۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۵

حمایت واقعی از تولیدکننده و مصرف‌کننده با مدیریت واحد تولید و بازرگانی

تمرکز وظایف و اختیارات تولید و بازرگانی در یک دستگاه متولی از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای رونق تولید و حمایت واقعی از مصرف‌کننده است. کشور نروژ با به‌کارگیری این سیاست در حوزه بازرگانی شیلات، به‌عنوان دومین صادرکننده آبزیان در جهان شناخته شده است.

به گزارش عیارآنلاین، مدیریت یکپارچه در کل زنجیره تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی و غذایی یکی از مهم ترین شروط رونق تولید و حمایت واقعی از مصرف کننده است. در واقع موثر‌ترین شکل حمایت از تولید داخل، فراهم کردن بازار مناسب برای فروش محصولات در داخل و یا خارج ازکشور است. مدیر تولید می‌تواند با استفاده از ابزار مدیریتی که در اختیار دارد، اقدام به سیاستگذاری و تنظیم بازار به سمتی نماید که تولید داخلی قربانی واردات بی‌منطق محصولات خارجی نشده و از طرف دیگر نیاز عمده بازار به اتکای تولید داخل رفع شود. یکی دیگر از فواید مدیریت زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی به دست مدیر تولید، سیاستگذاری صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخلی و همچنین طراحی و اجرای نظام استاندارد مناسب برای تولید داخل می باشد. عملکرد مثبت وزارت‌خانه‌های متولی تولید محصولات کشاورزی و غذایی در کشورهای پیشرو، در حوزه امور بازرگانی و همچنین ارتقای کیفیت و کمیت محصولات، نشان دهنده مفهوم مترقی «تمرکز اختیارات تولید و بازرگانی» در یک دستگاه متولی است.

نروژ یکی از کشورهایی است که با فعال سازی ظرفیت‌های یکپارچه تولید و بازرگانی به دستاوردهای بزرگی در حوزه توسعه بازار و ارتقای صادرات دست یافته است. در این یادداشت به بررسی این تجربه‌های موفق در زنجیره ارزش شیلات پرداخته خواهد شد. نروژ یکی از کشورهای اسکاندیناوی با جمعیت ۵ میلیون نفری است که در شمال اروپا واقع‌شده است. نروژ دومین صادرکننده محصولات شیلاتی در جهان محسوب می‌شود. بر اساس آمار فائو، ارزش میانگین سالیانه صادرات محصولات شیلات نروژ بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ به ۷٫۱ میلیارد دلار می‌رسد.

روند افزایشی تولید شیلات نروژ

خدمات بازرگانی صنعت شیلات نروژ

یکی از علل رشد صادرات و به‌تبع آن رونق تولید ماهی در قفس در نروژ، سپردن وظایف بازرگانی و بازاریابی به بخش تولید بوده است. متولی تولید و بازرگانی شیلات در نروژ، وزارت شیلات و امور سواحل این کشور می‌باشد. ذیل این وزارتخانه اداره بازرگانی (Marketing) قرار دارد که تمامی امور مربوط به زنجیره تولید تا عرضه محصولات از قبیل نظارت و کنترل کیفیت، سلامت و تغذیه آبزیان و سایر امور تنظیم گری را بر عهده دارد.

چارت سازمانی (خلاصه‌شده) وزارت شیلات و امور سواحل نروژ

امور مربوط به توسعه بازار و صادرات شیلات نیز بر عهده یک‌نهاد واسط قرار داده‌شده است. شورای غذای دریایی نروژ (Norway Seafood Council) به وزارت شیلات و امور سواحل نروژ تعلق دارد و به کمک ۱۵ دفتر بین‌المللی در بازارهای صادراتی سراسر جهان به بهبود صادرات و دسترسی به بازارها کمک می‌کند. مهم‌ترین رویکرد این شورا جمع‌آوری اطلاعات بازار و تحلیل آن در راستای فهم رفتار جامعه مصرف‌کننده درکشورهای مقصد صادرات است. به‌این‌ترتیب هرگونه تحرکات در این بازارها رصد شده و به‌صورت گزارش مکتوب به دست ذی‌نفعان می‌رسد. این شورا به نحوی فعالیت می‌کند که خروجی رصدهای انجام شده به‌صورت محرمانه، فقط برای صادرکنندگان، قابل‌دستیابی است. علاوه بر ارائه اطلاعات از کم و کیف بازارها، این شورا اقدام به ایجاد کمپین‌های بازاریابی (Market Campaign) نیز می‌کند. کمپین‌های بازاریابی به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای مختلف مانند رادیو، تلویزیون، بروشور و دیگر وسایل اقدام به ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) می‌کنند. این آگاهی یعنی تا جایی که امکان دارد یک محصول را به مصرف‌کننده شناساند تا جایی که تمایز محصول از سایر محصولات فهم شود. این‌گونه اقدامات به‌وسیله این شورا و در بازارهای خارجی صورت می‌گیرد. برای مثال شورای بازرگانی غذای دریایی اقدام به تهیه پوسترها، بروشورها و دستور پخت ها به زبان‌های کشور مقصد می‌کند. مجموع این اقدامات وقتی در سمت و سویی خاص صورت پذیرد منجر به تحریک تقاضا برای محصولات تولید نروژی خواهد شد. این شورا هزینه تأمین مالی طرح‌های بازار گشایی خود را از طریق ۰٫۷ ارزش کل صادرات به‌صورت سالانه از صادرکنندگان اخذ می‌کند. درمجموع سالانه حدود ۸۱ میلیون دلار جمع‌آوری می‌شود.

پوستر تهیه‌شده برای ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در بازار چین که حاوی سه دستور پخت است

شان‌ها و علائم تجاری

نروژی‌ها اعتقاد دارند محصولاتشان به علت تولید و پرورش در آب‌های پاک و سرد نزدیک قطب و همین‌طور استفاده از دانش روز و تولید به روش‌های پایدار با سایر آبزیان عرضه‌شده در بازار تفاوت دارند. یکی از خدمات این شورا به بخش تولید اعطای گواهی‌ها و لیسانس‌ها از طرف دولت برای اعتبار دهی و درنتیجه ایجاد ارزش‌افزوده در تولیدات شیلات نروژ است. فرد یا شرکت متقاضی تولیدکننده و یا کارخانه‌های فراوری می‌توانند به شورای غذای دریایی نروژ درخواست چنین نشان‌هایی را داشته باشند. یکی از این گواهی‌ها، برچسب اصالت نروژ بودن است که تحت ضوابط معینی اعطاء می‌شود. برای مثال ماهی تولیدی باید از انواع بومی و حتماً در آب‌های سرزمینی نروژ تولیدشده باشد و باید با استانداردهای مدیریت ماهی در قفس و صیادی این کشور مطابقت داشته باشد. به‌این‌ترتیب می‌توان با استفاده از ابزار بازار تولیدات را در استانداردهایی خاص هدایت کرد.

نشان اصالت محل تولید آبزیان نروژ

در مثالی دیگر، شورای غذای دریایی نروژ که ذیل وزارت شیلات و امور سواحل فعالیت می‌کند، یک نشان استاندارد به پرورش‌دهندگان ماهی سکری کود (skrei cod) که استانداردهای پرورش این ماهی را رعایت کنند، اعطا می‌نماید. حصول اطمینان از نحوه اجرای استانداردها در حین تولید و فراوری نیز به یک فرد حقوقی ثالث سپرده‌شده است.

نشان استاندارد تولید ماهی سکری نروژ

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: