۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۷

آخرین وضعیت پروژه ریل ملی/ تعرفه پایین واردات، مانع رونق تولید داخل

معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب‌آهن با اعلام اینکه تولید ۴۰هزار تن ریل U33 در این شرکت در حال انجام است، عدم حمایت برخی دست‌اندرکاران در جهت استفاده از ریل تولید داخل و همین‌طور عدم اعمال تعرفه مناسب بر واردات ریل را موانع رونق تولید ریل ملی در کشور دانست.

به گزارش عیارآنلاین، حمل‌ونقل‌ ریلی‌ به‌عنوان‌ یکی‌ از بخش‌های‌ مهم‌ حمل‌ونقل، نقش‌ عمده‌ای‌ را در عرصه‌ اقتصادی، صنعتی‌ و اجتماعی‌ کشورها ایفا می‌کند. از دیدگاه کارشناسان، یکی از موانع اصلی توسعه حمل‌ونقل ریلی در ایران، وابستگی کشور به ریل خارجی است. در همین راستا، شرکت ذوب‌آهن اصفهان از دهه ۷۰، تلاش‌هایی را برای تولید ریل ملی در کشور انجام داده است. تولید ریل‌های U33 و UIC60 نمونه‌ای از این تلاش‌ها بوده که توسط این واحد تولیدی کشور به ثمر نشسته است. شرکت ذوب‌آهن در اواخر بهمن‌ماه ۹۵، مذاکراتی با دولت هند برای تولید ریل‌های پیشرفته UIC60 در کارخانه ذوب‌آهن انجام داده است. باتوجه به اهمیت موضوع و به‌منظور اطلاع از وضعیت تولید ریل ملی، گفتگویی با دکتر احسان دشتیانه، معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب‌آهن صورت گرفته که به شرح زیر است.

اهمیت بومی‌سازی ریل به‌مثابه یک کالای استراتژیک در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟

اهمیت بومی‌سازی و تولید ریل در داخل کشور از دو منظر قابل‌بررسی است؛ اول از راهبرد کلان کشور و توجه به این موضوع که صنعت حمل‌ونقل بستر توسعه و پیشرفت هر کشوری است و بدون توسعه این صنعت زیرساختی عملاً توسعه سایر صنایع میسر نخواهد شد. حمل‌ونقل ریلی با توجه به ایمنی بالاتر، اقتصادی بودن، اشغال کمتر زمین برای احداث، مصرف بهینه سوخت، آلودگی کمتر برای محیط‌ زیست و … برای همه کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در کشور ما نیز طبق برنامه ششم توسعه، سهم حمل‌ونقل ریلی باید در جابجایی بار ۳۰ و مسافر ۲۰ درصد تا پایان برنامه مذکور برسد. همچنین طبق سند چشم‌انداز صنعت حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۴، یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های کشور در توسعه شبکه ریلی، ارزبری بالای تأمین ریل هست که با تولید ریل ملی این نقطه‌ضعف به یک مزیت برای صنعت حمل‌ونقل تبدیل خواهد شد.

از دیدگاه اقتصادی و بر اساس سند چشم‌انداز صنعت حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۴، باید ۲۵هزار کیلومتر خطوط جدید راه‌آهن احداث گردد و برای ایجاد آن نیاز به حدود ۳میلیون تن ریل است که هزینه واردات این میزان ریل از خارج با قیمت‌های فعلی در حدود ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار است که البته با عنایت به الزام اجرای برنامه‌های نگهداری و تعمیرات و بازسازی خطوط قدیمی، قطعاً نیاز راه‌آهن کشور به کالای ریل بسیار بالاتر از ۳میلیون تن و هزینه واردات آن قطعاً بیشتر از ۲٫۵میلیارد دلار خواهد بود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اهمیت بالای جلوگیری از خروج این میزان ارز و مشکلات و محدودیت‌های موجود در ارتباط با تبادلات  بانکی بین‌المللی اهمیت تولید این کالا در داخل کشور بسیار بالاست. بر همین اساس، تولید ریل ملی به‌عنوان یک کالای استراتژیک، یکی از افتخارات صنعت کشور و مجموعه ذوب‌آهن اصفهان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

از تلاش‌های صورت‌گرفته تاکنون کمتر سخن به میان آمده است؛ لطفاً در این زمینه توضیح بیشتری بفرمایید.

پیرو امضای تفاهم‌نامه تولید ریل موردنیاز راه‌آهن کشور فی‌مابین ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور وزرای صنعت، معدن تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۳، شرکت ذوب‌آهن اصفهان اقدام به خرید و نصب یکی از مدرن‌ترین خطوط تولید ریل که از بالاترین تکنولوژی‌های تولید و کنترل کیفیت از کشور آلمان نمود. خط مذکور پس از انجام تست‌های متعدد گرم و سرد و تولید موفقیت‌آمیز انواع ریل در آبان‌ماه ۱۳۹۵، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به‌طور رسمی افتتاح گردید. باوجود هزینه بالا و با تلاش‌های شبانه‌روزی کارشناسان ایرانی بومی‌سازی ریل انجام شد .

وضعیت خط تولید ریل در حال حاضر به چه صورت است؟

پروژه تولید ریل ملی در ۲ فاز تعریف شده که فاز اول تولید ریل و فاز دوم تولید تیرآهن‌های بال‌پهن سنگین است. فاز اول پروژه با موفقیت به اتمام رسیده است و طبق قرارداد خرید ۴۰هزار تن ریل U33 توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تولید این سفارش در حال انجام است. مشتریان دیگری نیز که پیمانکاران خطوط ریل هستند نیز، درخواست‌های خرید ریل UIC60 و سایر مارک‌های ریل موردنیاز پروژه‌ها را مطرح نموده و در حال قطعی نمودن قراردادها هستیم تا بعد اتمام سفارش اول بقیه نیازها را نیز به مرحله تولید برسانیم.

جهت اجرای فاز دوم این پروژه نیز تجهیزات مربوطه نصب گردید و در حال کالیبره نمودن و تولید آزمایشی تیرآهن‌های نورد گرم بال‌پهن سنگین  هستیم تا سازه‌های فولادی کشور نیز بتوانند از محصولات با اطمینان بالاتری نسبت به تیر ورق‌های کارگاهی استفاده نموده و امنیت بالاتری را برای هموطنان عزیز فراهم آوریم.

تفاوت هزینه نهایی ریل ملی با مشابه خارجی چقدر است؟

در مورد تولید کالاهای استراتژیک در داخل کشور نباید صرفاً به تفاوت هزینه تولید داخل و خارج کشور توجه کرد؛ بلکه باید توجه داشته باشیم که در صورت واردات محصولاتی که تولید داخل آن وجود دارد. در حقیقت، به اشتغال و توسعه صنعت و اقتصاد آن کشور کمک نموده و در مقابل به اقتصاد و  اشتغال ملی خدشه وارد کرده‌ایم که با توجه به شرایط کشور ما اهمیت این موضوعات برای ما چندین برابر سایر کشورها است.

با توجه به نوپایی و هزینه‌های انجام‌شده، در حال حاضر، قطعاً هزینه تولید ریل در داخل کشور بالاست؛ ولی به‌مرور زمان، کاهش هزینه تولید رقم خواهد خورد. با وجود این، ذوب‌آهن تمام تلاش خود را در جهت ارائه قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت ریل وارداتی برای مشتریان خود به کار خواهد گرفت تا علاوه بر ایجاد اطمینان از کیفیت همیشگی محصولات این شرکت، بحث‌های اقتصادی نیز از جذابیت لازم برای مصرف‌کنندگان برخوردار باشد.

آخرین وضعیت راه‌اندازی خط تولید ریل چیست؟ ماجرای تزریق شمش هندی به کجا رسیده است؟ موانع اصلی تولید ریل کدام است؟

همان‌طوری که در صحبت‌های قبلی عرض شد، خط تولید ریل به بهره‌برداری کامل رسیده است و آمادگی تولید انواع ریل‌های راه‌آهن و مترو را دارد؛ البته بدیهی است که با توجه به ویژگی‌ها و شرایط خاص تولید و کنترل کیفیت محصول ریل، ازجمله نامتقارن بودن این پروفیل و انواع تست‌های آزمایشگاهی و فنی موردنیاز برای دریافت تأییدیه کیفی آن، زمان موردنیاز برای کالیبره شدن خط برای تولید محصول مذکور بیشتر از سایر محصولات فولادی است.

با توجه به حساسیت و دغدغه‌های مسئولین راه‌آهن، ذوب‌آهن اصفهان با رویکرد احترام به خواسته مشتری خود و به‌منظور انجام دقیق تعهدات کیفی مربوطه، اقدام به واردات شمش موردنیاز تولید ریل از شرکت‌های خارجی مورد تأیید راه‌آهن نمود که پس از اتمام تولید اولین سفارش که شامل ۴۰هزار تن ریل U33 است، برای تولید سفارش‌های بعدی از شمش‌های تولیدی ذوب‌آهن استفاده خواهد شد.

در خصوص موانع تولید ریل ملی، می‌توان به عدم حمایت و همدلی لازم از سوی برخی دست‌اندرکاران در جهت استفاده از ریل تولید داخل و همین‌طور عدم اعمال تعرفه مناسب بر واردات ریل اشاره نمود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: