۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲

چشم‌انتظاری مردم برای اتصال ریلی ایران به عراق

حجم تبادلات تجاری ایران و عراق در سال ۹۵ بالغ بر ۱۴ میلیون تن با ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است که این حجم از تبادل کالا و مسافر که سال به سال نیز در حال افزایش می‌باشد، نیازمند توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور همسایه می‌باشد.

به گزارش عیارآنلاین، طبق آمار رسمی منتشر شده حجم تبادلات تجاری ایران و عراق در سال ۹۵ بالغ بر ۱۴ میلیون تن با ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است. همچنین در سال‌های اخیر افزایش تردد مسافران بین دو کشور رشد قابل توجهی داشته است به طوری که از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در سال ۹۰ به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی در سال ۹۵ رسیده است. این حجم از تبادل کالا و مسافر که سال به سال نیز در حال افزایش می‌باشد، نیازمند توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بین این دو کشور همسایه می‌باشد. در حال حاضر دو محور برای اتصال ریلی به عراق در دست احداث است.

محور اول با عنوان راه آهن غرب شناخته می‌شود. این مسیر ریلی پس از رسیدن به مرز خسروی، از طریق خانقین به شبکه ریلی عراق متصل می‌شود. این پروژه که کلنگ اجرایی آن در سال ۱۳۸۰ به زمین خورد، پس از گذشت ۱۶ سال و ساخت ۱۸۰ کیلومتر از آن، بنا بر وعده مسئولان، امسال به کرمانشاه خواهد رسید و برای رسیدن به مرز خسروی ۲۶۰ کیلومتر دیگر، پیش روی خود دارد.

محور دوم که در جنوب غربی کشور واقع شده است، محور شلمچه-بصره نام دارد. این محور که شاخه غربی محور جنوب می‌باشد از اهواز به سمت مرز شلمچه منشعب شده است. برای اتصال این محور به استان بصره در خاک عراق، تنها نیاز به احداث یک پل بر روی اروند (مرز مشترک) و ۳۲ کیلومتر خط آهن در خاک عراق می‌باشد. در حال حاضر محور ریلی از بصره تا کربلا فعال بوده به نحوی که اربعین سال گذشته (سال ۹۵) زائرین ایرانی عتبات پس از رسیدن به مرز شلمچه از قطار پیاده شده و این مسیر ۳۲ کیلومتری را تا راه آهن بصره با اتوبوس پیموده و درنهایت، مجدد سوار قطار عراقی شده‌اند و به کربلا رفته‌اند.

با توجه به ناامنی‌های سالیان اخیر در شمال عراق در حال حاضر حدود ۷۰% بازار کالای صادراتی به جنوب عراق محدود شده است. همچنین آمار تردد زائران در سال ۹۵ نشان می‌دهد ۲٫۵ میلون نفر از زائران ایرانی برای سفر به عتبات، مرزهای جنوبی کشور را برای تردد خود انتخاب نموده‌اند.

بنابراین با در نظر گرفتن موارد فوق و با توجه به عملیات عمرانی بسیار محدود (ساخت یک پل + احداث ۳۲ کیلومتر خط ریلی) می‌توان نتیجه گرفت که تکمیل محور جنوب با هزینه بسیار کمتر، امکان اتصال ریلی به عراق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌سازد.

همچنین با استناد بر مزیت‌های ذاتی حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای، می‌توان ادعا نمود با احداث این محور ریلی حجم زیادی از کالا و مسافر جابجا شده بین دو کشور جذب این محور خواهد شد.

پیش از این مسئولین دو کشور طی تفاهمی در سال‌های ۹۰ و ۹۳، توافق نمودند احداث پل توسط ایران و خط آهن ۳۲ کیلومتری توسط عراق صورت پذیرد. اما پس از گذشت ۲ سال در مهرماه سال گذشته بود که مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تأمین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار کرد حاضر است این پروژه را به‌صورت BOT و به مدت ۲۵ سال به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار نماید.

حال با گذشت ۳ سال از دومین تفاهم نامه و حدود ۹ ماه از اعلام عدم توانمندی عراق برای ساخت این محور بنا به درخواست عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل‌ونقل عراق و هیئت همراه به‌منظور بررسی مسائل موجود در شقوق مختلف حمل‌ونقل میان دو کشور در وزارت راه و شهرسازی ایران حضور یافت.

با توجه به مذاکرات صورت گرفته و اعلام آمادگی طرف عراقی برای واگذاری پروژه به‌صورت BOT به سرمایه‌گذاران ایرانی و تسویه‌حساب مالی آن از طریق درآمدهای حاصل از بهره‌برداری و ترانزیت کالا به مدت ۲۵ سال، ضروری است مسئولان کشور از فرصت پیش‌آمده حداکثر استفاده را نمایند و زمینه تسهیل صادرات کالا و حمل‌ونقل مسافران مشتاق زیارت اباعبدالله علیه‌السلام را فراهم آورند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: