۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۳

اعتماد مجدد به خودروسازان بدسابقه فرانسوی

در سال‌های اخیر، چند قرارداد همکاری با شرکت‌های فرانسوی در حوزه‌ خودروسازی منعقد شده است. پژو و رنو در موارد بسیاری خلاف مواد توافق‌های خود با ایران عمل کرده‌اند. دو هدف مهم صادرات خودرو و انتقال فناوری تولید، در هیچ کدام از قراردادها توسط طرف فرانسوی محقق نشده‌است.

به گزارش عیارآنلاین، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت پرتو نگین ناصح با گروه خودروسازی رنو فرانسه قراردادی را برای راه‌اندازی خط تولید خودروهای مشترک در ایران امضاء کردند. به گفته رئیس سازمان گسترش در مراسم انعقاد قرارداد با رنو، قرار است دو خودرو «نیو داستر» و «نیو سیمبل» با قیمت زیر ۱۰۰میلیون تومان به بازار ایران عرضه شود. رئیس سازمان گسترش (ایدرو) همچنین با ‌اشاره به اینکه خودروهایی باید در کشور تولید شوند که مردم توانایی خرید آن را دارا باشند، معتقد بود، اولین محصول مشترک تولیدی با رنو اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و در این راستا از حداکثر توان تولید قطعه‌سازان ایرانی استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه قرارداد با شرکت رنو استثنایی‌ترین قرارداد در تارخ خودروسازی کشور است گفت: قرارداد رنو و ایدرو به دلیل سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال فناروی، داخلی‌سازی و پرورش استعدادهای ایرانی، ایجاد مرکز مهندسی، خرید تولید خودروهای به‌روز و صادرات و به بیان دیگر توسعه زنجیره کامل ارزش در ایران، قراردادی استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران است.

حضور مجدد شرکت‌های فرانسوی

در حالی پس از اجرای برجام  شرکت‌های فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به کشور وارد شده‌اند که فرانسه از کشورهایی بود که در مذاکرات هسته‌ای بیشترین مخالفت‌ها را در جریان مذاکرات با حقوق ایران داشت. دو شرکت فرانسوی پژو و رنو هم بعد از اجرایی شدن برجام نخستین شرکت‌هایی بوده‌اند که در عرصه خودروسازی وارد ایران شده و قراردادهایی را منعقد کرده‌اند. در این میان، باید اشاره کرد که بیم و امیدهای بسیاری در رابطه با همکاری این شرکت‌ها با صنایع خودروسازی داخلی وجود دارد.

خسارت‌ پژو به ایران

شرکت پژو به عنوان شریک خودروسازان داخلی در سالهای اخیر رفتارهای دوگانه‌ای با ایران داشته است. در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز درباره عملکرد شرکت پژو آمده است: «از ابتدای سال ۱۳۹۱ همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن شرکت ایران‌خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگینی گردید و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. همچنین مسؤلان این شرکت فرانسوی مجوز شراکت در تحریم ایران را نداشتند اما آن‌ها در تحریم‌های علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاشتن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک نمودند».

نگاهی به قراردادهای گذشته شرکت‌های داخلی با رنو

در خصوص شرکت رنو هم باید گفت که قراردادهای این شرکت در طول سالیان گذشته نیز برخی ایرادات مهم مالی و فنی داشته است. بخشی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس‌ شورای اسلامی به همکاری‌های این شرکت با خودروسازان داخلی اختصاص دارد. در این گزارش توسعۀ محصول و انتقال تکنولوژی نشان‌دهنده سوءمدیریت اجرایی، ضعف کنترل و نظارت، بی‌انضباطی مالی و عدم رعایت برنامه زمان‌بندی در قراردادها به عنوان ایراد اصلی آن بیان شده است.

شرکت رنو بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس، هشت تخلف آشکار انجام داده بود که بابت آن هیچ غرامتی نیز پرداخت نکرده است. طبق گزارش‌ها، خسارت‌های این قرارداد باید توسط شرکت رنو پرداخت شود. این قرارداد، علی‌رغم هزینه‌کرد  ۱۰هزارمیلیارد ریالی توسط طرف ایرانی متاسفانه نتایج مورد انتظار را به ارمغان نیاورد.

در قرارداد ال۹۰، عدم صدور ۲۰ درصد از محصولات تولیدی در بازارهای هدف مطابق ماده ۱۴ الحاقیه «قرارداد مادر» است. به‌گونه‌­ای که از حدود ۳۵۰هزار دستگاه محصول تولیدشده، کمتر از ۵۰۰۰ دستگاه صادرات محصول صورت پذیرفته که حدود ۱٫۵ درصد است.

مجله فوربز درشماره جدید خود درباره عقد قرارداد ایران با رنو می‌نویسد: «مشکل اصلی جذب سرمایه‌گذاری به صنعت خودروسازی ایران این است که شرکت‌هایی نظیر رنو و پژو‌ سیتروئن معدود هستند و به‌طور کلی، شرکت‌های بین المللی انگشت‌شماری تمایل به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران دارند».

ذوق‌زدگی مسئولان رنو از قرارداد جدید با ایران

اظهارات مسئولان رنو حاکی از رضایت بالای آن‌ها از این قرارداد دارد. پس از عقد قرارداد جدید رنو، قائم‌مقام این شرکت در واکنش به این قرارداد گفت، «قرارداد با ایران استثنایی است. این قرارداد با یکی از استراتژیک‌ترین کشورها برای رنو، یعنی ایران به امضا رسید. از سال ۲۰۰۴ هیچگاه ایران را ترک نکرده و حالا هم قرارداد درازمدتی را در نظر گرفته است. خیلی خوشحالیم که این قرارداد به قرارداد‌های قبلی اضافه می‌شود».

 سرانجام قراردادهای با شرکت‌های فرانسوی

در سال‌های اخیر، چند قرارداد همکاری با شرکت‌های فرانسوی در حوزه‌ خودروسازی منعقد شده است.  پژو و رنو در موارد بسیاری خلاف مواد توافق‌های خود با ایران عمل کرده‌اند. دو هدف مهم صادرات خودرو و انتقال فناوری تولید در هیچ کدام از قراردادها توسط طرف فرانسوی محقق نشده‌است. نقض یک طرفه قرارداد در مواردی توسط این شرکت‌ها انجام شده است. مسئولان مربوطه بدون توجه به سابقه گذشته این شرکت‌ها مجدد به عقد قراردادهایی با این شرکت‌ها اقدام کردند. در این میان تنها وزیر صنعت در صحبتی، برآورده نشدن خواسته‌های گذشته ایران را در جلسه امضاء قرارداد جدید با رنو یادآوری کرد و معتقد بود، بازار ایران طی سال‌های گذشته از بازار‌های مورد استفاده شرکت رنو بوده و ۱۲ سال پیش همکاری با این شرکت شروع کردیم، اما انتظارات به طور کامل برآورده نشده.

این شرکت‌ها در قراردادهای خود، تخلفاتی همچون بدقولی‌های مکرر، نگاه یک‌طرفه به قرارداد و همچنین عدم تحقق مفاد داشته‌اند. شفاف‌سازی این قراردادها بهترین راه‌حل برای کم کردن انتقادات و شبهات پیرامون سرمایه‌گذاری با چنین شرکت‌هایی است، چراکه سابقه آن‌ها گویای تبعات منفی اعتماد به آن‌ها است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: