۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹

نیاز به ساخت سالانه ۴هزار واگن در کشور/ لزوم حمایت از واگن سازان

بنابر گزارش‌های موجود ۳۰ درصد از واگن‌ها فعلی به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض و جایگزینی دارند. همچنین طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیاز کشور به واگن باری ۲۰هزار و واگن مسافربری ۲۵۰۰ واگن است که با احتساب فرسودگی ۳۰درصدی واگن‌های موجود نیاز به ساخت سالانه ۳۷۵۰ واگن در کشور است.

به گزارش عیارآنلاین، حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از بخش‌های حمل‌ونقل عمومی جایگاه ویژه و بااهمیتی در رشد و توسعه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشورهای مختلف دارد. مصرف کم انرژی، ایمنی بالا، امکان استفاده از وقت و زمان، اشتغال‌زایی فراوان، کمک به خلوت شدن جاده‌ها و کاهش تصادفات و سایر موارد ازجمله مزایای حمل‌ونقل ریلی محسوب می‌شوند. حمل‌ونقل ریلی به‌واسطه مزایایی که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل‌ونقلی ازجمله هوایی‌، جاده‌ای و دریایی دارد، موردتوجه اکثر کشورهای پیشرفته جهان قرارگرفته است و این کشورها مبنای برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری، منطقه‌ای و ملی خود را بر پایه حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی کرده‌اند.

تولید واگن از جمله پیش‌نیازهای حمل‌ونقل ریلی

ازجمله پیش‌نیازهای توسعه حمل‌ونقل ریلی تولید و خودکفایی در ساخت واگن است. تولید واگن در کشور ازجمله الزامات توسعه حمل‌ونقل ریلی است. بومی‌سازی و خودکفایی این محصول مهم ریلی با توجه به فرسودگی بالای واگن‌های درحال استفاده که بعضاً قدمتشان به ۴۰سال می‌رسد و نیاز مبرم شرکت‌های بهره‌بردار، دارای اهمیت فراوانی است. در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی برسند.

واگن‌سازی پارس اراک، واگن‌سازی تهران، واگن‌سازی تبریز، واگن‌سازی کوثر و سایر واحدهای تولیدی کشور ازجمله شرکت‌های هستند که درزمینهٔ تولید واگن فعالیت می‌کنند. علی‌رغم خودکفایی ۷۰الی۹۰ درصدی در تولید واگن‌های باری و مسافربری، شرکت‌های بهره‌بردار داخلی از واگن‌های تولیدی کشور حمایت نمی‌کنند و میل به واردات واگن از سایر کشورها دارند.

واردات واگن علی‌رغم خودکفایی در تولید آن

واردات واگن به کشور طی چند ماه اخیر به یکی از چالشی‌ترین موضوعات بین وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و وزارت راه‌وشهرسازی تبدیل‌شده است. مسئله‌ای که انتقادات فراوانی را نسبت به این موضوع ایجاد کرده و با واکنش واگن‌سازان کشور همراه بوده است. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان معتقدند، باوجود خودکفایی در تولید واگن، شرکت‌های بهره‌بردار داخلی میل به خرید واگن داخلی ندارد و در قراردادهای شبه وارداتی اقدام به خرید واگن از شرکت‌های خارجی می‌کند. قرارداد با شرکت یونایتد واگن روسیه برای ساخت ۶هزار واگن باری نمونه‌ای از قراردادهای شبه وارداتی به کشور است که جزئیاتی از آن رسانه‌ای نشده است.

لازم به ذکر است که عدم تأمین نقدینگی، سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و در نظر نگرفتن سایر بسته‌های حمایتی ازجمله مهم‌ترین مشکلات واگن‌سازان داخلی است که در صورت مرتفع شدن تولید حداکثری واگن و حتی صادرات این محصول مهم ریلی فراهم خواهد شد.

نیاز به ساخت سالانه ۴هزار واگن در کشور

طبق سالنامه‌های آماری شرکت راه‌آهن ۲۲۸۰۳ واگن باری و ۲۲۱۰واگن مسافربری در کشور وجود دارد که درمجموع ۲۵۰۱۳ واگن را تشکیل می‌دهند. بنابر گزارش‌های موجود۳۰ درصد از این تعداد واگن‌ها (معادل ۷۵۰۴ واگن) به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض و جایگزینی دارند. همچنین طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیاز کشور به واگن باری ۲۰هزار و واگن مسافربری۲۵۰۰واگن هست که با احتساب فرسودگی ۳۰درصدی واگن‌های موجود نیاز به ساخت سالانه ۳۷۵۰ واگن در کشور است.

با توجه به مطالب مطرح‌شده می‌توان نتیجه گرفت، کمبود واگن یکی از چالش‌های صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور در چند سال آینده خواهد بود به همین دلیل حمایت از تولیدکنندگان صنایع ریلی و فراهم کردن زمینه‌های عقد قرارداد با این واحدهای تولیدی برای جایگزینی و تولید واگن‌های جدید باید یکی از اولویت‌های این حوزه باشد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: