۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۷

فرصت استثنایی ذوب آهن برای فروش ریل ملی

با توجه به اینکه پروژه‌های ریلی کشور به مرحله ریل‌گذاری رسیده‌اند، فرصتی طلایی برای شرکت ذوب‌آهن به‌وجود آمده است تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، محصولات خود را به‌صورت فوری و نقدی به مجموعه راه‌آهن و شرکت ساخت بفروشد و ضمن ایجاد اشتغال، نیاز کشور به واردات ریل برطرف نماید.

به گزارش عیارآنلاین، ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از اتمام پروژه‌های اولویت‌دار تا سه ماه دیگر خبر داد و گفت: افق برنامه‌ای ما ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری در سال۹۶ است. وی درباره شکستن رکورد ریل‌گذاری نیز گفت: یکی از دستاوردهای ما در این پروژه‌ها شکستن رکورد ریل‌گذاری بود. میانگین ریل‌گذاری ما پس از انقلاب ۱۷۶ کیلومتر در سال است و رکوردی هم که ثبت‌شده ۲۶۰ کیلومتر در سال بوده است. اما امسال در ۱۰۰ روز اول این رکورد شکسته شد و تا ۱۴ مردادماه حدود ۳۲۰ کیلومتر از شبکه ریلی کشور ریل‌گذاری شده است.

جبار علی ذاکری تأکید کرد: دوستان باتدبیری که اندیشیده‌اند امیدواریم به بالای ۶۰۰ کیلومتر در امسال برسیم که در نوع خود رکورد بی‌نظیری را در کشور ثبت خواهد کرد.

تأمین ریل موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های در دست احداث کشور امری است که این روزها با این حجم از ریل‌گذاری بیش‌ازپیش احساس می‌شود. وزن هر کیلومتر خط آهن UIC60 مورداستفاده برای ریل‌گذاری ۱۲۰ تن است به‌عبارت‌ل ملیدیگر شرکت ساخت برای دست‌یابی به اهداف امسال خود نیاز به ۷۲ هزار تن ریل دارد.

نحوه تأمین ریل برای توسعه شبکه ریلی کشور از ابتدای ورود خط آهن به ایران از طریق واردات صورت گرفته است چنانکه آمار ۱۰ سال گذشته واردات ریل به کشور نشان می‌دهد به‌صورت میانگین هزینه واردات هر تن ریل معادل ۹۵۰ دلار بوده است. این بدین معناست که در صورت عدم تأمین ریل موردنیاز از داخل، صرفاً در سال ۹۶ حدود ۷۰ میلیون دلار ارز جهت واردات ریل از کشور خارج خواهد شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ۱۰ ماه پیش خط تولید ریل ملی توسط معاون اول رئیس‌جمهور در شرکت ذوب‌آهن  به افتتاح رسید و طبق اظهارات مدیرعامل ذوب‌آهن قرار بود ۱۰۰ هزار تن ریل ملی تا پیش از شروع سال ۹۶ تحویل شرکت را آهن شود. وعده‌ای که باگذشت حدود نیمی از سال ۹۶ تاکنون عملی نشده است.

حال که پروژه‌های در دست احداث ریلی به مرحله‌ی ریل‌گذاری رسیده است، فرصتی طلایی برای شرکت ذوب‌آهن بوجودآمده است  تا بتواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، محصولات تولیدی خود را به‌صورت فوری و نقدی به مجموعه راه‌آهن و شرکت ساخت بفروشد و از این طریق ضمن ایجاد اشتغال، نیاز کشور را پس از گذشت ۱۰۰ سال از واردات ریل برطرف نماید.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: