۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت:

احیاء وزارتخانه بازرگانی تکرار تصمیم اشتباه گذشته است

خالقی گفت: اگر به دنبال آن هستیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود، الگویمان باید یک وزارتخانه واحد با وزیری دارای قدرت تصمیم‌گیری منطقی باشد. وزیری که وظیفه خودش را حل مسائل کلان و ایجاد راهکارهای مناسب برای رفع تناقضات بین بخش تولید و تجارت بداند.

آرمان خالقی، عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار عیارآنلاین، در خصوص احیای مجدد وزارت بازرگانی گفت: اگر بخواهیم تجربه جهانی است را کنار بگذاریم و به آن توجه نکنیم می‌توانیم بگوییم که یک نسخه خاصی راداریم می‌نویسیم.

وی ادامه داد:  ما حدود ۱۶ کشور را بررسی کردیم؛ کشورهایی که اقتصاد مشابه ما رادارند، کشورهایی که اقتصاد پیشرفته‌تر از ما دارند و آن‌هایی که ممکن است از اقتصاد ما عقب‌تر باشند. در این مقایسه به این نتیجه رسیدیم که تمام این کشورها دارای یک وزارتخانه و یک مدیریت دولتی واحد در بحث تولید و تجارت بودند.

این کارشناس حوزه صنعت و تجارت افزود: ما مجدداً در حال آزمون‌وخطا هستیم. ما باید بپذیریم که در اقتصاد، تولید و تجارت در امتداد یکدیگر هستند. تأمین مواد اولیه ماشین‌آلات، تولید و توزیع محصولات، همه در یک امتداد هستند و منافع مشترکی دارند و باید بتوانند هم‌پوشانی داشته باشند.

خالقی با اشاره به دلایل ادغام این وزارتخانه‌ها درگذشته افزود: چند سال قبل، تصمیم ادغام این وزارتخانه‌ها گرفته شد، دلیل آن، تعدد وزارتخانه‌های دولت و ایجاد سیستم‌های بوروکراتیک گسترده‌ای در کشور بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، نتیجه‌ای که مطلوب می‌دانستیم و علاقه‌مند بودیم به آن برسیم، چون حاصل نشده فکر می‌کنیم عمل ادغام عمل اشتباهی بوده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: به عقیده بنده، برای چیدمان وزارتخانه فعلی ازجمله چارت، شرح وظایف، تفکیک اختیارات درون وزارتخانه‌ای و افرادی که در این مجموعه قرار بوده به‌کارگماشته شوند، به درستی برنامه ریزی نشده است. چراکه بنابود بعد از ادغام یک وزارتخانه‌ای چابک و کارآمد داشته باشیم که با سرعت عمل بالا و باقدرت تصمیم‌گیری قاطع بتواند تصمیمات درست و به موقعی بگیرد و اقتصاد ما را در مسیر اقتصاد جهانی قرار بدهد.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد ما چیدمانمان اشتباه بوده، نفس عمل که ادغام این مجموعه‌ها و اینکه بیایم مدیریت تولید و تجارتمان را در یک مجموعه گرد هم بیاوریم کار درستی بوده و عملکرد ما در پیاده‌سازی این قانون کار اشتباهی بوده است.

وی افزود:  اگر بخواهیم این اشتباهاتمان را جبران کنیم بطوریکه کل مجموعه را مجدداً تفکیک کنیم از همدیگر، یک اشتباه مجدد انجام خواهد شد و یک هزینه زیاد بر کشور تحمیل می‌شود و باید دوباره یک دوره‌ای را طی کنیم و به این نقطه برسیم که مجدداً باید ادغام صورت گیرد.

وی بابیان اینکه تجربه خوبی از تفکیک وزارتخانه‌های صنعت و معدن از تجارت نداشته‌ایم گفت: وقتی وزارتخانه‌های صنعت، معدن از تجارت جدا بود هر یک از آن‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند. وزارت صنعت از حال‌وروز تجارت خبر نداشت و برعکس، برای وزارت بازرگانی خیلی اهمیتی نداشت که تو چه فصلی تولید به چه چیز نیاز دارد فقط وظیفه خودش تنظیم بازار می‌دانست.

وی ادامه داد: تنظیم بازار به‌عنوان هدف اصلی وزارت بازرگانی درآمده بود و تنها دغدغه آن‌ها تأمین کالا و رساندن آن به بازار بود.  به همین دلیل شاهد تصمیمات خلق‌الساعه در حوزه بازرگانی بودیم. کاهش تعرفه واردات کالا و واردات بی رویه ازجمله این تصمیمات بودند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر به دنبال آن هستیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود، الگویمان باید یک وزارتخانه واحد با وزیری دارای قدرت تصمیم‌گیری منطقی باشد. وزیری که وظیفه خودش را حل مسائل کلان و ایجاد راهکارهای مناسب برای رفع تناقضات بین بخش تولید و تجارت بداند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: