۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵

ادامه واردات ریل با وجود توان داخل در ریل‌سازی

با وجود توان داخل برای ساخت ریل، شرکت راه‎آهن همچنان ریل‌های قطار مورد نیاز خود را از سایر کشورها وارد می‌کند و این اتفاق علاوه بر ضربه به توان تولید داخلی و اشتغال، خروج چند برابری ارز  از کشور را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش عیارآنلاین، برای رسیدن به اهداف تعریف شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴، خطوط ریلی باید ۱۵ هزار کیلومتر دیگر امتداد یابند. یکی از مهم ترین لوازم تحقق این هدف گذاری، رهایی راه آهن ایران از وابستگی به ریل‌های وارداتی است. از دیدگاه کارشناسان، یکی از علل اصلی توسعه نیافتگی خط آهن در ایران، تولید نشدن ریل در کشور و نیاز به واردات این محصول است که مشکل بزرگی برای توسعه کشور محسوب می شود.

مصرف یک‌هفتمی سوخت، هزینه های پایین تر جابجائی کالا، آلایندگی کمتر، کاهش بار ترافیکی جاده ها و در نتیجه کاهش تصادفات جاده ای، از جمله مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای هستند. علاوه براین، فرسودگی خطوط ریلی کشور نیز، نیاز به احداث ریل جدید را ایجاد نموده است. عدم کفایت ریل‌های تولید داخل برای جایگزینی ریل‌های فرسوده نیز به وابستگی کشور در این زمینه دامن زده است.

در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران یک واردکننده صرف ریل بود اما پس از پیروزی انقلاب تلاش‌های برای دستیابی به فناوری تولید ریل به بار نشست و در اوایل دهه هفتاد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید ریل U33 شد و تفاهم نامه ای هم در این زمینه بین این شرکت و شرکت راه آهن در سال ۷۳ منعقد شد. اما به دلایل نامشخصی استفاده این ظرفیت داخلی در حوزه اجرایی محقق نشد.

حدود ۱۵ سال بعد و در سال ۸۷، بکارگیری و استفاده از توانمندی شرکت ذوب آهن مورد توجه بهره‌برداران شبکه ریلی کشور قرار گرفت و تفاهمنامه‌ای بین مدیران شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن با هدف تولید انبوه ریل U33 امضا شد. اما به دلیل آنچه کیفیت نامناسب و از رده خارج شدن ریل U33 اعلام شد، شرکت راه‌آهن دیگر سفارش جدیدی برای تولید این ریل به شرکت ذوب‌آهن نداد.

همچنین مسئولین شرکت راه آهن تاکنون از عمل به وعده های خود مبنی بر امضای قرارداد پیش خرید ریل های تولیدی شرکت ذوب آهن خودداری کرده اند و خود یکی از عوامل مهم عدم تحقق وعده این شرکت مبنی بر تولید ریل ملی است.

اینگونه بود که توان داخل برای تولید ریل ملی مورد توجه قرار نگرفت و متاسفانه کشور همچنان واردکننده ریل است. در همین رابطه کوسه غراوی عضوکمیسیون عمران مجلس با تاکید برضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور گفت: واردات ریل و واگن بر خلاف تحقق شعار سال بوده است از این رو باید تولید داخل در این زمینه تقویت شود. وی با بیان اینکه دولت باید تولید داخل را برای نوسازی ناوگان حمل‎ونقل ریلی درنظر بگیرد، افزود: واردات ریل و واگن از خارج از کشور منجر به بیکاری قشر اعظمی از کارگران می‎شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تاکنون گزارشی از واردات ریل و واگن به کمیسیون عمران مجلس نرسیده است، تصریح کرد: این کمیسیون با واردات ریل و واگن مخالف بوده و این مهم را به وزیر راه و شهرسازی نیز ابلاغ کرده است و در صورت تایید خبر واردات ریل و واگن برخورد با دستگاه های مسئول در این زمینه صورت خواهد گرفت.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: واردات ریل و واگن با سیاست های اقتصادمقاومتی در تضاد آشکار است و درصورتی که دولت نسبت به این نوع واردات اصرار بورزد؛ کمیسیون عمران مجلس با دعوت از مسئولان مربوطه مانع ازاین اقدام خواهد شد.

حال سوال اینجا است که با وجود توان داخل در تولید ریل ملی و آمادگی زیرساخت ۳۰۰۰ کیلومتری برای نصب ریل چرا کشور همچنان واردکننده ریل است؟

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: