۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵

معاون وزیر علوم: عدم ماموریت‌گرایی مراکز آموزش‌عالی علت وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌هاست

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: علل وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها عدم ماموریت‌گرایی مراکز آموزش عالی، کاهش جمعیت دانشجویی و بی‌توجهی به استانداردهای آموزش‌عالی بوده‌است.

به گزارش عیارآنلاین، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم گرامی داشت سرآمدان آموزشی و تقدیر از اساتید برتر دانشگاه الزهرا که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه الزهرا یکی از دانشگاه های ارزشی نظام است و نماد آموزش عالی بانوان است. بنده اندک توفیقی داشتم تا گامی در جهت اعتلای دانشگاه ها بالاخص این دانشگاه بردارم اما باید تلاش کنیم تا دانشگاه ها به جایگاه شایسته خود برسند و مدیران باید سنگ بنا را تقویت کنند تا یک دانشگاه با کیفیت و مناسب داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه الزهرا یکی از افتخارات آموزش عالی است گفت: جمعیت دختران دانشجو در کشور حدود ۴۷ درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می دهد که از این مجموعه نزدیک ۹۰ هزار نفر در مراکز تک جنسیتی آموزش عالی مشغول تحصیل هستند. و در حدود ۱۲ هزار نفر در دانشگاه الزهرا تحصیل می کنند و این دانشگاه با همه مجموعه های جانبی خود می تواند نقش محوری در آموزش عالی کشور ایفا کند.

شریعتی نیاسر بیان داشت: ۲۳ مرکز آموزش عالی تک جنسیتی داریم و باید سامانی به این مراکز داد تا از کیفیت مطلوب برخوردار شوند. غیر از دانشگاه الزهرا بقیه دانشگاه های تک جنسیتی کیفیت مطلوبی ندارند. در مجموع از جمع هیئت علمی های شاغل در کل کشور نزدیک ۲۵ درصد را اساتید خانم تشکیل می دهند، این دولت زمینه حضور استادان خانم را بیشتر کرده و این براساس آمارهای سازمان آمار گفته می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در سال ۸۴ جمعیت دانشجو تقریبا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۲ این جمعیت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شد. تعداد مراکز آموزش عالی در سال ۸۴، ۶۴ مورد بود که در سال ۹۲ به ۱۴۰ مورد افزایش پیدا کرد، مراکز آموزش عالی غیردولتی در سال ۸۴، ۷۵ مورد بودند که در سال ۹۲ به ۳۵۰ مورد رسید. هم چنین در سال ۸۴، ۹۲۰ مرکز آموزش عالی داشتیم که در سال ۹۲ بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ مورد شد، این در حالی است که تعداد مراکز آموزش عالی چین از مراکز آموزش عالی ما کمتر است.

وی اظهار داشت: تعداد فارغ التحصیل در برخی رشته مقطع ها بیشتز از تعداد فارغ التحصیلان همان رشته در کشورهایی است که جمعیتی بیشتر از جمعیت ما دارند. در زمینه فارغ التحصیلان رشته مهندسی نیز ما بعد از روسیه و امریکا رتبه سوم را داریم و این وضعیت خوبی نیست. جمعیت دانشجویی زیاد شده ولی انطباق با نیازهای بازار و استانداردهای آموزش عالی ندارد، سرعت صدور مجوزها در سال های ۸۴ تا ۹۲ به حدی بود که اصلا بحث کارشناسی کیفیت انجام نمی شد. در اولین گام دولت کنترل مجوزها انجام شد و طی این ۴ سال تعداد مجوز برای تاسیس دانشگاه از تعداد انگشتان دست نیز کمتر بود. هم چنین دانشجوها به ماموریت های خود بازگشتند که اگر مرکز آموزش عالی با یک ماموریت خاص تصویب شده نباید از ریل خود خارج شود دانشگاه هایی نظیر دانشگاه علمی کاربردی دامنه خود را محدودتر کرده و قرار نیست دانشگاه علوم نظامی رشته های دیگر را نیز پوشش داده و جذب دانشجو نماید.

شریعتی نیاسر با اشاره به مسئله صندلی های خالی در دانشگاه ها گفت: خلا صندلی ها یا صندلی های خالی به این معنا نیست که ما با وجود ظرفیت پذیرش دانشجو نمی کنیم ما سیاست هایی را اتخاذ کردیم و متوجه شدیم این صندلی ها غیرضروری بودند، علل وجود صندلی های خالی به دلیل کاهش جمعیت دانشجویی می باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به تشریح علل وجود صندلی های خالی در دانشگاه ها پرداخت و گفت: یکی دیگر از وجود صندلی های خالی به خاطر عدم ماموریت گرایی مراکز آموزش عالی بوده است. هم چنین بی توجهی به استانداردهای اموزش عالی از دیگر معضلاتی بود که حالا وجود صندلی های خالی را باعث شده است.

وی با تاکید بر آمایش آموزش عالی، گفت: در گذشته از آمایش زیاد صحبت می شد ولی گام جدی برای آن برداشته نمی شد. در این چند سال با جدیت و انرژی و وقت توانستیم در اسفند ۹۴ آمایش آموزش عالی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم و مراکز آموزش عالی در کل کشور به ۱۰ منطقه آموزش عالی تقسیم شد و مدیریت منطقه ای نیز در راستای تفویض اختیار به مراکز آموزش عالی انجام شد.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه هنوز از لحاظ فرهنگی در آموزش عالی ضعف داریم گفت: امروز اگر جوانی برای تحصیل دوره کاردانی را انتخاب کند به وی خرده می گیرند، در صورتی که ما به نیروهای متخصص و کاردان نیز احتیاج داریم. اشتغال زایی وظیفه آموزش عالی نیست ولی آموزش عالی تا ۳۰ درصد می تواند در اشتغالزایی تاثیرگذار باشد. یکی از بندهای آمایش آموزش عالی هدفمندی رابطه اشتغال و تحصیل است که گام های مناسبی در این خصوص برداشته شده و با برخی از دانشگاه ها وارد مذاکره شده ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: یکی از مهمترین فعالیت های طرح آمایش آموزش عالی بسترسازی و اخذ اطلاعات از وزارت کار و مرکز آمار بود تا در همه استان ها و حرفه ها آمار لازم وجود داشته باشد. برهمین اساس ۶٫۴ دهم درصد رشته محل های غیرضروری در غیرانتفاعی، ۹۵ درصد رشته محل های غیرضروری در دانشگاه های وابسته به سازمانها و ارگانها و ۲۷ درصد رشته محل های غیرضروری در دانشگاه پیام نور ساماندهی شد، دانشگاه آزاد هم گام های خوبی برداشته ولی باید سرعت بازنگری را بیشتر کند.

وی تاکید کرد: سیاست آموزش عالی در طی این ۴ سال توجه به رشته های میان رشته ای بود و ۷۱ میان رشته ای در این دوره تصویب شد.

شریعتی نیاسر با اشاره به جمعیت دانشجویان خارجی گفت: جمعیت دانشجویان خارجی تقریبا در سطح کشور نیم درصد است که باید افزایش یابد و طبق آنچه در برنامه ششم توسعه آمده است تعداد دانشجویان خارجی را باید تا سقف ۸ برابر افزایش دهیم. یکی از راه های ورود به عرصه بین الملل نیز تعامل با کشورهای پیشرفته است.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: توسعه آموزش عالی در بخش غیردولتی سیاست ماست. تلفیق دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی نیز در این دولت انجام شد. از سال ۹۲ تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت در تعداد اعضای هیئت علمی داشتیم که بانوان بیشتر از آقایان بودند، هم چنین ۲۳ درصد افزایش در جذب دانشجویان غیرایرانی داشتیم و ۴۰ درصد افزایش فرصت های تحقیقاتی لحاظ شد.

وی در ادامه بیان داشت: باید در دانشگاه ها را بر روی سه قشر باز کرد اول خانواده دانشجویان، دوم مدیران ستادی که نبض تصمیم گیری ها در دستان آنهاست و قشر سوم بخش صنعتی است و کسانی که در میدان عمل کار می کنند.

شریعتی نیاسر در پایان خاطر نشان کرد: رتبه شتاب علمی کشور نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته و ما رتبه اول را در منطقه کسب کردیم هم چنین در پایگاه ISI رتبه ۲۱ را داشتیم که اکنون رتبه ۱۷ را از آن خود نمودیم. هم چنین درصد مقالات داغ در بین یک درصد موسسات برتر دنیا در سال ۹۲، ۸ دهم درصد بود که به ۲٫۲ دهم درصد افزایش یافته است.

 منبع: خبرگزاری‌دانشجو

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: