۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۲

تولید ریل بومی؛ یک ضرورت راهبردی

با گذشت بیش از هشت ماه از افتتاح خط تولید ریل بومی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و تعهد ذوب‌آهن مبنی بر تأمین نیاز راه‌آهن، برخلاف قرارداد، تاکنون این وعده عملی نشده است؛ ازاین‌رو، لازم است که وزارت صنعت با انجام تمهیدات لازم، شرکت ذوب‌آهن را به سمت انجام اقدامات باقیمانده سوق دهد.

به گزارش عیارآنلاین، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی در آینده نزدیک نیازمند واردات ۲ تا ۳ میلیارد دلار ریل است که با راه‌اندازی خط تولید ریل بومی، از خروج این مقدار ارز کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد. بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با شیوه جاده‌ای، از مزایایی مانند مصرف یک ششمی سوخت، ایمنی ۲۴ برابری، توان حمل بالا، تخریب و آلودگی کمترِ محیط‌زیست و هزینه احداث پایین‌تر برخوردار است.

مطابق با چشم‌انداز ۱۴۰۴ لازم است در این سال کشورمان صاحب شبکه ریلی به طول ۲۵ هزار کیلومتر باشد. درحالی‌که طول شبکه فعلی حدود ۱۱ هزار کیلومتر بوده و بنابراین باید در فرصت باقی‌مانده این فاصله جبران شود.

بیش از صدسال از آغاز ساخت شبکه سراسر راه‌آهن در کشورمان می‌گذرد. در طی این مدت کشورمان در تمامی مراحل احداث خط آهن به خودکفایی رسیده است جز در تولید ریل. وابستگی صددرصدی کشور به ریل  ازآنجاکه ریل یک کالای مصرفی بوده و دارای عمر خدمت‌دهی معینی است دارای اهمیت هست. چراکه اگر واردات ریل به مدت محدودی متوقف گردد، نه‌تنها توسعه متوقف خواهد شد بلکه نگهداری از شبکه موجود راه‌آهن نیز با مشکلات اساسی روبرو خواهد شد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان “وضعیت تولید و تقاضای ریل در ایران چالش‌ها و راهکارها” نشان می‌دهد طی سال‌های منتهی به ۹۵، واردات ریل به کشور در مواردی غیرممکن شده بود که به‌عنوان نمونه موجب شد قرارداد واردات ۲۵۰ هزار تن ریل از هند با حدود سه سال تأخیر عملیاتی شود.

هرچند تولید این محصول ارزشمند در داخل کشور مزایایی مانند ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام فروشی، جلوگیری از خروج سالانه صدها میلیون دلار ارز، اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و … دارد، اما آنچه باعث می‌شود ریل، یک کالای راهبردی محسوب شود، وابسته بودن حیات حمل‌ونقل ریلی به در دسترسی بودنِ همیشگی این محصول است.

در این راستا آبان ماه سال گذشته بود که ذوب‌آهن اصفهان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور خط تولید ریل بومی را افتتاح کرد. اما در طی این مدت نتوانست حتی گام اول تحویل ریل را به راه‌آهن بردارد.

عدم جدیت در تأمین استانداردهای موردنیاز باوجود وارداتی بودن این خط تولید از یک کارخانه بسیار پیشرفته آلمانی یکی از مشکلات موجود بر سر راه تولید ریل ملی است که ذوب‌آهن اقدامات لازم را در این راستا انجام نمی‌دهد.

جذابیت تولید محصولات دیگر توسط این خط تولید و اختلاف بر سر شیوه تأمین مالی این قرارداد ازجمله مسائلی است که تولید این محصول راهبردی را باوجود نیاز مبرم کشور، معطل نگاه داشته است.

ازاین‌رو لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت با انجام تمهیدات لازم این شرکت را به سمت انجام اقدامات باقیمانده سوق دهد تا توسعه حمل‌ونقل ریلی که مزایای بی‌شماری برای کشور به دنبال دارد با خطرِ توقف مواجه نشود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: