۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۶
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‎وگو با عیارآنلاین:

اولویت اصلی سیستم مدیریتی وزرات‎خانه‎ها باید افزایش بهره‎وری باشد

تاج‌الدین گفت: متأسفانه در وزارت راه‌وشهرسازی دو وزیر بر مسند این وزارتخانه بوده‎اند که تخصص هر دو در زمینه مسکن بوده و این باعث قربانی شدن حوزه حمل‎ونقل شد؛ همچنین در وزارت ورزش‎وجوانان، وزرا بیشتر در جهت ورزش قدم برداشته‎اند.

ناهید تاج‎الدین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با عیارآنلاین، در خصوص لایحه تفکیک وزارت خانه ها گفت: اگرچه نمایندگان مخالف، این تفکیک را موجب افزایش هزینه‌های جاری کشور خواندند و معتقد بودند این لایحه مخالف برنامه‌های توسعه‌ای کشور بوده از این رو باید تجدیدنظری درخصوص آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اما برخلاف برنامه پنجم، در برنامه ششم توسعه به موضوع ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها اشاره‌ای نشده است و تفکیک وزارتخانه‌ها می‌تواند برای کارایی، بهره‎وری و چابکی دولت بسیار مفید باشد و من هم با این امر موافقم. ادغام های صورت گرفته هفت سال پیش نه تنها باعث کوچک سازی دولت و کاهش تصدی آن نشد بلکه پیچیدگی‎های تازه ای را نیز با خود به همراه داشت. در این چند سال مشاهده شد که برخی حوزه‎هایی که با یکدیگر ادغام شدند هیچگونه سنخیتی با یکدیگر نداشته اند و در برخی موارد یکی از دو بخش ادغام شده قربانی دیگری شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه باید بگویم در ۶ سال گذشته در وزارتخانه “راه و شهرسازی” دو وزیر بر مسند هدایت این وزارتخانه قرار گرفته‎اند که تخصص هر دو در زمینه مسکن بوده و این باعث قربانی شدن حوزه حمل و نقل شده است. همچنین در وزارتخانه ورزش و جوانان، وزرا بیشتر در جهت ورزش قدم برداشته اند تا امور جوانان.

تاج‎الدین در ادامه گفت: در وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» هم که از ادغام دو وزارت «صنایع و معادن» و «بازرگانی» تشکیل شده است نخستین وزیر با رویکرد بازرگانی و دومین وزیر با رویکرد صنعتی در این وزارتخانه نوپا مشغول به کار شده اند. در هر دوره بخش مقابل مهجور واقع شده به طوری که اهداف تشکیل این وزارتخانه محقق نگردیده و به نظر می رسد پروژه ادغام این دو وزارتخانه سابق با شکست مواجه شده است. بنابراین دولت باید برای چابک سازی، بهره‎روری و کارآمدی اقدامی می‎کرد و لایحه دو فوریتی در همین راستا بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت افزایش بهره‎وری وزارت‎خانه‎ها گفت: ببینید مخالفان طرح میگویند در  اسناد بالادستی همواره به بحث کوچک سازی دولت اشاره شده و اشاره دارند که در قانون ششم توسعه ماجرای کوچک سازی دولت در قالب اصلاح نظام اداری مورد توجه قرار گرفته، به‌  طوری که در ماده ۲۸ موضوع نظام اداری، شفافیت و مبارزه با فساد تاکید شده است که کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه ‌های اجرایی حداقل به میزان ۱۵ درصد نسبت به وضع موجود از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و … هستند اما اولویت اصلی یک سیستم مدیریتی باید بهره‎وری باشد و همه چیز باید با شاخص بهره‎وری اندازه گیری شود.

وی افزود: من رد نمی کنم که موضوع ادغام وزارتخانه ها در راستای بهره وری بوده اما اگر امروز به این نتیجه رسیدیم که این بهره‎وری اتفاق نیافتاده چه باید کرد؟ در علم مدیریت مولفه های بهره‎وری عبارتند از اثربخشی و کارایی، اثر بخشی به معنای همان کاردرست کردن است و کارایی به معنای همان درست کارکردن است.

تاج‎الدین گفت: نکته ای که من به آن معتقدم این است که ادغام وزارتخانه ها نه به اثر بخشی کمک کرده و نه به کارایی کمک نموده، تنها امتیاز آن شاید هماهنگی‎های فرابخشی باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: با ادغام میان دو بخش یک وزراتخانه شاید هماهنگی بیشتری  ایجاد شود  تا میان دو وزراتخانه منفک اما  از قضا ادغام وزراتخانه‎ها چارت سازمانی را در وزارتخانه چارتی ناکارآمد کرده بود و نوعی سردرگمی ایجاد کرده بود که شاید تفکیک آنها بتواند این سردرگمی را کاهش دهد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: