۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۴
ذوب‌آهن به ابهامات در خصوص پروژه ریل ملی پایان دهد

جوابیه شرکت ذوب‌آهن و توضیحات عیارآنلاین در خصوص تولید ریل ملی

همان‌طور که در متن جوابیه شرکت ذوب‌آهن اشاره شده است، پیشنهاد می‌گردد این مجموعه با اولین محموله صادرات ریل تولیدی خود، نسبت به ادعاهای تمامی منتقدان به عملکرد ذوب‌آهن در تأخیر تحویل ریل استاندارد ملی پاسخ عملی دهد.

به گزارش عیارآنلاین، روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان در واکنش به یادداشتی تحت عنوان «ذوب آهن؛ مقصر اصلی عدم تولید ریل ملی» که هفته گذشته (۵ مردادماه) در این پایگاه خبری-تحلیلی منتشر شده بود، جوابیه‌ای ارسال کرده است که مطابق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، متن این جوابیه به شرح زیر، منتشر می‌شود.

ذوب‌آهن اصفهان سرمایه‌گذاری سنگینی برای پروژه تولید ریل انجام داده و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سایر مصرف‌کنندگان ریل در کشور هم از خطوط نورد ریل و آزمایشگاه‌های مدرن متصل به آن که همگی بر اساس استانداردهای روز دنیا و تکنولوژی آلمان می‌باشد، بازدید نموده‌اند و می‌توانند این موارد را تأیید کنند.

یکی از عمده‌ترین دلایل نام معتبر ذوب‌آهن اصفهان کیفیت بالای محصولات این شرکت با قدمت۵٠ ساله است و همین نگاه سخت‌گیرانه کیفی و توجه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی، ورود محصولات این شرکت به بازار با کیفیتی کمتر از عالی را امکان‌پذیر نمی‌داند. به‌طورقطع اگر مشابه آنچه دمای نزدیک به ۵٧ درجه‌ای خوزستان بر سر برخی ریل‌های وارداتی آورد و مشکلاتی برای حمل‌ونقل ریلی ایجاد نمود، برای محصولات ذوب‌آهن رقم بخورد برای این شرکت قابل‌قبول نیست؛ لذا ذوب‌آهن اصفهان تولید بالاتر از سطح استاندارد را سرلوحه کار خود قرار داده است.

در حال حاضر، خوشبختانه تولید ریل E1 46 یا اصطلاحاً U33 به‌طور کامل عملیاتی و آماده تولید انبوه می‌باشد و درصورتی‌که مصرف‌کننده بتواند تأمین مالی را مهیا نماید، هیچ‌گونه مشکلی برای تولید این محصول وجود ندارد. شایان‌ذکر است اولین قرارداد فروش ریل ملی (۲۷ مهرماه ۹۵) با حضور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان جهت تحویل ۴۰هزار تن ریل  u33امضا شد. در خصوص ریل E1 60  و E1 54  یا همان UIC60 و UIC54، تولید آزمایشی با موفقیت کامل انجام و ملزومات تولید انبوه در دست اقدام است، اما مطمئناً تا تحویل ۴٠هزار تن ریل قرارداد نخست انجام نشود، مراحل بعد عملیاتی نخواهد شد.

در خصوص این شایعه که تولید تیرآهن بال‌پهن جذابیت بیشتری نسبت به ریل برای ذوب‌آهن اصفهان دارد، لازم به ذکر است، نورد ۶۵٠ ذوب‌آهن از توانایى تولید ۴٠٠هزار تن ریل و انواع تیرآهن‌های بال‌پهن و بال‌نیم‌پهن در سایزهای مختلف برخوردار است. همچنین مصارف مربوط به تیرآهن‌های سنگین هم محدود و اصلاً امکان تولید صرف این کالا در نورد ۶۵٠ به دلیل محدودیت بازار وجود ندارد؛ درنتیجه این تحلیل که به دلیل جذابیت تولید تیرآهن، ذوب‌آهن اقدام به تولید ریل نمی‌کند، اطلاعاتی نادرست برای توجیه واردات است.

درواقع مشکل اصلی شرکت توسعه زیرساخت و راه‌آهن جمهوری اسلامی برای خرید ریل از ذوب‌آهن، مسئله امکان واردات با فاینانس و عدم توانایى در پرداخت نقدی به ذوب‌آهن می‌باشد و اعلام می‌کنند که دولت برای اجرای پروژه‌های ریلی به‌جای بودجه نقدی، اوراق در اختیار قرار می‌دهد. درحالی‌که امکان تولید ریل با اوراق وجود ندارد.

هرچند تلاش ذوب‌آهن اصفهان بر تأمین نیاز داخلی است و به‌ویژه تأمین نیاز شرکت‌های دولتی که بر توسعه زیرساخت‌های ملی تمرکز نموده‌اند، اما بااین‌وجود و به‌طورقطع، در صورت عدم توافق، برنامه‌ریزی برای اجابت درخواست‌های متفرقه داخلی و درخواست‌های صادراتی عملیاتی خواهد شد.

توضیحات عیارآنلاین در پاسخ به جوابیه شرکت ذوب‌آهن:

پیگیری تولید ریل ملی با توجه به امضای ۳ تفاهم‌نامه در ۳ دهه اخیر، به یکی از دغدغه‌های فعالین صنعت ریلی تبدیل شده است. خودکفایی در تولید این محصول راهبردی که اکنون به‌عنوان گلوگاه ساخت و توسعه شبکه ریلی به شمار می‌رود، توقع به‌جایی است که در حال حاضر، به‌عنوان یک مطالبه عمومی از جامعه ریلی و مهندسی کشور مطرح است.

پیشینه مذاکرات راه‌آهن و ذوب‌آهن برای تولید ریل به دهه ۷۰ بازمی‌گردد؛ مذاکراتی که طی بیست سال گذشته، همواره دست‌خوش حواشی فراوانی بوده و نتیجه‌ای جز عدم تولید ریل و رفع نیاز کشور به واردات نداشته است.

یکی از نکاتی که در جوابیه روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن، در مورد ریل‌های تولیدی این شرکت اشاره شده است، کیفیت بالای محصول تولیدی است. حال‌آنکه شرکت راه‌آهن کیفیت پایین این محصول را به‌عنوان دلیلی برای عدم خرید ریل داخلی در دهه هفتاد عنوان می­‌کرد. در حال حاضر که شرکت ذوب‌آهن اقدام به سرمایه‌گذاری مناسب در نصب و راه‌اندازی خط تولید ریل ملی نموده است، انتظار می‌رود با اخذ استانداردهای کیفی و ارائه آن به بازرسان شرکت راه‌آهن، مُهر پایانی بر ادعای بی‌کیفیتی ریل تولید داخل بزند.

نگرانی ذوب‌آهن در نحوه تأمین مالی شرکت راه‌آهن برای خرید ریل، مورد دیگری است که در جوابیه این شرکت تولیدی به آن اشاره شده است. البته مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن در مراسم عقد قرارداد ۴۰هزار تن ریل تولیدی u33 در مهرماه ۹۵، از خرید نقدی ریل از ذوب‌آهن خبر داد که این موضوع از جانب وزیر صنعت، معدن و تجارت، تأیید شد؛ لذا لازم است تا ذوب‌آهن با آماده تحویل نمودن این محموله از ریل‌های u33، وظیفه خود را طبق قرارداد انجام داده و پس‌ازآن، در صورت عدم انجام تعهد از سوی راه‌آهن، در فضایی شفاف، این موضوع را مطرح نماید.

حق ذوب‌آهن در استفاده دلخواه برای تولید محصول موردنظر با توجه به ظرفیت خط تولید نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن در تولید ریل و تیرآهن بال‌پهن، پس از عمل به تعهد وزنی و زمانی که در قبال تولید ریل موردنیاز شرکت راه‌آهن داده است، محفوظ است.

در پایان، همان‌طور که در متن جوابیه شرکت ذوب‌آهن مبنی بر توانمندی این شرکت در تأمین نیاز دیگر مشتریان داخلی و صادرات محصول تولیدی خود اشاره شده است، پیشنهاد می‌گردد این مجموعه، با اولین محموله صادرات ریل تولیدی خود، نسبت به ادعاهای تمامی منتقدان به عملکرد ذوب‌آهن در تأخیر تحویل ریل استاندارد ملی پاسخ عملی دهد تا سرانجامِ تولید ریل ملی پس از گذشت ۱۰۰ سال از واردات این کالا، در میان حواشی، دست‌خوش فراموشی نشود.

 

 

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: