۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۰

واردات واگن به کشور باوجود خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید آن

بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی صورت گرفته در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و صنایع ریلی تهران از سه شرکت واگن‌سازی پارس، واگن سازی کوثر و فولاد درخشان اراک که طرف قرارداد با شرکت یونایتد واگن روسیه هستند حاکی از آن است که قطعات و اجزای واگن‌های تولیدی از کشور روسیه وارد و فقط توسط شرکت‌های ایرانی مونتاژ قطعات انجام می‌گیرد.

به گزارش عیارآنلاین، حمل‌ونقل‌ ریلی‌ به‌عنوان‌ یکی‌ از بخش‌های‌ مهم‌ حمل‌ونقل، نقش‌ عمده‌ای‌ را در عرصه‌ اقتصادی، صنعتی‌ و اجتماعی‌ کشورها ایفا می‌کند. کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ارتباطی استراتژیک زمینی و دریایی، جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و می‌تواند با توسعه و گسترش حمل‌ونقل ریلی خود درآمدهای فراوانی را بدست آورد. ازجمله پیش‌نیازهای توسعه حمل‌ونقل ریلی تولید و خودکفایی در ساخت واگن است. تولید واگن در کشور ازجمله الزامات توسعه شبکه‌های ریلی است. بومی‌سازی و خودکفایی این محصول مهم ریلی با توجه به فرسودگی بالای واگن‌های درحال استفاده -که بعضاً قدمتشان به ۴۰سال قبل می‌رسد- و نیاز مبرم شرکت‌های بهره‌بردار، دارای اهمیت فراوانی است. در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی برسند.

واردات واگن به کشور با وجود خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید آن

باوجود خودکفایی کشور در تولید واگن در چند ماه گذشته داستان واردات واگن به یکی از چالشی‌ترین موضوعات مشترک بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه‌وشهرسازی و واگن‌سازان کشور تبدیل‌شده است. در شهریورماه امسال بود که نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از ورود ۵هزار واگن باری به کشور ممانعت به عمل آورد. مسئله‌ای که باعث شد وزیر راه‌وشهرسازی نسبت به آن واکنش نشان دهد و با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور از این اقدام عضو دیگر کابینه با استدلال به اینکه شرکت را‌ه‌آهن و سایر شرکت‌های بهره‌بردار نیاز مبرم به واگن مسافری و باری دارند و ساخت این محصولات در داخل کشور به دلیل ورشکسته بودن تولید‌کنندگان داخلی امکان‌پذیر نیست، گلایه کند.

ساخت واگن باری با مونتاژ قطعات و تجهیزات روسی

بازتاب‌های گسترده واردات واگن به کشور باوجود خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید آن اعتراضات گسترده‌ای را از سوی واگن‌سازان و تولیدکننده تجهیزات و صنایع ریلی به همراه داشت. اعتراضاتی که باعث شد در یک قرارداد شبه وارداتی با فاینانس و تجهیزات روسی، سه شرکت ایرانی، واگن سازی پارس اراک، واگن‌سازی کوثر و فولاد درخشان اراک با مشارکت شرکت یونایتدواگن روسیه  اقدام به تولید ۶۰۰۰ هزار واگن باری کنند.

انعقاد این قرارداد در حالی صورت گرفت که سؤالاتی از قبیل اینکه آیا اجزای واگن‌ها در داخل کشور تولید می‌شود؟ و آیا راهکاری برای انتقال فناوری پیش‌بینی‌شده است؟ را بدون پاسخ گذاشته بود.

بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی صورت گرفته در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و صنایع ریلی تهران از سه شرکت واگن‌سازی پارس، واگن سازی کوثر و فولاد درخشان اراک که طرف قرارداد با شرکت یونایتد واگن روسیه هستند حاکی از آن است که قطعات و اجزای واگن‌های تولیدی از کشور روسیه وارد و فقط توسط شرکت‌های ایرانی مونتاژ قطعات انجام می‌گیرد.

عدم تأمین مالی و نبود تقاضا از مهمترین مشکلات واگن پارس اراک

محمدرضا مختاری، مدیرعامل واگن‌پارس در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی بابیان اینکه، ظرفیت تولید واگن پارس، تولید سالانه ۱۰۰۰ دستگاه واگن باری و ۱۵۰ دستگاه انواع واگن مسافری و ۴۰ دستگاه لکوموتیو به‌صورت هم‌زمان است. گفت، متأسفانه به دلیل نبود تقاضا و وجود تعداد بالای شرکت واگن‌ساز در کشور و مشکلات مالی در سال گذشته با ۳۰ درصد ظرفیت خودکار کردیم و ۷۰ درصد ظرفیت واگن پارس بلااستفاده مانده است.

مدیرعامل واگن پارس معتقد بود، شرکت واگن پارس استعداد این را دارد که به‌تنهایی کل نیاز ریلی کشور را درزمینهٔ واگن، تعمیرات و لکوموتیو تأمین کند.

با توجه به توان بالای واگن‌سازان دخلی در تولید واگن‌های باری و مسافری، امیدواریم مسئولین امر در راستای اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی این صنعت در حال رکود را از وضعیت فعلی خارج کنند و منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شوند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: