۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۱

قراردادهای شبه وارداتی واگن با شعار انتقال فناوری و تکنولوژی

توافق با شرکت آلستوم در حالی صورت گرفته که گزارش‌های رسیده از عملکرد مثبت شرکت‌های چینی که در چند سال گذشته درزمینه تولید واگن مترو با تولیدکنندگان داخلی همکاری می‌کردند حکایت دارد. علاوه بر این در تاریخ سیاسی کشور، فرانسوی‌ها هیچ‌گاه شریک اقتصادی قابل اعتماد و خوبی نبوده‌اند.

به گزارش عیارآنلاین، ازجمله پیش‌نیازهای توسعه حمل‌ونقل ریلی تولید و خودکفایی در ساخت واگن است. بومی‌سازی و خودکفایی این محصول مهم ریلی با توجه به فرسودگی بالای واگن‌های در حال استفاده که بعضاً قدمتشان به ۴۰سال قبل می‌رسد و نیاز مبرم شرکت‌های بهره‌بردار، دارای اهمیت فراوانی است. در همین راستا، در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید واگن باری و خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید واگن‌های مسافربری برسند.

قراردادهای شبه وارداتی واگن با شعار انتقال فناوری و تکنولوژی

علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته توسط تولیدکننده‌های صنایع ریلی کشور، در چند سال گذشته، شاهد بسته شدن قراردادهایی با شرکت‌های خارجی، برای واردات واگن‌های مسافری و باری به کشور بوده‌ایم. قراردادهایی که اغلب محرمانه و برای توجیه اذهان عمومی با شعار انتقال فناوری و تکنولوژی روز به کشور همراه بوده است.

در همین راستا، اواسط بهمن‌ماه سال گذشته بود که رسانه‌های روسی از تحویل ۵هزار واگن باری که توسط شرکت «اورال واگن زاوود» ساخته‌شده بود به ایران خبر دادند. موضوعی که با انتقادات فراوانی مبنی بر اینکه هم‌اکنون واگن‌سازان داخلی با حداکثر ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و در این شرایط، موضوع خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه در تضاد باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است مواجه شد.

مسئله‌ای که سرانجام به انعقاد قرار با شرکت یونایتد واگن روسیه برای ساخت سالانه ۵هزار واگن باری با مشارکت سه شرکت ایرانیِ واگن پارس اراک، واگن‌سازی کوثر و فولاد درخشان اراک ختم شد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان به دلیل غیر شفاف بودن جزئیات آن و این فرضیه که احتمالاً سه شرکت ایرانی فقط مونتاژ کننده قطعات واگن خواهند بود، از آن به‌عنوان یک قرارداد شبه وارداتی یادکردند.

پای فرانسه هم به صنعت واگن‌سازی ایران باز شد

چند ماهی از قرارداد با شرکت‌های روسی درزمینهٔ تولید واگن نگذشته بود که فرانسویان هم به صنعت ریلی کشور وارد شدند. مردادماه ۹۶ بود که توافق‌نامه همکاری بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایرکو) و شرکت آلستوم فرانسه (با سهم ۶۰درصدی در اجرای پروژه) برای مشترک در ساخت واگن‌های مترو شهری و حومه با حضور نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بسته شد. قراردادی که توسط مسئولین ایرانی با این استدلال که بین ۸ تا ۱۰ هزار واگن در کشور موردنیاز است و در شرایط فعلی توان فنی ساخت این واگن‌ها توسط شرکت‌های داخلی وجود ندارد، نهایی شده و وزیر صنعت در آن به انتقال فناوری روز و استفاده از حداکثر توان داخلی تأکید کرده است.

گذشته از مطالب مطرح شده، توافق با شرکت آلستوم در حالی صورت گرفته که گزارش‌های رسیده از عملکرد مثبت شرکت‌های چینی که در چند سال گذشته درزمینهٔ تولید واگن مترو با تولیدکنندگان داخلی همکاری می‌کردند حکایت دارد. علاوه بر این در تاریخ سیاسی کشور، فرانسوی‌ها هیچ‌گاه شریک اقتصادی قابل و اعتماد و خوبی نبوده‌اند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: