۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۰
در یازدهمین بسته خبری حمل ونقل بررسی شد:

بی اعتنایی مجدد به واگن سازان داخلی با خرید از همسایه روسی

در یازدهمین بسته خبری حمل‌ونقل به صورت تفصیلی به دو موضوع بی اعتنایی مجدد به واگن سازان داخلی با خرید از همسایه روسی و اتصال مراکز استان به شبکه ریلی پرداخته شده است و در پایان چکیده اخبار مهم حوزه حمل و نقل در یک ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش عیارآنلاین، یازدهمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. در این شماره به صورت تفصیلی به دو موضوع، بی اعتنایی مجدد به واگن سازان داخلی با خرید از همسایه روسی و اتصال مراکز استان به شبکه ریلی پرداخته شده است.

بی اعتنایی مجدد به واگن سازان داخلی با خرید از همسایه روسی

آخوندی اعلام کرد در سفر ایشان یادداشت تفاهمی میان صنعتگران داخلی و روسی برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری با استانداردهای بین‌المللی به امضا رسید و در صورت عملیاتی شدن این یادداشت تفاهم در سال جاری می‌توان شاهد وضعیت بسیار خوبی در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری بود.

آخوندی در گفتگو با بخش خبری رادیو سراسری، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین راهبرد وزارت راه وشهرسازی برای تحقق شعار سال ۹۶ خواند و گفت: در جریان سفر رئیس جمهوری به کشور روسیه یادداشت تفاهمی میان صنعتگران ایرانی و روسی به منظور تامین ۵۰۰ واگن مسافری به امضا رسید.

توسعه ناوگان ریلی از طریق واردات در حالی است که کارخانجات واگن سازی داخلی که با خودکفایی کامل در زمینه تولید ناوگان فاصله بسیار ناچیزی دارند، به سبب کمبود سفارشات با حدود ۲۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

چندی پیش و پس از کش و قوس‌های فراوان بین وزارت راه و شهرسازی که اصرار بر واردات واگن برای تامین نیاز حمل و نقل ریلی داشت و وزارت صنعت و معدن که واردات افسار گسیخته را مغایر قانون می‌دانست، به ناچار رئیس جمهور با دستور کتبی به معاون اول خود دستور داد با اولویت دادن به تولید داخلی، مشکل بین دو وزارت خانه حل و فصل گردد.

دستوری که نتیجه آن قراردادی شبه داخلی با یک شرکت واگن ساز روسی شد که طی آن مقرر گردید تولید کنندگان داخلی با کمک تولید کننده روسی به تولید بپردازند. قراردادی که باز هم به نسبت توان تولید کنندگان داخلی جفای بزرگی به توان ملی محسوب می شود.

با این حال و پس از گذشت زمان اندکی، وزیر محترم راه و شهرسازی صحبت از واردات ۵۰۰ واگن روسی دیگر به میان می آورد که نشان می دهد تصمیم قبل مقطعی بوده و خطر بی‌توجهی‌های آتی به توان داخلی در این صنعت، همچنان واگن سازان کشور راه تهدید می‌کند.

“اتصال مراکز استان به شبکه ریلی”، استمرار اهداف غیر کارشناسی وزارت راه و شهرسازی

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به همراه استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های زیربنایی حمل‌ونقل استان گفت: بنا به دستور رئیس‌جمهوری مقرر شده است ۵ مرکز استان مستقیما به شبکه ریلی وصل شوند.

وعده اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی در حالی مکررا داده می شود که محورهای بسیار مهم دیگری که از جنبه‌های مختلف ملی در صدر اولویت‌های توسعه خطوط قرار دارد به حال خود رها شده‌اند.

تکمیل کریدور شمال جنوب، کریدور چابهار-سرخس و حتی تکمیل اتصال ریلی به عراق با احداث تنها ۳۵ کیلومتر خط ریلی که با هزینه بسیار ناچیزی به اتمام خواهد رسید از نمونه‌های پروژه‌های اولویت داری هستند که مشخص نیست به چه دلیل معطل مانده‌اند.

احداث خط جدید ریلی مستلزم آن است که پس از احداث، با درآمد‌های ناشی از جابجایی بار (در خطوط باری) یا جابجایی مسافر(در خطوطی که جنبه مسافری غالب است) هزینه‌های انجام شده به سرعت بازگردد. حال آن که سرمایه گذاری در پروژه‌های مانند خط میانبر تهران همدان به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

انبوه پروژه‌های عمرانی که بدون توجیه اقتصادی مصوب و آغاز گردیده باعث شده است که وزارت راه و شهرسازی بدون پشتوانه مالی لازم در باتلاق پروژه‌های نیمه تمام فرو رفته و دردناک تر آن که کماکان وعده‌های غلطِ جدید ادامه دارد.

فاصله بیش از ۱۰۰ برابری وضع موجود استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی با هدف ۸ ساله

حسین عاشوری رییس کارگروه ترانزیت شرکت راه‌آهن از جابه جایی ۹۵۰ هزارتن کالا از طریق ترانزیت ریلی تا ۱۵ بهمن سالجاری خبر داد.

این در حالیست که محمدزاده مدیر عامل شرکت راه آهن اعلام کرد: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

افتتاح پروژه قطار حومه‌ای گرمسار- تهران

قطار حومه‌ای تهران-گرمسار روز ۱۷ فروردین با حضور وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر رئیس جمهوری افتتاح شد. خطوط ریلی این قطار در ایستگاه مرکزی تهران، ایستگاه شهریور، جوانمرد قصاب، ورامین و گرمسار در تردد است و در صورت استقبال شهروندان استان سمنان، تمهیدات لازم برای تردد بیشتر قطار در این مسیر در نظر گرفته می‌شود.

جزئیات امضا سند استراتژیک میان راه‌آهن‌های ایران و روسیه

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن از امضای سند استراتژیک میان راه‌آهن‌های ایران و روسیه در خلال سفر رئیس جمهوری به مسکو خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس نظری گفت: در حضور رئیس جمهوری، قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون به امضا رسید و متعاقب آن می‌توان از این فناوری و توان فنی روسیه در سایر خطوط همچون تهران-تبریز و بافق-بندرعباس استفاده کرد.

آغاز عملیات برقی‌سازی دو خط مهم راه‌آهن کشور از اوایل سال جاری

سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های سال ۹۶شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: پس از برجام شاهد گشایش‌های متعددی در حوزه حمل‌ونقل ریلی هستیم که شاخص‌ترین آن به طور حتم آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در اوایل سال ۹۶ خواهد بود. همچنین استفاده از مدل‌های تامین مالی برای تامین نیازهای راه‌آهن و همکاری‌های بین‌المللی، ارتباط شرکت‌های داخلی  و خارجی نیز دیگر تاثیرات برجام بر این شق حمل‌ونقل بوده است.

 

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: