۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵

نقاط ضعف و قوت پنجمین نمایشگاه ساخت ایران

در پنجمین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، تعداد ۳۹۴ شرکت با ۹۸۷۶ محصول حضور داشتند. تعداد شرکت‌کنندگان این دوره نسبت به دوره چهارم، رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد و محصولات ارائه‌شده نیز ۱۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش عیارآنلاین، پنجمین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» با حضور شرکت‌های داخلی فعال در این عرصه باهدف ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان داخلی و معرفی آن‌ها به بازار مصرف کشور در روزهای چهارم تا هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. این نمایشگاه با ترویج مصرف کالای داخلی و تولید دانش‌بنیان یکی از برنامه‌های موفق معاونت علمی در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری در سالیان اخیر بوده است.

در این دوره نمایشگاه، تعداد ۳۹۴ شرکت با ۹۸۷۶ محصول حضور داشتند. تعداد شرکت‌کنندگان این دوره نسبت به دوره چهارم، رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد و محصولات ارائه‌شده نیز ۱۴ درصد رشد داشته است.

یکی از مزیت‌های این دوره نمایشگاه نسبت به دوره قبل به گفته ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور، سطح بالای محصولات ارائه‌شده در این دوره بود که با دوره‌های گذشته تفاوت بسیاری داشت. در این دوره نیز همانند دوره‌های پیشین، محصولات بر اساس سطحی که داشتند، موردحمایت معاونت علمی قرار می‌گرفتند. بدین‌صورت که در نمایشگاه امسال به خریداران محصولات سطح یک،‌ ۵۰ درصد، ‌محصولات سطح دو، ۳۵ درصد و محصولات سطح سه، ۲۰ درصد تخفیف تعلق گرفت. این توضیح را باید افزود که محصولات دانش‌بنیان نسبت به فناوری که دارند، در ۴ سطح دسته‌بندی می‌شوند؛ بدین‌صورت که محصولات با فناوری پیشرفته (high tec) در سطح یک و محصولات با سطح فناوری کمتر در سطوح بعدی قرار می‌گیرند.

یکی از مواردی که در میزان موفقیت نمایشگاه‌ها می‌توان بیان کرد، تعداد بازدیدکنندگان آن است. در این دوره به گفته مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان، بازدیدکنندگان نمایشگاه نسبت به دوره قبل کاهش محسوسی داشت که یکی از دلایل آن، می‌تواند زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه باشد.

از طرفی در گفتگو با مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان، ایشان گلایه‌های متعددی را در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان نمودند که بیشترین انتقادات از صندوق نوآوری و شکوفایی بود. به‌طورکلی مهم‌ترین انتقادات به شرح زیر است:

– روند اداری سخت‌گیرانه دریافت تسهیلات حمایتی از صندوق نوآوری و شکوفایی، به‌گونه‌ای است که متقاضیان را از دریافت وام پشیمان می‌کند.

– به علت سخت‌گیری‌های صندوق، خریداران بخش خصوصی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ندرت توانسته‌اند از تسهیلات لیزینگ استفاده نمایند که همین امر به‌نوعی منجر به کاهش فروش شرکت‌ها شده است و نیاز است در این زمینه اقدامی اساسی صورت گیرد.

– صندوق در زمینه دریافت تسهیلات، ضمانت‌های سنگینی در نظر گرفته است که به گفته مدیران شرکت‌ها باعث منصرف شدن از دریافت تسهیلات می‌شود.

– با توجه به اینکه صندوق برای ضمانت شرکت‌های دانش‌بنیان جهت اخذ تسهیلات از بانک، اقدام به بلوکه کردن ۱۰۰ میلیارد تومان از سرمایه خود در بانک کرده است، اکثر شرکت‌ها در این زمینه بیان نمودند در استفاده از تسهیلات حمایتی مذکور، بازمانده‌اند.

– در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان، حمایت‌های لازم انجام نشده است.

– با توجه به اینکه تسهیلات درنظرگرفته‌شده نمایشگاه ساخت ایران برای دستگاه‌های دولتی است، این نمایشگاه برای شرکت‌های خصوصی که می‌توانند به‌جای واردات تجهیزات موردنیاز، از شرکت‌های داخلی خرید نمایند، جذاب نیست. از طرفی، دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها نیز به علت خرید در دوره گذشته، اقدام به خرید محصولات نمی‌نمایند و به‌عبارت‌دیگر، بازار تجهیزات اشباع شده است. بنابراین با توجه به اینکه حجم مالی و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان خوب بوده است، به گفته مدیران شرکت‌ها نیاز است زمینه برای خریدار بخش خصوصی فراهم گردد.

همچنین با وجود اینکه مسئولین نمایشگاه از صدور ۲۴۰۰میلیارد تومان پیش‌فاکتور در این دوره برای خرید تجهیزات خبر می‌دهند، در گفتگو با خیل کثیری از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، ایشان از کاهش صدور پیش‌فاکتور شرکتشان نسبت به دوره قبل  خبر دادند. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که صدور پیش‌فاکتور به‌منزله خرید قطعی نیست و معمولاً میزان فروش شرکت‌ها با میزان صدور پیش‌فاکتور اختلاف فاحشی دارد و فروش قطعی کاهش پیدا می‌کند.

به‌طورکلی، برگزاری نمایشگاه ساخت ایران به جهت اینکه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را به بازار داخلی معرفی می‌نماید و فضای رقابتی میان شرکت‌ها را فراهم می‌کند، قابل‌تقدیر است؛ لکن با توجه به اینکه تسهیلات حمایتی و بازار هدف محصولات شرکت‌ها، فقط مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی درنظرگرفته‌شده و این مراکز در دوره‌های قبل خریدهای خود را انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد باید برای این مسئله راه‌کاری اندیشید. پیشنهاد این است که برای استقبال بخش خصوصی، روند اعطای تسهیلات لیزینگ سرعت بیشتری پیدا کند تا از این طریق، بخش خصوصی مایل به خرید تولیدات داخلی گردد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: