۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
رئیس ایدرو:

۹ قرارداد در پسابرجام در ایدرو به نتیجه رسید

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) از تبدیل ۹ مورد از ۲۸ توافقنامه منعقد شده با خارجی ها به قرارداد در پسابرجام خبر داد.

به گزارش عیارآنلاین، «منصور معظمی» امروز (دوشنبه) در خاتمه نشست خبری پنجاهمین سالگرد تاسیس ایدرو درپاسخ به ایرنا درخصوص قراردادهای به نتیجه رسیده پس از برجام در این سازمان افزود: برای اجرای هرچه سریعتر پروژه ها در کشور ناگزیر از تامین منابع مالی خارجی هستیم و انتظار داریم دولت به ما اجازه کار بدهد.
به گفته این مقام مسئول، توافقنامه با خارجی ها فقط یک مرحله کار است که باید به قرارداد تبدیل شود.
معظمی با اشاره به استقرار یک تیم حرفه ای برای قراردادها، خاطرنشان کرد: قراردادهای بین المللی یک کار پیچیده است و تاکنون هشت تا ۹ قرارداد از ۲۸ مورد یاد شده به نتیجه رسیده است.
وی بطور نمونه بیان داشت: ۱۰ ماه است برای قرارداد رنو در حال مذاکره ایم یا قرارداد خودروسازی پژو نزدیک به یک سال به طول انجامید.
رئیس هیات عامل ایدرو تصریح کرد: تضمین منافع دو طرف، حداکثر استفاده از توانمندی داخلی و دستیابی به اهداف تعریف شده در این قراردادها مدنظر است.
وی ادامه داد: شرکت های خارجی سالیان سال است که عادت به ساده ترین کار یعنی صادرات به کشور دارند، اما در قراردادها به دنبال الزام آنها به افزایش سهم ساخت داخلی هستیم که در برابر این مساله مقاومت می شود.
معظمی تاکید کرد: تامین منابع مالی از سوی خارجی ها یکی دیگر از پیش شرط ها ماست و همچنین توجه به مسائل حقوقی انعقاد قراردادها – تا تفسیرپذیر نباشند- موجب زمانبر شدن انعقاد قرارداده شده است.

** سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی ایدرو در مناطق محروم
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره انتقاد نمایندگان مجلس از حضور کمرنگ ایدرو در مناطق محروم، بیان داشت: به نمایندگان محترم حق می دهیم، اما ایدرو وظیفه ای برای سرمایه گذاری در مناطق محروم ندارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حجم کنونی سرمایه گذاری ایدرو در مناطق محروم ۲۰ هزار میلیارد ریال است که از جمله آنها می توان به کارخانه لاستیک سازی در زابل است.
وی تاکید کرد: هدف و برنامه اصلی ایدرو تامین منابع مالی برای ساخت و پیشبرد این پروژه ها بویژه از خارج است.
** تولید رقابت پذیر و کیفی
رئیس هیات مدیره ایدرو با بیان اینکه بنا نیست درب های کشور را بدون محدودیت به روی کالاهای خارجی باز کنیم، تصریح کرد: در عین حال که محدودیتی برای واردات وجود ندارد، اما آنجایی که می توان تولید کرد، واردات جای سوال بوده و جفا به تولید ملی است.
وی بیان داشت: در مقابل، تولید داخلی نیز باید رقابت پذیر، با قیمت منطقی و از نظر کیفی مورد قبول مشتریان باشد.

** بی سلیقگی در پیش فروش ۲۰۰۸
معظمی خاطرنشان کرد: این مهم در قراردادهای منعقد شده با رنو، سیتروئن و پژو نیز دیده شده و دستکم ۳۰ درصد تولیدات قطعات خودرویی در هر سال باید با مسئولیت شرکت صاحب برند انجام شود؛ همچنین با قراردادهای یاد شده، وصل شدن به شبکه بین المللی این شرکت ها میسر می شود.
وی با بیان اینکه یکی از نارضایتی های مشتریان خودروها، خدمات پس از فروش است، اظهار داشت: این موضوع با قاطعیت در دست پیگیری است.
این مقام مسئول گفت: بحث قیمت خودروها به بازار هدف بر می گردد، برای جامعه هدف ایرانی تولید خودروی گرانقیمت مد نظر نیست، اما مسئولان در نحوه پیش فروش خودروی پژو ۲۰۰۸ «بی سلیقگی» کردند.
به گزارش ایرنا، پژو ۲۰۰۸ نخستین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) که به گفته مسئولان امر مقرر بود با قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال (۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان) به بازار عرضه شود، در پیش فروش اولیه رقم ۶۰۰ میلیون ریال را به عنوان پیش پرداخت در خود دید؛ موضوعی که در کنار سایر گلایه های مردمی از نحوه ثبت نام ها، اعتراض های زیادی به همراه داشت.

** قراردادهای آی. پی. سی
معظمی در ادامه با اشاره به قراردادهای آی. پی. سی (IPC) اظهار داشت: طرف مقابل این قرارداد شرکت ملی نفت ایران است که با شرکای خارجی به عقد قرارداد می پردازد.
وی ادامه داد: اردیبهشت ماه امسال مجوز وزارت نفت برای توسعه میدان نفتی سوسنگرد اخذ شد که اکنون شرکت آن تشکیل شده، همکار خارجی نیز انتخاب شده و پس از مطالعه میدان، قرارداد توسعه و اکتشاف آن را نیز منعقد خواهیم کرد.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: ارزش سرمایه گذاری این قراردادها ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار است.

** قرارداد ایدرو با رنو
معظمی همچنین در توضیح قرارداد ایدرو با رنو گفت: در این زمینه آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارائه توضیحات خواهند پرداخت، اما با کارخانه ای که خریداری شده امسال کار آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: اکنون روزانه هفت دستگاه خودرو تولید می شود که مطابق برنامه به روزانه ۱۱ دستگاه افزایش خواهد یافت.

** بازار عراق
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با جذاب معرفی کردن بازار عراق، تاکید کرد: در این بازار دارای مزیت های برتر نسبت به سیار رقبا هستیم، دولت همراهی خوبی دارد و شرایط جغرافیایی و سیاسی نیز در این بازار به نفع ما است.
وی تصریح کرد: دلیل اینکه با وجود چینن شرایطی نتوانسته ایم به اهداف مد نظر در عراق دست یابیم، بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی، کیفیت پاینن تر تولیدات و عدم انجام تعهدات در برخی موارد است؛ با این وجود به آینده این بازار خوشبینم.

** تولید توربین گازی کلاس F
وی در ادامه با اشاره به برنامه ایدرو برای ساخت توربین گازی کلاس F، خاطرنشان کرد: ضمن احترام به گروه مپنا، اما تاکنون هیچ توربینی در این کلاس در کشور ساخته نشده و فقط ۲ مورد خریداری و واردات توربین از دیگر کشور ها بوده است.
معظمی افزود: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید نزدیک به ۳۰ هزار مگاوات انرژی برق تولید شود، اکنون ظرفیت برق تولیدی کشور ۷۶ هزار مگاوات است که با احتساب این رقم باید در سال پایانی برنامه به بیش از ۱۰۵ هزار مگاوات برسد.
وی با اشاره به پایین بودن بازده توربین های کشور نزدیک به ۳۷ درصد، گفت: توربین های کلاس F از بازده ۵۸ درصد برخوردارند و توربین های جدید کلاس H نیز بازدهی تا ۶۴ درصد را به ثبت رسانیده اند.
این مقام مسئول تاکید کرد: قرارداد ایدرو با شرکت «آلساندو»ی ایتالیا برای تولید توربین های کلاس F منعقد شده و باید بدانیم رونق هیچ صنعتی با انحصار میسر نمی شود.
** کشتی سازی
معظمی با اشاره به قراردادهای منعقد شده این سازمان درخصوص کشتی سازی، بیان داشت: هرچند کشتی های با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ هزار تن در کشور ساخته می شود، اما طرح های چهار ساله را ۱۱ ساله و با قیمت ۲٫۳ برابر ساخته و با مکافات به اتمام رسانده ایم.
وی ادامه داد: در حالی که ظرفیت های عظیمی همچون صدرا و ایزوایکو را در کشور داریم، جفا است که به سفارش کشتی به خارجی ها بپردازیم، اما در عین حال باید خواسته های مشتریان را در نظر داشت.
رئیس ایدرو تصریح کرد: میسر نبودن امکان تامین مالی یکی از مشکلات کشتی سازی کشور است، اما خارجی ها تا ۹۵ درصد منابع مالی را تامین می کنند و به همین دلیل با کره ای ها کاری مشارکتی را آغاز کرده ایم.
وی ادامه داد: سالیانه حجم قابل تجهی از منابع مالی صرف تعمیرات کشتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود، اما با قرادادهای جدید امکان تعمیرات کشتی ها و ساخت کشتی های با ظرفیت های بیشتر در کشور امکانپذیر می شود.

** بازار بزرگ گیربکس اتوماتیک
معظمی همچنین با اشاره به راه اندازی کارخانه تولید گیربکش اتوماتیک در زنجان، خاطرنشان کرد: این کارخانه با سرمایه گذاری ۳۵ میلیون یورویی با همکاری شرکت «پانچ» بلژیک به بهره برداری می رسد .
وی با اشاره به آمار کمتر از ۱۰ درصدی گیربکس اتوماتیک روی خودروهای کشور، تصریح کرد: بازار بسیار گسترده ای در ایران داریم که می توانند از این گیربکس ها استفاده کنند.

** رونمایی از طرح ها همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس ایدرو
معاون وزیر صنعت با اشاره به برخی برنامه های این سازمان در روز دوشنبه همین هفته در پنجاهمین سالروز تاسیس ایدرو، تصریح کرد: در این روز از ۵۰ طرح با حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین ۵۰ پایان نامه تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که موضوعات آنها مورد حمایت ایدرو است، اعلام خواهد شد.

منبع:ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: