۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۶

چشم بسته مسئولین به روی توان داخلی در ساخت واگن

در حالی وزارت صنایع به بهانه ناتوان بودن توان داخلی اقدام به صدور مجوز واردات واگن می‎نماید که بخش داخلی توان تأمین نیازهای کشور در این زمینه را دارد، مسأله‌ای که اعتراض واگن‎سازان را در پی داشته است.  علت این مشکل را باید در سیاست‌های حمایتی غلط وزارت صنعت جستجو نمود.

به گزارش عیارآنلاین، استفاده نادرست از ظرفیت داخلی برای تامین نیاز حمل‌ونقل ریلی کشور به واگن و عقد قراردادهای شبه وارداتی در حالی صورت می پذیرد که بخش داخلی از توان پاسخگویی به این نیاز در نزدیکی مرز خودکفایی کامل برخوردار است. اخیرا نیز واگن‌سازان با راه‌اندازی خط‌تولیدهای جدید، توان خود را به رخ دولت می‌کشند، اما کماکان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

طی روزهای گذشته، خبرها حکایت از آن داشته است که شرکت دانش‌بنیان فولاد درخشان توانسته در سال گذشته بیش از ۶۰ واگن باری و مخزن‌دار تولید کند. همچنین این واحد صنعتی برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود محصولات تولیدی آن امسال رشد ۳۰ درصدی داشته باشد و به بیش از ۱۰۰ دستگاه برسد.

در این زمینه، میرنظامی، مدیرعامل این واحد تولیدی گفت: با تلاش مضاعف مهندسین و کارشناسان داخلی، این شرکت توانسته در سال گذشته بیش از ۶۰ واگن باری و مخزن‌دار تولید کند. وی با انتقاد از صدور مجوز واردات ۲هزار واگن باربری گفت: با رفع مشکلات نقدینگی و صادرات واحدهای تولیدی نظیر این کارخانه توانایی ساخت این واگن‌ها در داخل وجود دارد که در این خصوص باید چاره‌ای اندیشید.

چندی پیش معاون ناوگان شرکت راه آهن طی نشستی اعلام کرد خرید ۶۰۰۰ واگن روسی با مشارکت واگن‌سازان داخلی در دستور کار قرار دارد که در طی این قرارداد، ۴۹۰۰ واگن با همکاری واگن‌سازان داخلی و ۱۱۰۰ واگن به صورت مستقیم از این کشور وارد خواهد شد.

در این راستا، باید گفت که در قرارداد یادشده، واگن‌سازان داخلی از کم‌ترین سهم ممکن برخوردار بوده و صرفاً برخی عملیات‌های جزئی خمکاری و جوشکاری و… در داخل انجام خواهد شد. به بیان ساده‌تر، این قرارداد «شبه‌وارداتی» محسوب شده و در آینده‌ای نزدیک، با تأمین نیاز کشور باعث رکود واگن‌سازان کشور خواهد شد.

در حال حاضر، واگن‌سازان کشور با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند؛ حال آن که از لحاظ کیفیت و قیمت تمام‌شده محصول، کاملاً قادر به رقابت با رقبای خارجی خود هستند.

علت عدم رغبت شرکت‌های حمل‌ونقلی به خرید از واگن‌سازان داخلی، عدم حمایت‌های مالی از قراردادهای داخلی است. در صورتی که خرید از واگن‌سازان خارجی با تسهیلات جذاب همراه است. به‌گونه‌ای که حتی گاه تأمین مالی قراردادها به صورت اقساط کامل با بهره ۳ درصدی و بازپرداخت ۱۵ ساله است.

حل معضل کنونی برای نجات صنعت واگن‌سازی داخلی، تنها با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی میسر خواهد بود. ایجاد شرایط مالی جذاب برای مشتریان واگن به سرعت خواهد توانست ظرفیت بر زمین مانده واگن‌سازان را بالفعل نماید تا رفع نیاز کشور به واگن‌های نو با توان داخلی انجام گردد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: