۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۳

با رأی مثبت نمایندگان مجلس، کارت سوخت حفظ می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح یک‌فوریتی «اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» موافقت کردند که به موجب آن، دولت مکلف به حفظ کارت سوخت می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه)، طرح یک‌فوریتی «اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

براساس ماده ۱ این طرح؛ در ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۱۸ آذر ۱۳۸۶ عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش های حمل و نقل و صنعت کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» شود.

همچنین در ماده ۲ این طرح آمده است؛ یک تبصره به شرح زیر به ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الحاق می شود:

تبصره: دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف کننده به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاست های انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده کند.

مخالفان: فعال بودن کارت‌های سوخت به نسبت هزینه و محدودیت‌ها توجیه‌پذیر نیست

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مخالفت با کلیات این طرح، گفت: درخصوص مصرف بنزین به جهت مدیریت و محدودیت میزان مصرف برای افراد در سطوح مختلف در سال های گذشته کارت های هوشمند مورد استفاده قرار گرفت، زیرا نیاز به کنترل بود. از این رو در این بخش سرمایه‌گذاری شد، اما هم اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از غیرفعال کردن این کارت ها نیازی به فعال‌سازی مجدد نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تأکید بر اینکه فعال‌سازی کارت‌های هوشمند سوخت اقدامی اضافه است، تصریح کرد: دولت حتی اعتقاد دارد در این برهه زمانی نیازی به این کار نیست، بنابراین بهتر است مجلس در امور اجرایی کشور دخالت نکند.

لاهوتی افزود: هم‌اکنون میزان مصرف بنزین در حال کنترل است، لذا بهتر است به دنبال ایجاد محدودیت نباشیم.

در ادامه، محمدرضا نجفی، عضو کمیسی ون صنایع و معادن مجلس نیز به عنوان مخالف دیگر طرح مذکور با تأکید بر اینکه کارت‌های سوخت فایده‌ای به نسبت هزینه‌ها و محدودیت‌ها ندارد، گفت: این اقدام هزینه‌های مادی مانند ایجاد جایگاه‌های سوخت با شرط تجهیز به این سیستم را در بر دارد، همچنین هزینه‌های معنوی به معنی افزایش زمان صرف‌شده مردم در جایگاه‌های سوخت را به دنبال خواهد داشت.

نجفی افزود: یکی از علل طرح مذکور تولید اطلاعات و دیگری جلوگیری از قاچاق است در صورتی که بدون راه‌اندازی چنین سامانه‌ای می‌توان اطلاعات مورد نیاز را کسب کرد. از سوی دیگر نیز توزیع کارت‌های هوشمند سوخت و استقرار سیستم‌های هوشمند در جایگاه‌ها برای کنترل چند نقطه مرزی جهت جلوگیری از قاچاق نیز درست نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از گذشته سیستم‌های هوشمند در جایگاه‌های سوخت استقرار یافته، بنابراین در صورتی که به لحاظ امنیتی نیاز به فعال‌سازی آنها باشد، می‌توان این اقدام را انجام داد، در غیر این صورت به نسبت هزینه‌های ایجادشده به صرفه نیست.

فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: فلسفه کارت هوشمند به دنبال اجرای هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دونرخی شدن بنزین بود، زیرا با توجه به دونرخی شدن بنزین برای مدیریت توزیع سوخت نیاز به تحقق کارت‌های هوشمند بودیم. همچنین برای جمع‌آوری اطلاعات و کسب آمار مصرف سوخت در کشور این اقدام ضروری بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: در شرایط فعلی فعال‌سازی کارت‌های هوشمند سوخت نیازی نیست زیرا اطلاعات مورد نیاز را می‌توان از طریق زیرساخت‌های این سیستم در جایگاه های مستقر بدون استفاده از کارت هوشمند سوخت توسط وزارت نفت ارزیابی و جمع‌آوری کرد.

وی تصریح کرد: مجلس دهم نیز در شهریورماه گذشته در اصلاحیه قانون بودجه، اجباری بودن کارت‌های سوخت را حذف کرده و تک‌نرخی بودن بنزین را مصوب کرده است، بنابراین نمی‌توان این اقدام را عملیاتی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز شاهد کاهش قاچاق بنزین هستیم، بنابراین نمی‌تواند دلیلی برای این اقدام باشد.

موافقان: حفظ کارت سوخت به جلوگیری از قاچاق بنزین کمک می‌کند

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در موافقت با کلیات طرح یک‌فوریتی مدیریت مصرف سوخت گفت: در حال حاضر در شهرستان‌های مرزی در شرق کشور برای جلوگیری از قاچاق سوخت طرح کدینگ اجرا می‌شود و وجود کارت سوخت می تواند از قاچاق و واردات بنزین به کشور جلوگیری کند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار با اشاره به اینکه حذف کارت سوخت باعث قاچاق بنزین می‌شود، افزود: حذف کارت سوخت به افزایش باندهای قاچاق و قاچاق سازمان‌یافته در بنزین کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵، افزایش واردات بنزین حدود ۶ برابر سال ۹۱ بود، تصریح کرد: مصرف بنزین در سال ۹۵، بیش از ۵ درصد رشد داشته و هنوز هم خطر تحریم واردات بنزین از کشور کم نشده است؛ بنابراین باید برای جلوگیری از این مشکلات کارت سوخت برقرار بماند.

همچنین جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به‌عنوان دیگر موافق این طرح گفت: واردات و قاچاق بنزین هر دو به کشور آسیب وارد می‌کند. بنزین یکی از محصولات مهم در اقتصاد کشور است و وجود کارت سوخت از رشد قاچاق در کشور جلوگیری کرده و می‌تواند به مصرف بهینه این انرژی نیز کمک کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است افزود:  در تولید بنزین هنوز به خودکفایی دست پیدا نکردیم و باید کارت سوخت برقرار بماند تا بتوان از هدررفت این انرژی جلوگیری کرد.

گفتنی است تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به‌عنوان موافق این طرح گفت: بنزین یک انرژی استراتژیک است که به مدیریت استراتژیک نیز نیاز دارد؛ بنابراین طبق آمار منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرای طرح کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین آثار مثبتی در جامعه دارد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم کنترل مصرف بنزین مشکلاتی را در حوزه اقتصاد کشور به وجود می‌آورد، افزود: قیمت بنزین در کشورهای همسایه شرقی کشور به میزان دو تا چهار برابر قیمت بنزین در داخل است؛ بنابراین حذف کارت سوخت و عدم سهمیه‌بندی آن به قاچاق این محصول مهم کمک کرده در حالی که در طی ۸ سال گذشته با مدیریت بنزین حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سود شامل اقتصاد کشور شده است.

کارت سوخت ماندنی شد

در ادامه و پس از موافقت نمایندگان با کلیات این طرح، نسبت به ماده ۱ و ۲ آن رأی‌گیری شد که نمایندگان با ۱۲۱ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس با این دو ماده موافقت کردند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: