۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۹

خودکفایی در تولید ریل و واگن، در گروِ اصلاح سیاست‌های ریلی دولت

برای حل معضل تولید ریل و واگن، لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت هر چه سریع‌تر اقدام به اصلاح حمایت‌های دولتی از صنایع ریلی نموده تا خودکفاییِ هرچه بیشتر در این حوزه که با توسعه کشور گره خورده است هر چه زودتر به ثمر بنشیند.

به گزارش عیارآنلاین، اخیراً خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمام ریل تولیدی ذوب‌آهن اصفهان را خریداری کند، گفته است: «تولید آزمایشی ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان آغازشده، اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است».

این وعده‌ها در حالی اظهار می‌گردد که ماجرای بومی‌سازی تولید ریل به‌عنوان آخرین مرحله از خودکفایی کامل در توسعه زیرساخت ریلی قدمتی بیش از دو دهه دارد. در این مدت، چند تفاهم‌نامه بین ذوب‌آهن اصفهان و شرکت راه‌آهن به امضا رسیده که طی آن، مقرر شده است نیاز کشور به ریل از داخلی تأمین گردد.

نهایتاً در سال ۹۳، شرکت ذوب‌آهن اقدام به واردکردن یک کارخانه تولید ریل از آلمان نمود تا بتواند بدون دغدغه به تأمین نیازها بپردازد. اما ریل تولیدی این کارخانه نیز که بیش از یک سال از نصب آن می‌گذرد، هنوز در شبکه ریلی مورداستفاده قرار نگرفته است.

دلیلی که دراین‌باره ذکر شده است، کیفیت پایین ریل تولیدی بود که پس از آن، قرار شد شمش موردنیاز از هند وارد و فقط عملیات نورد در ذوب‌آهن به انجام برسد که این مسئله نیز از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون به انجام نرسیده است.

ازآنجاکه این ناکارآمدی‌های مدیریتی در قبال صنایع دیگر مرتبط با حمل‌ونقل ریلی نیز دیده می‌شود، ضروری است در راستای بهبود حمایت‌های دولتی برای تولیدکنندگان تصمیمی اساسی صورت پذیرد.

به‌موازات بحث واردات ریل، مسئله واردات واگن نیز در جریان است که نهایتاً با اعتراضاتی که کارشناسان و واگن‌سازان ابراز نمودند، در قالب قراردادی شبه‌وارداتی، اقدام به صدور مجوز تأمین واگن از روسیه با مشارکت تولیدکنندگان داخلی شد. این در حالی است که توان تولید واگن در داخل کشور در مرز خودکفایی کامل قرار دارد ولی به سبب سفارش‌ها خارجی، واگن‌سازان با حدود ۲۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت بوده و در مرز ورشکستگی قرارگرفته‌اند.

برای حل معضلات یادشده لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت هر چه سریع‌تر اقدام به اصلاح حمایت‌های دولتی از صنایع ریلی نموده تا خودکفاییِ هرچه بیشتر در این حوزه که با توسعه کشور گره خورده است هر چه زودتر به ثمر بنشیند. در اولین گام نیز ضروری است از واردات ریل و واگن به‌عنوان کالاهایی که توان داخلی برای تولیدشان وجود دارد جلوگیری به عمل آید.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: