۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۵
میراث یازدهم(13)؛ روزی روزگاری تحول

بررسی عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم

پرونده «میراث یازدهم» به بررسی عملکرد مسئولین دولت یازدهم اختصاص دارد. در سیزدهمین گزارش از این پرونده با عنوان «روزی روزگاری تحول»، عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش عیارآنلاین، دولت یازدهم با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف این دولت توسط کارشناسان و نخبگان مورد تحلیلی و بررسی قرار گیرد که لازمه آن، در اختیار داشتن تصویری روشن از اقدامات و مواضع مسئولین مختلف دولتی است. پرونده «میراث یازدهم» که به همت «مرکز رصد کنکاش» تهیه شده، به دنبال آن است تا عمکرد مسئولین دولت یازدهم را با استناد به منابع و گزارش‌های رسمی آشکار، به تصویر بکشد. در سیزدهمین گزارش از این پرونده با عنوان «روزی روزگاری تحول»، عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، می‌توانید خلاصه این گزارش را مطالعه نمایید:

مقدمه

طی چهار سال اخیر بزرگ‌ترین دستگاه دولتی کشور از همراهی دو وزیر بهره‌مند شد. در دوره نخست «علی‌اصغر فانی»، مرد باسابقه‌ی آموزش‌وپرورش، اداره امور را به دست گرفت؛ شعارهای فانی رنگ و بوی مدیریتی داشت و به نظر می‌رسید که وی با اصلاحات تدریجی و گام‌به‌گام به دنبال ارتقای وضعیت آموزش‌وپرورش بود.

فانی در دوران وزارتش روابط پُرچالشی را با اهالی بهارستان داشت؛ وی چهار نوبت از نمایندگان مجلس اخطار گرفت و دو بار نیز استیضاحش به تأیید مجلس رسید. البته پیش از برگزاری استیضاح دوم، فانی از سِمَت وزارت کنار رفت و «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» جایگزین وی شد؛ جالب‌توجه آنکه دانش‌آشتیانی نیز از تیغ تیز استیضاح مصون نماند که البته با اتمام دولت یازدهم، این استیضاح به سرانجام نرسید.

به‌رغم نوسانات مدیریتی دستگاه تعلیم و تربیت، اما باید گفت که طی چهار سال اخیر، برخی سیاست‌ها در این دستگاه دچار نوسانات جدی نشد که ازجمله آن سیاست‌ها می‌توان به «توسعه نقش‌آفرینی بخش خصوصی» اشاره داشت. افزایش تعداد مدارس غیردولتی، پیگیری ویژه برای دائمی شدن قانون این مدارس و خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی، شواهدی بودند بر اینکه «ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به آموزش‌وپرورش» طی چهار سال اخیر جایگاهی مهم داشت.

امّا نمی‌توان از عملکرد وزرای تعلیم و تربیت نوشت و از مأموریت ایشان مبنی تحول‌آفرینی در آموزش‌وپرورش سخن نگفت؛ مأموریتی که برای آن «سند تحول بنیادین» در سال ۹۰ به تصویب رسید و وزارتخانه موظف به اجرای آن شد. امّا پیاده‌سازی سند تحول در لابه‌لای کارهای روزمره‌ و حجم متراکم مطالبات، جایی پیدا نکرد و نقشه راه اجرای سند بعد از گذشت حدود ۶ سال نهایی نشد. بدین ترتیب می‌توان گفت که «روزگار تحول‌آفرینی در آموزش‌وپرورش» هنوز فرا نرسیده است.

اقدامات

۱-    آماده‌سازی مجموعه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۲-   توسعه نقش بخش خصوصی در آموزش و پرورش و مدارس غیردولتی

– توسعه مدارس غیردولتی

– پیگیری دائمی شدن قانون موسوم به مدارس غیردولتی

– استمرار طرح «خرید خدمات آموزشی از بخش غیردولتی»

۳-    کاهش تعداد مدارس سمپاد

نمودار ۱- تعداد دانش‌آموزان مدارس سمپاد طی سال‌های ۸۸  تا ۱۳۹۵

 

۴-       اجرای طرح شهاب

 

جدول ۱– روند توسعه و اجرای طرح «شهاب»

 

۵-   توسعه آموزش پیش‌دبستانی

۶-   پیگیری سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو

۷-   تصویب آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی

۸-  جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی

۹-   تصویب برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان

۱۰- حمایت از بین‌المللی‌سازی تربیت معلم

۱۱- پیگیری اجرای فرمان مقام معظم رهبری درباره تحصیل کودکان افغانی

 

جدول ۲- وضعیت تحصیل  و سکونت اتباع افغانی در ایران

 

امور مغفول

۱-    تأخیر در طراحی و اجرای نظام جامع سنجش صلاحیت‌های معلمی

۲-   عدم تصویب اهداف دوره‌های تحصیلی  در شورای عالی آموزش و پرورش

۳-  عدم دستیابی به راهکاری تحولی جهت حل مشکلات اقتصادی وزارتخانه

۴-   ناهمخوانی تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش با معلمان جدیدالورود

 

نمودار ۲- وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش

 

۵-   کم‌توجهی به توسعه کمّی دانشگاه فرهنگیان

۶-   رشد ناکافی اعتبارات دانشگاه فرهنگیان

 

نمودار ۳- نمودار نرخ رشد بودجه دانشگاه فرهنگیان (بر اساس سال پایه ۱۳۹۰)

 

۷-   عدم طراحی و استقرار نظام جامع مشاوره

۸-  توجه ناکافی به قانون شوراهای آموزش و پرورش

۹-   عدم همکاری شایسته با سازمان صدا و سیما

تحولات مرتبط پیرامونی

۱-    تأخیر در تعیین رییس دانشگاه فرهنگیان

۲-   تغییر وزیر آموزش و پرورش

 

جدول ۳- طول دوره مسئولیت وزرای آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی

 

۳-  تعیین متولی مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک

۴-   رشد ناکافی اعتبارات غیرپرسنلی آموزش و پرورش

 

نمودار ۴- روند بودجه وزارت آموزش و پرورش (به قیمت سال ۱۳۹۰)

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: