۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۹

توسعه شبکه ریلی در گرو تولید ریل ملی

وابستگی در تأمین ریل مورد نیاز به خارج از کشور و بروز مشکلات ناشی از تحریم یکی از اصلی‌ترین چالش‎های توسعه خطوط ریلی بشمار می‌رود که لازم است با تولید ریل در داخل کشور، به طور کلی مرتفع گردد.

به گزارش عیارآنلاین، دولت در طی سالیان گذشته همواره اعلام کرده است که نگاه ویژه‌ای به توسعه شبکه ریلی دارد. برنامه‎ها و اسناد بالادستی کشور نیز گسترش حمل‌ونقل ریلی را به‌طور ویژه موردتوجه قرار داده‌اند. بنا بر اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، شبکه ریلی کشور لازم است از ۱۱ هزار کیلومتر فعلی به ۲۵ هزار کیلومتر گسترش یابد. در حال حاضر برای توسعه خطوط ریلی، همه تجهیزات و سامانه‌های علائم در داخل کشور موجود است و در این میان نبود ریل داخلی و وابستگی به خارج به‌عنوان نقطه‌ضعف اساسی در طرح‌های توسعه شبکه ریلی بشمار می‎رود. در سال‎های اخیر بروز مشکل در تأمین ریل از خارج به دلایل مختلفی همچون شرایط تحریمی و یا وجود مشکلات در تأمین و نقل و انتقالات ارز، پیشرفت پروژه‌های ریلی را با چالش‌های جدی روبرو کرده و سبب طولانی‌تر شدن زمان تکمیل و بهره‌برداری از پروژه و به‌تبع آن تحمیل هزینه‌های اضافی بر کشور شده است. خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در اردیبهشت‌ماه سال جاری با بیان این موضوع که هم‌اکنون ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در دست احداث داریم، گفت: به علت کمبود ریل موردنیاز، بسیاری از پروژه‌ها در کشور متوقف شده است.

تعمیر و نگهداری خطوط ریلی موجود نیز یکی از ضروریت‎های حفظ و ارتقای شبکه ریلی و دلیلی بر تولید ریل در داخل است؛ زیرا با از رده خارج شدن ریل در هر نقطه از مسیر یک خط راه‌آهن، عملاً کل مسیر بلااستفاده خواهد شد و بازسازی خطوط راه‌آهن مسئله‏ای نیست که بتوان آن را به علت مشکلات مختلف در تأمین ریل، مسکوت گذاشت. لذا لازم است این چالش گلوگاهی با تولید ریل در داخل کشور مرتفع شود. بعلاوه ریل موردنیاز برای تعمیر و نگهداری از خطوط راه‌آهن فعلی، بازار مصرف ریل کشور را نیز افزایش می‎دهد.

با توجه به اهمیت موارد فوق در توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه پایدار کشور، تولید و تأمین ریل به‌عنوان کالای استراتژیک و گلوگاه اصلی در مسیر گسترش خطوط ریلی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. تولید ریل در داخل کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز برای واردات، می‎تواند سهم تولید و اشتغال این محصول را عاید کشور کند و در زمینه صادرات فولاد نیز، با توجه به ارزش افزوده بیشتر ریل در مقایسه با سایر مقاطع فولادی، اهمیت بسزایی خواهد داشت.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: