۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۷
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

برنامه‌ای برای ادغام ۲ دانشگاه “فنی‌وحرفه‌ای” و “علمی کاربردی” وجود ندارد

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی از توجه جدی این دانشگاه به آموزش‌های مهارتی و کاربردی اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی کشور تا پایان این برنامه به ۱۲۰۰ نفر افزایش یابد. بنابراین دانشگاه جامع علمی کاربردی که دو سوم آموزش‌های مهارتی کشور را ارائه می‌دهد این هدف را مورد توجه قرار خواهد داد.

به گزارش عیارآنلاین، دکتر محمد حسین امید در نشست خبری که امروز در دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار شد، به هم‌راستا بودن شعار امسال با اهداف دانشگاه اشاره کرد و گفت: پس از نامگذاری سال ۹۶ به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، دانشگاه جامع علمی و کاربردی وظیفه سنگینی را در این زمینه برای خود قائل شد که البته دستیابی به این هدف بدون کمک رسانه‌ها و سایر نهادها امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی کشور معضل بیکاری است به همین دلیل رهبری سال جاری را با عنوان تولید و اشتغال نامگذاری کرده است چراکه بدون تولید اشتغال شکل نمی‌گیرد و بدون وجود نیروی انسانی هم تولید پایدار و رقابتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین دانشگاه جامع علمی کاربردی وظیفه خود می‌داند که در بحث اشتغال و تربیت نیروهایی که بتوانند شغل پایدار ایجاد کنند و کارآفرین باشند فعال‌تر و موثرتر باشد و این امر را از رسالت‌های خود قرار دهد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی یادآور شد: یکی از تکالیف آموزش عالی در برنامه ششم توسعه این است که میزان دانشجویان مهارتی افزایش بدهد. این هدف در ابتدای برنامه ششم افزایش یابد در واقع اگر فرض کنیم جمعیت دانشجویان در کشور بیش از ۴ میلیون است. اگر بخواهیم دانشجویان مهارتی تربیت شوند باید این هدف در پایان برنامه ششم به ۱۲۰۰ دانشجو برسد.

ضرورت افزایش دانشجویان مهارتی تا پایان برنامه ششم توسعه

دکتر امید با تاکید بر اینکه تعداد دانشجویان مهارتی در کشور مطلوب نیست، گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید ۲۰ درصد دانشجویان کشور مهارتی باشند یعنی می‌بایست ما ۸۵۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور داشتیم و این نظام تا پایان برنامه ششم به ۱۲۰۰ دانشجو برسد. با توجه به اینکه جمعیت دانشجویی کشور در حال حاضر کاهش یافته لازم بود که تعداد دانشجویان مهارتی به مراتب آن افزایش یابد. متاسفانه این هدف محقق نشده است.

آموزش دوسوم دانشجویان مهارتی کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی در ادامه با بیان اینکه دوسوم دانشجویان مهارتی کشور در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل می‌کنند، تاکید کرد: دانشجوی مهارتی دانشجویی است که دوره‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای یا علمی کاربردی را طی می‌کند و در طول آموزش ۷۰ درصد آموزش‌های او عملی است و اینطور نیست که بگوییم هر دانشجویی که مدرک فوق دیپلم می‌گیرد مهارتی محسوب می‌شود. همچنین ۲۰ تا ۲۵ درصد دانشجویان نیز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند.

دکتر امید افزود: متاسفانه هنوز در عرصه تربیت دانشجویان مهارتی کارنامه قابل قبولی نداریم در واقع اگر می‌خواستیم براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دانشجویان مهارتی در کشور داشته باشیم لازم بود حداقل ۶۰۰ هزار دانشجوی مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود داشت در حالی که در حال حاضر حدود ۴۵۰ هزار دانشجو در این زمینه وجود دارد.

به گفته وی، برای اینکه هدف تربیت دانشجویان مهارتی که در راستای نام‌گذاری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی رهبری نیز هست، تحقق پیدا کند لازم است چند راهکار در دانشگاه جامع علمی کاربردی به کار بگیریم. به طور کلی در سال ۹۵ چیزی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت تحصیلی در آموزش عالی وجود داشت که از این تعداد ۸۴۰ هزار نفر ظرفیتی بود که دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام شد. اما تعداد افرادی که به طور واقعی متقاضی آموزش عالی کشور بودند کمتر از ۷۰۰ هزار نفر بود و ضمن اینکه از ۸۴۰ هزار ظرفیت دانشگاه جامع برای پذیرش دانشجو تنها ۱۵۰ هزار نفر برای تحصیل در این دانشگاه ثبت‌نام کرده بودند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: به طور کلی در کل کشور به ازای هر یک نفر متقاضی تحصیل در آموزش عالی سه صندلی خالی وجود دارد و با توجه به ظرفیتی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی این دانشگاه می‌تواند همان ۱۵۰ هزار متقاضی تحصیل در دانشگاه را پذیرش کند. اما نکته‌ای که به آن باید توجه کنیم این است که با توجه به کاهش جمعیت متقاضی تحصیل در آموزش عالی باید هدف‌ها به سمت تربیت دانشجوی مهارتی پیش برود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: در نظام آموزش مهارتی آموزش دوره کارشناسی به صورت پیوسته وجود ندارد و دانشجویان باید ابتدا باید دوره کاردانی را طی کنند و بعد از طی این دوره وارد مقطع کارشناسی شوند. ضمن اینکه براساس قانون این کشور هیچ منعی وجود ندارد که دانشجویان بلافاصله بعد از طی دوره کاردانی بخواهند در مقطع کارشناسی جذب شوند. بنابراین مشکلی که در زمینه آموزش‌های مهارتی که وجود دارد این است که ابتدا دانشجویان و جامعه درخصوص مزایای این آموزش‌ها شناختی ندارند ضمن آنکه هزینه‌های این آموزش‌ها نیز در کشور بالا است.

عدم جذب دانشجو از طریق نظام مهارتی آموزش‌وپرورش در دانشگاه علمی کاربردی

دکتر امید افزود: بیشترین ورودی‌های این دانشگاه از زیرنظام مهارتی آموزش و پرورش (کار و دانش و فنی‌وحرفه‌ای) بود. بنابراین این امکان برای دانشگاه جامع علمی کاربردی یک مزیت به شمار می‌رفت. متاسفانه این مزیتی است در نظام آموزش و پرورش برداشته شد و در سال ۹۷ به عنوان اولین سال ورودی از طریق دیپلم‌های این نظام‌های آموزشی فوق در دانشگاه علمی کاربردی صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی، در کنار چالش‌هایی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد، باید گفت: ما فکر می‌کنیم با توجه به نامگذاری سال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در سال ۹۶ شکوفایی خاصی داشته باشد اما شرط این هدف فقط در جذب دانشجوی مهارتی واقعی و تربیت آنها در محیط کار محقق می‌شود.

حضور ۹۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه تمامی برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای تربیت دانشجویان مهارتی برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: در همین راستا اخیرا دو تفاهمنامه‌ای در منطقه پارس جنوبی در عسلویه برای تامین نیروهای موردنیاز و همچنین یک تفاهمنامه‌ای نیز با شرکت ماشین‌سازی اراک منعقد کردیم و هر دوی این مجموعه تعهد دادند که در صورتی که دانشجویان براساس نیازهای آنها تربیت شوند جذب این دانشجویان را در اولویت خود قرار بدهند که البته این تفاهمنامه‌ها نیز با سایر مراکز صنعتی کشور از نظیر کرمانشاه بسته خواهد شد.

ماموریت‌گرایی مراکز علمی کاربردی از سال جاری

دکتر امید همچنین با اشاره به حضور ۱۰۰۰ مرکز و واحد جامع علمی کاربردی گفت: در حال حاضر ۹۰۰ مرکز از این مراکز فعال هستند و برخی مراکز رشته‌هایی در اختیار داشتند که در ماموریت آنها نبود اما از سال ۹۵ برنامه ماموریت‌گرایی در مراکز و موسسات دانشگاه علمی کاربردی شروع شد به طوری که از مهر ۹۶ برای پذیرش سال تحصیلی ۹۶- ۹۷ این سیاست را اجرا خواهیم کرد تا مراکز در راستای تخصص و ماموریت‌های خود دانشجو جذب کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا بیش از ۱۵ هزار شغل شناخته شده وجود دارد اگرچه آمار دقیقی در این خصوص در ایران وجود ندارد اما پژوهش‌های پراکنده‌ای که صورت گرفت نشان می‌دهد مشاغل شناخته شده در کشور ما حدود ۳۰۰۰ شغل است. فاصله بین سه هزار تا ۱۵ هزار شغل شناخته شده در ایران و جهان نشان می‌دهد که ما می‌توانیم بخشی از این مشاغل را در کشور احیا کنیم. دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش دارد تعداد مشاغل شناخته شده کشور را تا پنج هزار افزایش دهد و دانشجویانی را تربیت کند که بتوانند جذب این مشاغل شوند که البته این امر باید با کمک سایر دستگاه‌ها صورت بگیرد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: برای هدف فوق باید مناطق کشور تعریف می‌شدند که ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی مناطق را به ۹ منطقه تعریف کردیم و به هر دانشگاهی تبعیض اختیار دادیم و این مناطق در حال شناسایی مزیت‌ها و ظرفیت‌های خود هستند تا افرادی را برای مشاغل جدید تربیت کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مجوز تدریس بیش ۷۰ هزار نفر در دانشگاه جامع علمی کاربردی صادر شده است، گفت: در گذشته بسیاری از این مجوزها صلاحیت حرفه‌ای لازم را نداشته‌اند. در واقع در سال ۹۵ برای اولین بار در سال ۹۵ جذب مدرس در این دانشگاه به صورت فراخوان انجام شد و حدود ۴۲ هزار نفر در این فراخوان ثبت‌نام کردند.

به گفته سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان‌هایی که متقاضیان فراخوان جذب به عنوان مدرس به سه برابر نیاز ثبت‌نام کرده باشند آزمون کتبی انجام و در مرحله بعد صلاحیت عمومی و حرفه‌ای افراد بررسی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در این فراخوان ۹ هزار نفر پذیرفته شوند که بیشترین آمار مربوط به استان تهران است.

ارزیابی مجدد صلاحیت مدرسان دانشگاه علمی کاربردی در سال‌جاری

دکتر امید عنوان کرد: مدرسان فعلی دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیز تا پایان سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ارزیابی می‌شوند و صلاحیت‌های عمومی و عملی آنها بازنگری خواهد شد.

وی گفت: به مدرسانی که بعد از فراخوان دانشگاه جذب می‌شوند کارت شناسایی داده می‌شود که بر اساس این کارت این افراد می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند. به‌طور مثال مدرسانی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند که دارای ۲۵ سال سابقه تدریس هستند اما میزان دستمزد این افراد با مدرسان جدید یکسان است بنابراین برنامه داریم پرداخت حق‌التدیس مدرسان دانشگاه را اصلاح کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تا پایان سال‌جاری نیز دانشگاه فراخوان جدیدی برای جذب مدرس اعلام خواهد کرد.

برنامه‌ای برای ادغام ۲ دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی وجود ندارد

دکتر امید با بیان اینکه در هیچ زمانی موضوع ادغام دو دانشگاه فنی‌وحرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است، گفت: بیشتر این مباحث به دلیل داشتن همپوشانی و رویکردهای مشترک تجمیع مدیریت بود. در واقع زمانی تاکید می‌شد که مجموعه مدیریتی این دو دانشگاه تجمیع شود. اما اکنون تصمیم‌گیری در این زمینه مبتنی بر آمایش آموزش عالی است.

اصلاح بیش از ۸۰ رشته محل دانشگاه علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی از برنامه این دانشگاه برای اصلاح بیش از ۸۰ رشته محل دانشگاه خبر داد و افزود: برنامه داریم بیش از ۸۰ درصد رشته محل های این دانشگاه را اصلاح کنیم که بر این اساس در مهرماه سال گذشته ۲۰ درصد رشته محل های غیرمرتبط این دانشگاه حذف شد.در بهمن ماه سال گذشته نیز بیش از نیمی از رشته محل های غیرمرتبط این دانشگاه حذف شد.

اعلام نتایج نهایی ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی تا شهریورماه

وی با اشاره به ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی گفت: نتایج این ارزیابی تا پایان شهریورماه اعلام خواهد شد در حال حاضر مراکز این دانشگاه سطح‌بندی شده‌اند اما با توجه به اینکه در ثبت و بیان اطلاعات مشکلاتی وجود داشت ترجیح دادیم نتایج را اعلام نکنیم و مجددا ارزیابی انجام دهیم.

به گفته امید، در ارزیابی مجدد مراکز این دانشگاه اطلاعات مربوط به سال‌های ۹۶-۹۵  مراکز مورد بررسی قرار می‌گیرد. مراکزی که حد نصاب امتیاز را کسب نکرده باشند حذف، مراکزی که در مرتبه ضعیف قرار گرفته باشند به آنها فرصت داده خواهد شد تا ارتقا یابند و به مراکز قوی نیز تسهیلات ارائه می‌دهیم.

حمایت از مراکز علمی کاربردی مناطق محروم

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ما به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که بخشی از هزینه‌های تحصیلی دانشجویان این دانشگاه را پرداخت کند که بیشتر برنامه داریم این موضوع برای دانشجویان مناطق محروم باشد. در واقع برای قانون بودجه سال ۹۷ به دولت پیشنهاد دادیم تا بخشی از هزینه‌های تحصیلی حدود ۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه از سوی دولت تامین شود که امیدواریم در قانون بودجه این موضوع تصویب شود.

وی گفت: این تصمیم‌گیری براساس نیازهای مراکز دولتی و منطقه‌ای انجام خواهد شد که برای برخی رشته‌های خاص و مناطق خاص از جمله مناطق محروم اعمال می‌شود.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: