گزارش را مطالعه نمایید:

مقدمه

با آغاز به کار دولت یازدهم، وزارت خارجه مأموریتی ویژه را عهده‌دار شد: «آغاز مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها»؛ مذاکراتی که بی‌تردید باید بازیگر نقش اول آن را «محمدجواد ظریف» دانست.

ظریف کل دوران تحصیلات آکادمیک خود را در آمریکا گذراند و با فرهنگ، زبان و قواعد حقوقی آمریکایی‌ها به‌خوبی آشنا است و شاید این آشنایی برای تیم مذاکراتی هسته‌ای کشور نوعی مزیت محسوب می‌شد. به‌هرروی با آغاز به کار دولت، ظریف و یارانش دست‌به‌کار شدند و گفتگوهای متراکم با کشورهای ۵+۱ پیگیری گردید. این دیپلمات کهنه‌کار توانست اوایل تیرماه ۹۴ مذاکرات را به نقطه مشخص و موردتوافقی به نام «برجام» برساند. البته ورود برجام به فاز اجرا و قانع کردن نمایندگان مجلس در این مسیر نیز خود تلاش مضاعفی را می‌طلبید؛ تلاش‌هایی که نتیجه‌بخش بود و نهایتاً از اواخر دی‌ماه ۹۴ مرحله اجرای برجام آغاز شد.

انتظار می‌رفت که بعد از اتمام ماراتن مذاکرات، تحریم‌های ظالمانه مرتفع شود؛ در همین راستا یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها، (محدودیت صادرات نفت) برطرف شد و فروش نفت خام ایران فزونی یافت و بدین ترتیب یکی از مهم‌ترین ثمرات برجام شکفتن گرفت. در ادامه اما اجرای برجام با برخی بدعهدی‌ها نیز روبرو شد و «پوچی» وعده‌ی آمریکایی‌ها عیان گردید: قانون جامع تحریم‌های ایران (ISA) تمدید شد و قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران ۲۰۱۷ در آمریکا به تصویب رسید؛ علاوه بر آن مشکل تبادلات بین‌المللی مالی نیز به نحو شایسته رفع نشد.

کارشکنی‌های طرف مقابل اما تیم مذاکراتی کشور را از حراستِ از برجام ناامید نکرد. ظریف و یارانش همچنان در پی آن هستند که این توافق‌نامه را حفظ کنند و منافع کشور را از مسیر آن تعریف نمایند؛ مسیری که مشخص نیست سرانجام به «گُل» منتهی می‌شود یا به »پوچ».

اقدامات

۱- توافق ژنو

– رفع تحریم‌ها در توافق ژنو

– تحریم‌های اقتصادی در فاصله توافق ژنو تا برجام

 

 جدول ۱- بانک‌های جریمه‌شده قبل از توافق ژنو

جدول ۲- بانک‌های جریمه‌شده بعد از توافق ژنو و قبل از اجرای برجام

جدول ۳- بانک‌های جریمه‌شده بعد از اجرای برجام

 

۲- برجام

– رفع تحریم‌ها

– برقراری روابط بانکی

– افزایش فروش نفت

– دسترسی به پول نفت

۳- دسترسی به پول‌های آزاد شده

– امضای تفاهم نامه‌های تجاری پس از برجام

– قراردادهای مهم اقتصادی

الف) خرید هواپیما

ب) قرارداد خودروسازی با شرکت‌های فرانسوی پژو و رنو

ج) قرارداد نفتی با شرکت فرانسوی توتال

۴- تحریم‌های آمریکا پس از برجام

– برداشت از دارایی‌های ایران

– قانون محدودیت صدور ویزا

– تمدید قانون تحریم‌های ایران(ISA)

– قانون مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران۲۰۱۷ (CIDA2017)

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: