۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۲

چشم بسته وزارت نفت به اهمیت حفظ کارت سوخت

استفاده از کارت سوخت برای اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، امکان شناسایی خودروهای فرسوده، استفاده از کارت سوخت جهت مدیریت مصرف و کاهش آلودگی هوا، تعیین کرایۀ حمل‌ونقل عمومی و اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت از مزیتهای استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین کشور است.

به گزارش عیارآنلاین،  در اهمیت حفظ کارت سوخت باید گفت که روند تقاضای بنزین طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ همواره سیر صعودی داشته است؛ به‌طوری که میزان مصرف روزانۀ آن از حدود ۳۳ میلیون لیتر در سال ۱۳۷۵ به ۷۳٫۶ میلیون لیتر در سال ۱۳۸۵ افزایش یافت.

کارت سوخت به عنوان مدلی بومی برای کنترل مصرف سوخت، از زمان اجرای آن تاکنون، با توجه به رشد بیش از  ۲ برابری تعداد خودرو در کشور میزان مصرف بنزین را تقریبا ثابت نگه داشته بود. رشد تقاضای سالیانه بنزین در زمان آغاز سهمیه بندی بنزین حدود ۱۰% بود که با اجرای سامانه هوشمند عرضه سوخت به کمتر از ۲ % تنزل پیدا کرد و با تداوم استفاده از کارت سوخت رشد تقاضای بنزین به حدود صفر رسیده بود.

پس از لغو نظام سهیمه‌بندی بنزین در خرداد ۹۴ عملا کارایی کارت سوخت از بین رفت و مردم دیگر رغبتی برای استفاده از کارت سوخت نداشتند چون می‌توانستند بدون محدودیت از بنزین استفاده نمایند. نتیجه این اتفاق را می‌توان در سال ۹۵ مشاهده نمود. زیرا مصرف بنزین در سال ۹۵ رشد بیش از ۵% را تجربه کرده است که در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

استفاده از کارت سوخت برای اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، امکان شناسایی خودروهای فرسوده، استفاده از کارت سوخت برای کاهش آلودگی هوا، تعیین کرایۀ حمل‌ونقل عمومی و اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت از مزیتهای استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین کشور است.

اما پیشینه ماندن یا حذف کارت سوخت داستانی پرفرازو نشیب رو دنبال کرده است. زنگنه در برنامه «اقتصاد ایران» شبکه ۵ سیما نیز در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۴ گفته بود: «نمی خواهیم کارت سوخت را حذف کنیم چرا که اطلاعات مناسبی می دهد». او در نشست شهریور ۹۴ خود نیز بشدت از کارت سوخت دفاع کرد و گفت که وزارت نفت به دنبال حفظ سامانه کارت سوخت است و از کارشناسان خواسته است پیشنهادات خود را ارائه کنند. زنگنه در همان نشست گفت: «ما علاقه داریم که کارت هوشمند سوخت حفظ شود و برای اینکار می‌توانیم بگوییم کارت جایگاه‌داران اصلاً نباشد یا محدود شود.»

اما زنگنه در ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ تصریح کرد موافق تداوم استفاده از این کارت ها به دلیل هزینه های بالای این کار و عدم استفاده از اطلاعات تولیدی آن در سال های قبل نیست.

اما با وجود آنکه نهادهای پژوهشی معتبر و غیرسیاسی کشور از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس بارها بر حفظ این سامانه تاکید کرده اند وزارت نفت و به صورت خاص زنگنه خواستار حذف کارت سوخت است.

در همین رابطه بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس در ۱۸ فروردین ۹۶ پیرامون بررسی حذف یا حفط کارت سوخت در مجلس گفته است که: «جلوگیری از قاچاق سازمان یافته و کانتینری سوخت با توجه به وجود سامانه‌های هشدار ورودی و خروجی تعبیه شده در سامانه هوشمند سوخت یکی از فواید وجود و حفظ کارت سوخت است.»

همچنین هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در ۱۷ فروردین ۹۶ عنوان داشته که «کارت سوخت باعث کاهش قاچاق سوخت و همچنین کاهش واردات سوخت می‌گردد . وی همچنین افزود: کارت سوخت، سیستم هوشمند بسیار خوبی بود که طراحی شد و مدیریتی که با آن طرح آغاز شد مانند دونرخی کردن قیمت سوخت باعث موفقیت این طرح شد.»

با این وجود متاسفانه خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که همه چیز برای حذف کارت در جایگاه ها آماده شده و به احتمال زیاد از ابتدای اردیبهشت اجرا خواهد شد. البته سامانه باقی می ماند و اطلاعات آن منتقل می‌شود، ولی ارتباط آن با مردم قطع می شود که بسیار نتیجۀ بدی است چرا که در صورت تحریم مجدد ایران، احیای کارت سوخت در جامعه، بار روانی سنگینی دارد و کشور را دچار مشکل می کند.

بنابر این با توجه به اهمیت حفظ کارت سوخت در مدیریت مصرف، نظارت و پایش توزیع آن در کشور و اطلاعات ارزشمند آن برای تصمیم‌گیری در حوزه حمل و نقل ضروری است که مجلس شورای اسلامی مانع از حذف آن شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: