۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۹

بانک‌ها سدی در مقابل احیاء بافت‌های فرسوده شهری

از دلایل علت کندی پیشرفت به‎سازی و نوسازی بافت فرسوده شهری عدم همکاری بانک‎ها به دلیل غیر تکلیفی کردن مصوبه اجرای وام بافت فرسوده دولت، توسط بانک مرکزی است؛ این عدم همکاری بانک‎ها در حالی است که بانک‎ها بر خلاف قانون پولی و بانکی، خود به عنوان یک بنگاه اقتصادی ساخت‌وساز مسکن انجام می‌دهند.

به گزارش عیارآنلاین، برنامه‌ریزی برای مدیریت بهینه بافت‌ فرسوده شهری، همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران مسائل شهری بوده است. چراکه بافت‌های فرسوده، مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متنوعی دارند. عناصر تشکیل دهنده این بافت‌ها اعم از تأسیسات روبنائی، زیربنائی، ابنیه، مستحدثات، خیابان‌ها و دسترسی‌ها طی سالیان گذشته دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد رنج می‌‌برند.

بافت‌های فرسوده، راهکاری برای عرضه مسکن ارزان قیمت

با توجه به ظرفیت عظیم بافت های فرسوده شهری احیاء و بازسازی این بافت ها می تواند کلید حل معمای مسکن و دیگر مشکلات شهری باشد. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان معتقدند، بافت‌های فرسوده علاوه بر آن که از طرفی می توانند زمین مورد نیاز جهت تولید مسکن در کلان شهر ها را تأمین نمایند، از سوی دیگر می توانند بخش عظیمی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی کلان شهرها را نیز با احیای خود حل کنند.

ازجمله فرصت‌های بافت‌های فرسوده عبارتنداز:

  1. کاهش هزینه‌های تولید مسکن
  2. فراهم کردن زمین ارزان قیمت
  3. دسترسی و نزدیکی به مراکز خدمات شهری
  4. جریان داشتن زیست و زندگی شهری
  5. فراهم بودن نسبی زیرساخت‌های شهری و…

 

هدف گذاری ۱۰ درصدی احیاء بافت‌های فرسوده در برنامه‌ پنجم توسعه

شرایط نابسامان و بحرانی در مدیریت بافت‌های فرسوده مدیران شهری را مجاب به توجه به این مسئله و تهیه، تدوین و ارائه برنامه بلند مدت در این حوزه کرد. به طوری که  براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دستگاه‌های مختلفی نظیر شهرداری‌ها و اداره راه و شهرسازی موظف به احیاء سالانه ۱۰ درصد از بافت های فرسوده شدند. در همین راستا، سیاست‌های اجرایی مختلفی ازجمله ( دفاتر تسهیل گری در زمینه نوسازی بافت فرسوده و ….) برای احیای بافت‌های فرسوده شهری در سال‌های گذشته بکار گرفته شدند، اما گزارش‌ها و مستندات حکایت از ناکارامدی آن‌ها دارند. به طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند در پنج سال گذشته توجه چندانی به بافت‌های فرسوده نشد.

پرداخت سالانه ۳۰۰ هزار فقره وام نوسازی، وعده‌ای که محقق نشد

هم‌زمان با شروع به کار دولت یازدهم، طبق اظهارات آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی، ۷۷هزار هکتار بافت فرسوده تا سال ۹۳ در کشور وجود داشته است. بنابر اهمیت مسئله در اواخر سال ۹۳ پرداخت سالانه ۳۰۰ هزار فقره وام نوسازی به مدت ۵ سال برای بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده کشور مصوب شد. باگذشت ۲ سال از این مصوبه در تاریخ ۱/۱۰/۹۵ دکتر سعید اسلامی بیگدلی، عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری کشور ضمن انتقاد از عملکرد بانک‌های خصوصی در دادن تسهیلات بافت فرسوده معتقد بود در تعهد دولت مبنی بر نوسازی سالیانه ۳۰۰ هزار واحد بافت فرسوده از سال ۱۳۹۳ تاکنون تنها ۲۰ درصد آن محقق شده است.

بانک‌ها سدی در مقابل احیاء بافت‌های فرسوده شهری

تحقق ۲۰ درصدی هدف گذاری‌های صورت گرفته نشان دهنده عدم همکاری بانک‌های خصوصی و دولتی در پرداخت تسهیلات نوسازی برای بافت‌های فرسوده شهری است. در همین راستا، ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، ازجمله دلایل علت کندی پیشرفت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و آسیب پذیر شهری در طول دولت یازدهم را غیر تکلیفی کردن مصوبه اجرای وام بافت فرسوده دولت، توسط بانک مرکزی دانست.

عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات بافت‌های فرسوده شهری درحالی است که علیرغم صراحت بند۲ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی کشور که بانک‌ها را از ساخت‌وساز و ورود به معاملات منقول منع کرده است آن‌ها فعالیت‌های شایانی در حوزه ساخت‌وساز و معاملات غیرمنقول بالأخص در بخش زمین و مسکن انجام می‌دهند. این اقدام بانک‌ها درحالی انجام می‌شود که بسیاری از کارشناسان معتقدند، فعالیت بانک‌ها در زمینه ساخت‌وساز به زیان مصرف کنندگان است، چراکه با ایجاد انحصار زمینه ساز افزایش بهای زمین و مسکن می‌شود.

با توجه به مطالب مطرح شده و تجربیات قبلی می‌توان گفت، ابلاغ دستورالعمل، ظوابط و قوانین به بانک‌های خصوصی و دولتی برای همکاری آن‌ها بی‌فایده است و دولت باید سازوکارهای مناسبی را برای مدیریت این مسئله پیش‌بینی کند.

 

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: