۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
دوازدهمین بسته خبری حمل نقل منتشر شد:

دولت دوازدهم و اولویت‌های نادرست ریلی

در دوازدهمین بسته خبری حمل‌ونقل که به مهمترین تحولات این حوزه در ماه گذشته اختصاص دارد، به داستان قراردادهای شبه وارداتی واگن از روسیه و هدف‌گذاری دولت دوازدهم برای اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور پرداخته شده است.

به گزارش عیارآنلاین، دوازدهمین بسته خبری حمل‌ونقل که به مهمترین تحولات این حوزه در ماه گذشته اختصاص دارد منتشر شد. در این شماره به صورت تفصیلی به داستان قراردادهای شبه وارداتی واگن از روسیه و هدف‌گذاری دولت دوازدهم برای اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور پرداخته شده است.

ادامه داستان قراردادهای شبه وارداتیِ واگن از روسیه

بابک احمدی، معاون ناوگان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری معاونت ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، گفت: بر اساس قرارداد خرید و ساخت ۶ هزار واگن باری با یک شرکت روسی، ۴۹۰۰ واگن باری در سه شرکت واگن‌سازی داخلی با استفاده از منابع مالی ۱۰۰ درصد خارجی و با ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شرکت روسی، ساخته می‌شود ،۱۱۰۰ واگن نیز از خارج وارد کشور می‌شود.

این قرارداد در حالی است که واگن‌سازان داخلی با کسر ناچیزی از توان خود در حال تولید هستند. در حالی که از لحاظ کیفیت واگنِ تولیدی، کاملا قابل رقابت با واگن‌سازان مطرح دنیا هستند. علت عدم رغبت شرکت‌های حمل و نقلی برای خرید از واگن‌سازان داخلی، عدم حمایت‌های مالی از قراردادهای داخلی است. در صورتی که خرید از واگن‌سازان خارجی با تسهیلات جذاب همراه است. به‌گونه‌ای که حتی گاه تامین مالی قراردادها به صورت اقساط کامل با بهره ۳ درصدی و بازپرداخت ۱۵ ساله است.

در قرارداد منعقدشده با شرکت روسی، از آن جا که واگن‌سازان داخلی از کمترین مشارکت برخوردار بوده، عملاً واردات کامل محسوب می‌گردد و از این نظر نفعی به حال صنعت واگن‌سازی داخلی نخواهد داشت.

حل مشکل واگن‌سازان تنها با همت وزارت صنعت معدن و تجارت و با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی میسر خواهد بود. چرا که صنعت واگن‌سازی کشور در مرز خودکفایی کامل قراردارد و تنها با حمایت‌های مالی می‌توان این صنعت را احیا نمود.

دولت دوازدهم و اولویت‌های نادرست ریلی

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح راه‌آهن همدان-تهران مورخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه، تاکید کرد: اردیبهشت در همدان شاهد افتتاح راه‌آهن هستیم، خرداد در کرمانشاه، تیر در ارومیه، مرداد در رشت و شهریور در تبریز شاهد افتتاح راه‌آهن خواهیم بود به‌طوری‌که تا پایان دولت هر ماه یک افتتاح داریم.

عزم دولت برای اتصال برخی مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور در حالی است که از میان پروژه‌های زیرساختی موجود، چنین پروژه‌هایی در ردیف‌‌های آخر اولویت ملی قرار می‌گیرند. کشور ما که در چهارراه ترانزیتی جهان واقع شده است در حال حاضر، حتی با همسایگان خود مانند عراق اتصال ریلی پیدا نکرده است. برای اتصال ریلی به کشور عراق که دومین شریک تجاری ایران محسوب می‌گردد، تنها ۳۵ کیلومتر احداث خط ریلی مورد نیاز است که در سال‌های اخیر بارها وعده این اتصال از زبان مسئولین به گوش رسید اما تاکنون وارد فاز اجرایی نشده است.

همچنین قرارگیری ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب که می‌تواند میلیاردها دلار درامد ارزیِ ناشی از ترانزیت را نصیب کشورمان کند، به‌کندی پیش می‌رود و با این سرعت، احداث آن سال‌ها به طول خواهد انجامید.

بسیاری از پروژه‌های ملی دیگر مانند پروژه استثناییِ کریدور چابهار-سرخس نیز اساساً تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته‌اند و عملاً پیشرفتی ندارند. با این وصف، مشخص نیست پروژه‌هایی که فاقد هرگونه اولویت اقتصادی و حتی اجتماعی هستند، به چه دلیل در ردیف اول بودجه‌های محدود عمرانی قرار گرفته‌اند.

شرکت پلورسبز به به جمع تولیدکنندگان واگن باری پیوست

مهندس گلشنی، مدیرعامل گروه صنعتی پلور سبز در این مراسم گفت: واگن باری تولید شده در این کارخانه از نوع لبه بلند با حجم ۲۴ متر مکعب و توان حمل ۷۰ تن بار است که اولین بار در کشور با استفاده از ورق ضد سایش تولید شده است. وی افزود: به جز سیستم ترمز تمام قطعات فلزی به کار رفته در ساخت این واگن باری به دست متخصصان ایرانی تولید شده است .

گلشنی ادامه داد: با راه اندازی این خط تولید زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر فراهم شده است و هر سال قادر به تولید ۱۰۰۰ دستگاه واگن باری هستیم و در نتیجه ۱۰ میلیارد تومان به سود آوری شرکت اضافه می‌شود.

در کارخانه واگن‌سازی زرند در هر شیفت کاری امکان  تولید یک واگن وجود دارد.

رکورد حمل بار ریلی ارتقا یافت

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در چارچوب فعالیت‌های دولت تدبیر و امید، جابه‌جایی ۴۰.۳ میلیون تن کالا در سال ۱۳۹۵ توسط ناوگان راه آهن رکورد حمل ریلی بار را در تاریخ راه آهن ایران شکست.

سعید محمدزاده در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش روسای مراکز راه آهن کشور در مشهد افزود: این رکوردشکنی در حالی صورت گرفت که پیش از آن در سال ۱۳۹۴ سهم ناوگان ریلی از حمل کل بار در ایران ۳۶ میلیون تن بود.

بر اساس گزارش عملکرد یکساله  ۱۳۹۵ در حمل‌ونقل داخلی ریلی، این مدل از حمل‌ونقل در تناژ، رشدی معادل  ۱۲.۳ درصد و در تن کیلومتر رشدی معادل ۱۱.۳ درصد را  نسبت به مدت  مشابه سال قبل تجربه کرده است.

اختصاص ۲۰ درصد از قیمت گازوئیل برای توسعه و بهسازی خطوط و ناوگان ریلی

نمایندگان مجلس مصوبه اختصاص ۲۰ درصد از قیمت گازوئیل برای توسعه و بهسازی خطوط و ناوگان شبکه حمل‌ونقل ریلی را تصویب کردند. در ماده (۷۰) این قانون آمده است: به منظور نگهداری راه‌های کشور و تلاش در جهت تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث، توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط، ناوگان و شبکه حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری و نگهداری راه‌های کشور با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط‌زیست و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای، بیست درصد قیمت نفت گاز (گازوئیل) به استثنای مصارف بخش کشاورزی به عنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران محاسبه و دریافت می‌شود.

منابع حاصله به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در قالب ردیف‌هایی که در قوانین بودجه سنواتی مشخص می‌شود به نسبت مساوی به توسعه، بهسازی خطوط و ناوگان شبکه حمل‌ونقل ریلی و نگهداری راه‌ها پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اختصاص می‌یابد.

سهم ریل از بندر افزایش خواهد یافت

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سهم ریل در بنادر از ۵ درصد فراتر رفته به نزدیک ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هنوز راه درازی در پیش داریم تصریح کرد: واقعیت این است که سهم ریل در بنادر بسیار کم بوده است. بر اساس آمارها این رقم در گذشته حدود ۵ درصد از کل حمل بارهای بنادر بوده است.

وی ادامه داد: این عدد پس از اقدامات و برنامه‌های مشترک سازمان بنادر و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بهبود پیدا کرد و در حال حاضر به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است. اما واقعیت این است که عدد هنوز هم بسیار کم است و این مسیر باید ادامه پیدا کند.

تلگر

چهره‌

۱ دیدگاه
  1. امين :

    اولا اواویت دولت برای اتصال خطوط ریلی پس ازکارشناسی مطالبات سنواتی استانهای یادشده صورت گرفته.ثانیا این استانها هم جزو این مملکت هستند وباید توسعه ایران بطور متوازن انجام گیرد چون سالیان دراز این کشور از این نوع نگاههای غیرکارشناسی قوم گرایانه به ظاهر کارشناسانه ضربه خورده رابعا اتصال گیلان واستارا به خط سراسری برای منطقه وکشور طبعات بسیار مثبتی خواه داشت که کارشناسان واقعی ودلسوزا ن اصلی این مردم متوجه میشوند نه هر به ظاهر کارشناسی.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: