۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۶
رئیس کمیته حمل‌ونقل مجلس عنوان کرد:

ابهام در انتقال تکنولوژی طی قرارداد واگن‌سازی با شرکت فرانسوی

علوی با اشاره به اینکه بهتر بود تأمین واگن موردنیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی و بومی انجام می‌شد، گفت: امیدواریم طرف‌های ایرانی تعهداتی مبنی بر انتقال تکنولوژی و دانش روز را از شرکت‌های فرانسوی گرفته باشند و دوباره مشمول تحریم و مسائل قبلی نشویم.

سید احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حمل‌ونقل عیارآنلاین، پیرامون مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور گفت: حمل‌ونقل ریلی یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقلی هم در بخش بار و هم در بخش مسافر است.

وی ادامه داد: مصرف محدود سوخت، هزینه پائین، مدیریت زمان و کاهش آلودگی ازجمله مزایای حمل‌ونقل ریلی محسوب می‌شوند. به همین دلیل، بسیاری از کشورهای دنیا از زمان‌های گذشته بر روی این سیستم سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی متأسفانه کشور ایران در این بخش عقب‌مانده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدف‌گذاری برنامه‌های توسعه عمرانی کشور پیرامون افزایش خطوط ریلی گفت: بر اساس قانون برنامه‌های توسعه کشور باید سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر در کشور خطوط ریلی احداث می‌شد ولی متأسفانه این هدف‌گذاری به سالی ۱۵۰الی۲۰۰ کیلومتر تنزل پیدا کرد و دلیل آن کمبود اعتبارات و منابع مالی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۵درصد مسافر  و ۹۳ درصد بار کشور به‌صورت زمینی جابه‌جا می‌شود که ایراد جدی بر آن وارد است؛ چراکه زیرساخت جاده‌ای کشور تخریب خواهند شد.

وی افزود: کشور ترکیه در هر هزار کیلومترمربع ۱۲ کیلومتر خطوط ریلی دارد ولی در کشوری مثل ایران این میزان خیلی پائین است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه خودکفایی در تولید ریل و واگن پیش‌نیاز توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور است گفت: در سال‌های تأخیر تلاش‌های از طرف شرکت ذوب‌آهن برای تولید ریل صورت گرفته ولی هنوز تولید ریل ملی محقق نشده است به همین دلیل شاهد واردات ریل از کشور چین بوده‌ایم.

وی با اشاره به قراردادهای اخیر تولید واگن توسط شرکت‌های فرانسوی ادامه داد: به‌طور طبیعی باید زمینه‌های  تولید بومی واگن توسط شرکت‌های ایرانی در کشور فراهم شود. در همین راستا، در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم که باید در تولید و بومی‌سازی واگن به خودکفایی نسبی برسیم.

علوی افزود: کمبود اعتبارات مالی مهم‌ترین مشکل واگن‌سازان کشور است. ازجمله دلایل اصلی انعقاد قراردادهای اخیر تولید واگن با شرکت‌های فرانسوی هم همین موضوع کمبود منابع مالی داخلی بوده است.

رئیس کمیته حمل‌ونقل مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه قراردادهای اخیر تولید واگن با شرکت‌های خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: بهتر بود تأمین واگن موردنیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی و بومی انجام می‌شد، امیدواریم طرف‌های ایرانی تعهداتی مبنی بر انتقال تکنولوژی و دانش روز را از شرکت‌های فرانسوی گرفته باشند و دوباره مشمول تحریم و مسائل قبلی نشویم.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: