۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
در گفتگو با عیارآنلاین عنوان شد:

هدف گذاری برای تولید ریل از اولویت‌های رئیس جمهور دوازدهم در حوزه حمل‌ونقل باشد

قربانعلی بیگ پیرامون الویت‌های دولت آینده در حوزه حمل‌ونقل ریلی گفت: هدف گذاری در تولید ریل، ارائه نقشه راه مدون، یکسان سازی نوع ریل مورد استفاده در خطوط ریلی درون شهری و ایجاد مراکزی برای تست ریل ازجمله مواردی هستند که دولت آینده در حوزه حمل‌ونقل ریلی باید به آنها توجه کند.

عباس قربانعلی بیگ، معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه حمل‌ونقل عیارآنلاین، پیرامون وضعیت تولید ریل در کشور گفت: از حدود ۲۵ سال پیش اقداماتی برای تولید ریل در کشور صورت گرفت، اما به دلیل نواقصی که ریل‌های تولیدی داشتند تولید آنها متوقف شد. در چند سال اخیر هم اقداماتی در خصوص تولید ریل‌های پیشرفته UIC60 صورت گرفته که حرکتی بسیار خوب است و از همان ۲۵ سال پیش باید پیگیری می‌شد.

وی در خصوص اینکه آیا پتانسیل ساخت و تولید ریل در کشور وجود دارد گفت: بله در این هیچ شکی نیست. با اینکه تولید ریل تکنولوژی بالایی داراد ولی ما میتوانیم این کار را انجام دهیم. اما باید به این توجه شود که این یک موضوع سهل و ممتنع است. ظاهرش ساده است ولی سختی هایی دارد. نکته این است که ما میتوانیم از پس این سختی ها بر بیاییم.

قربانعلی بیگ در خصوص اینکه آیا شرکت‌های تولید کننده همچون ذوب آهن به تنهایی توانایی تولید ریل دارند افزود: بله، توانایی تولید ریل را دارند ولی زمان‌بر خواهد بود. برای مثال شرکت ذوب آهن کارش تولید فولاد است، توانایی تولید ریل را هم دارد ولی اگر به تنهایی و بدون مشارکت شرکت‌های خارجی به تولید بپردازد قطعا زمان‌بر خواهد بود.

وی پیرامون مشارکت شرکت‌های خارجی در تولید ریل کشور ادامه داد: شکی وجود ندارد که شرکتی همچون ذوب آهن بدون کمک‌های خارجی هم توانایی بدست آوردن دانش و فناوری تولید ریل با کیفیت را دارد اما دریک بازه زمانی طولانی ۱۰الی۱۵ ساله. در مقابل مشارکت با شرکت‌های خارجی اگر همراه با پیوست فناوری و انتقال تکنولوژی باشد این امکان را فراهم می‌کند تا در بازه زمانی ۲الی۳ ساله بتوانیم به تولید ریل با کیفیت دست یابیم.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل در خصوص اینکه دولت آینده در حوزه ریل باید چه الویت‌های داشته باشد، تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های راه‌آهن به دلیل کمبود ریل به عقب افتاده‌اند به همین دلیل یکی از الویت‌های دولت دوازدهم در حوزه حمل‌ونقل باید تولید ریل و هدف گذاری برای آن باشد.

وی فزود: عدم تهیه و ارائه نقشه راه تولید ریل یکی از دلایل تجربه‌های شکست خورده قبلی است که دولت آینده باید به آن توجه کند. کم کردن تنوع در تولید ریل یکی دیگر از اقدامات دولت آینده باید باشد. در حال حاضر ۹ شهر در حال ساخت مترو هستند و هرکدام برای خودشان یک نوع ریل انتخاب کرده‌اند که غیر اقتصادی است. ایجاد مراکزی برای تست ریل هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.‌

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: