۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۹

اثر کاهش قیمت CNG بر کنترل مصرف بنزین؛ الزامات و ضرورت‌ها

افزایش مصرف مؤثر و بلندمدت CNG، علاوه بر کاهش قیمت آن، نیازمند آن است که با همکاری سایر نهادها، اقداماتی از قبیل تخصیص زمین مناسب، افزایش نرخ کارمزد توزیع CNG، افزایش جایگاه های CNG مخصوص تاکسی در کلانشهرها و بهبود خودروهای گازسوز به لحاظ فنی صورت گیرد.

به گزارش عیارآنلاین، علی محمودیان رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته با اشاره به رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون، پیشنهاد کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت هر متر مکعب گاز فشرده را داده است. به عتقاد وی کاهش قیمت هر واحد CNG از ۴۵۰ به ۳۰۰ تومان می تواند رشد ۴ تا ۷ میلیون مترمکعبی در کوتاه مدت و رشد ۷ تا ۹ میلیون مترمکعبی گاز فشرده در هر روز را در پی داشته باشد.

ظرفیت عرضه CNG در حال حاضر در کشور برابر ۴۴ میلیون مترمکعب در روز است. این ظرفیت حداکثر ظرفیتی است که با عملکرد ۱۶ ساعته کپرسور جایگاه های CNG به دست می آید. تقاضای در حال حاضر برابر ۲۱ میلیون مترمکعب است که بیش از ۵۰ درصد از آن صرف استفاده تاکسی، کامیونت و وانت ها می شود. حال باید دید که آیا کاهش قیمت CNG برای خودروهای سواری شخصی که نیمی از مصرف کنندگان آن را در بر می گیرد و چند سالی است که نسبت به مصرف گازفشرده بی رغبت شده اند، به این اندازه جذاب خواهد بود که افزایش تقاضا را ۳۰ درصد افزایش دهد.

نکته دیگر این است که توزیع نامتناسب جایگاه های CNG در کشور و تعداد کم آنها نسبت به خودروهای موجود در کلانشهرها مانعی بزرگ برای افزایش تقاضای CNG خواهد بود. چنانچه مشاهده می شود بعضی جایگاه ها در سطح کشور عملکرد روزانه بسیار کمی داشته و بعضی دیگر با کارکرد ۲۴ ساعته هم نمی توانند پاسخگوی تقاضای خودروها باشند. همین موضوع سبب شده تا میانگین عملکرد جایگاه ها در سال برابر ۸ ساعت در روز باشد[۱]. مصرف گاز فشرده در استان تهران برابر ۱۴ درصد مصرف بنزین بوده در حالی که در بعضی استان های غربی کشور نزدیک به ۴۰ درصد است. این موضوع به دلیل کمبود جایگاه ها در سطح شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ و به دلیل گرانی قیمت زمین به وجود آمده است.

این موارد بعلاوه موانع دیگری که بر سر راه توسعه CNG وجود دارد نشان می دهد که افزایش مصرف گاز فشرده در کشور با افزایش یا کاهش قیمت و تعرفه ها خودبخود محقق نمی شود. هر چند که کاهش قیمت گاز فشرده عرضه شده در جایگاه ها شرط لازم برای افزایش مصرف CNG و جایگزینی آن بجای بنزین است، اما تسهیل مسیر استفاده از این سوخت پاک نیازمند نگاهی همه جانبه به موضوع است.

در این راستا ضروری است علاوه بر کاهش قیمت سی ان جی، با همکاری سایر نهادها اقداماتی از قبیل تخصیص زمین مناسب، افزایش نرخ کارمزد توزیع CNG، افزایش جایگاه های سی ان جی مخصوص تاکسی در کلانشهرها و بهبود خودروهای گازسوز به لحاظ فنی صورت گیرد.

****************************************************

پی‌نوشت:

[۱] مدیریت طرح CNG، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: