رشد ۱۴ درصدی سوادآموزی در کشور/ افزایش نرخ باسوادی در ایران تا ۹۴.۷ درصد

مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان: پذیرش دانشجو از کنکور سراسری به گونه ای اتفاق بیفتد که با مسئله، معضلات و مشکلات کمتر برای مدیریت دانشگاه همراه باشد. برنامه مهارت آموزان جدید از نظر اجرایی شرایط مشابه سال گذشته را نداشته و می بایست بازنویسی و بازنگری می شد.

به گزارش عیارآنلاین، دکتر مهر محمدی در مراسم دیدار نوروزی با کارکنان دانشگاه که دوشنبه ۱۴ فروردین برگزار شد ضمن تبریک سال نو و آرزوی سال صحت، سلامت، وفور نعمت و حسن عاقبت برای آحاد ملت ایران در سایه توجه به امر مهم و بسیار استراتژیک  تولید و اشتغال ذیل اقتصاد مقاومتی ابراز امیدواری کرد: با تشریک مساعی و همت همگانی بتوانیم این آرمان را در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ به هدف تحقق نزدیک تر کنیم.

وی همچنین با گرامیداشت ایام رجب و مناسبت های مبارک در این ماه ضمن توصیه به همراهی با دعای دلنشین ” یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ…” در این ماه و ماه های دیگر گفت: توجه به مضامین بلند این دعا برای همه ما می تواند بسیار ارزنده، سازنده و آموزنده باشد.

دکتر مهرمحمدی در ادامه سخنانش به بیان راهی که  تشریک مساعی صف و ستاد در سال ۹۵ طی شده و راهی که برای سال ۹۶ در پیش داریم اشاره کرد.

وی با اشاره بر سال ۹۶ سال انتخابات است بر تلاش مضاعف برای تحقق ایده ها و آرمان ها در فرصت محدود پیش رو تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه از مهمترین فعالیت ها و عملکرد دانشگاه در سال ۹۵ بر اجرای اولین دوره برنامه مهارت آموزی در ابعاد آموزشی، فرهنگی و سنجشی( آزمون اصلح برای تعیین صلاحیت حرفه ای مهارت آموزان) در دو نوبت به عنوان اقدامی نوآورانه اشاره و تصریح کرد: همچنین در سال گذشته برنامه های بی سابقه از جمله اجرای جشنواره ملی قرآن و عترت کلیه دانشگاه های کشور و توفیقاتی که در اجرا و کسب افتخارات دانشجو معلمان در این خصوص بدست آمد و طرح پیمان با امام رئوف برای  دانشجومعلمان در آستانه فارغ التحصیلی در حوزه معاونت فرهنگی به وقوع پیوست.

وی همچنین اخذ مجوز از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای برخورداری  دانشجومعلمان از خدمات صندوق رفاه دانشجویی به عنوان اقدامی شاخص و ماندگار در دانشگاه و عملیاتی کردن زیر ساخت های مهم سامانه ای مانند سامانه ارزیابی عملکرد دانشگاه، جامع سراهای دانشجویی، مدیریت امنیت اطلاعات، دبیرخانه محرمانه و عقد قرارداد راه اندازی سامانه داشبورد مدیریتی یا آمار ثبتی را از دیگر اقدامات مهم دانشگاه در سال ۹۵ برشمرد.

دکتر مهرمحمدی همچنین تدوین ویراست نخست طرح جامع آموزش( طرح آمایش دانشگاه) و آغاز عملیات اجرایی آن را حرکتی تعیین کننده در تامین پایدار کیفیت و توسعه ان در دانشگاه فرهنگیان برشمرد و خاطر نشان کرد: در سال گذشته  توسعه ارتباطات بین الملل دانشگاه تحرک محسوس و پیشرفت قابل ملاحظه  در مقایسه با گذشته در تعامل با دانشگاه های کشورهایی مانند مالزی، ژاپن، فنلاند، ترکیه، آلمان و نیز تدوین ویرایش نخست طرح جامع بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان که در مسیر تصویب شورای بین الملل دانشگاه و نهایتا هیئت امناء است داشته است.

وی در ادامه بر انعقاد قریب به ۱۵ تفاهم نامه جدید برای توسعه مشارکت ملی در حوزه خطیر  و چند وجهی تربیت معلم اشاره و تصریح کرد:  ما مکلف هستیم برای رسالت ملی تربیت معلم تمام امکانات ملی را بسیج کنیم و انعقاد تفاهم نامه ها یکی از روش های استحصال ظرفیت های ملی در این جهت  برای  فراهم کردن زمینه توسعه مشارکت همه بخش های حاکمیت در امر تربیت معلم است.

 سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین از افزودن ظرفیت ۷۵ نفره به جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه در قالب جذب ۵۰ نفر هیئت علمی جدید و تبدیل وضعیت ۲۵ نفر از همکاران هیئت علمی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به فاصله دانشگاه تا نیل به شاخص اعضای هیئت علمی در برنامه راهبری دانشگاه، در سنوات آتی با رفع موانع جذب هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان، با شتاب بیشتری این حرکت را تعقیب کنیم.

وی طراحی، تصویب و عملیاتی کردن ساختار نوین شورایی دانشگاه در ستاد و صف به عنوان اولین دانشگاه با ساختار غیر متعارف از حیث آنچه در آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه های دیده شده خاطر نشان کرد: اجرای این ساختار علاوه بر آثار خیر و سازنده برای ارتقاء وضعیت مدیریت در دانشگاه به عنوان الگویی برای دانشگاه های نظیر دانشگاه فرهنگیان مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر مهر محمدی  پذیرش قریب به ۱۰ هزار نفر دانشجو معلم جدید از طریق کنکور سراسری را از دیگر فعالیت های دانشگاه عنوان و اظهار کرد: گرچه این اقدام مطابق با وظیفه ذاتی دانشگاه است اما بدلیل صرف بخش مهمی از منابع انسانی و مادی دانشگاه در مراحل پذیرش قابل ذکر است.

وی  ابراز امیدورای کرد: پذیرش دانشجو از کنکور سراسری به گونه ای اتفاق بیفتد که با مسئله، معضلات و مشکلات کمتر برای مدیریت دانشگاه همراه باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره بر تدارک ویژه برای پذیرش قریب ۱۰ هزار نفر مهارت آموز جدید ذیل ماده ۲۸ در سال ۹۵ گفت:  برنامه مهارت آموزان جدید از نظر اجرایی شرایط مشابه سال گذشته را نداشته و می بایست بازنویسی و بازنگری می شد.

وی بر اجرای فرایند بازنگری و به روز رسانی برنامه ها و تصویب ۱۵ برنامه درسی (عمدتا مربوط به دوره های دبیری) دوره های کارشناسی توسط شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم و تحقیقات به عنوان اقدامی با اهمیت در سال ۹۵ تاکید کرد.

دکتر مهرمحمدی اهتمام ویژه برای نهادینه کردن ایده تضمین کیفیت خروجی ها یا اجرای آزمون اصلح و رفع موانع حقوقی آن از دیگر فعالیت های دانشگاه دانست و افزود: امیدواریم در این سال بتوانیم  این حرکت را تکمیل و طرح اصلح را به عنوان نماد دغدغه جدی  دانشگاه فرهنگیان، برای دومین دوره خروجی ها که مهر امسال در آموزش و پرورش شاغل می شوند اجرا کنیم و با عبور از فیلتر آزمون اصلح شاهد حضور افراد شایسته در آموزش و پرورش باشیم.

وی تصویب اساسنامه جامعه خیرین دانشگاه را از اتفاقات خوب در سایه مساعی بخش های مختلف دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: انشاالله با فعال کردن این ظرفیت بتوانیم از خیرین برای رفع محدودیت های منابع دولتی که دانشگاه با آن مواجه بوده حسن استفاده را بعمل آوریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان طراحی و اجرای عملیات تغییر وضعیت ماموران اداری( انتقال برخی به دانشگاه و نیز برخی تبدیل به حقوق از مقصد) و طراحی و تصویب برنامه فرصت پژوهشی استادان برای تقویت هویت آنان به عنوان استاد آموزش پژوه توسط معاونت پژوهشی را از دیگر عملکرد دانشگاه عنوان و خاطر نشان کرد: همچنین در سال ۹۵، بالغ بر ۳۰ تشکل اسلامی دانشجویی شامل موافقت اصولی و صدور پروانه فعالیت شده است که امید داریم با تاسیس این تعداد تشکل و شتابی که به این حوزه داده شد توانسته باشیم در مقطع انتخابات زمینه ای را برای جد و جهد و نشاط سیاسی در دانشگاه فراهم کرده باشیم.

وی برنامه ریزی و سازماندهی برای آغاز عملیات گسترده ترجمه منابع تخصصی حوزه میان رشته ای آموزش (نهضت ترجمه) و تولید نخستین مرجع معادل یابی واژگان تخصصی حوزه تربیت معلم  را از فعالیت های دانشگاه با نگاه آسیب شناسانه و ناظر به یکی از عوامل در ضعف کیفیت محتوای آموزشی دانست و تاکید کرد: با فعال کردن ترجمه آثار برجسته در آموزش رشته های مختلف در کنار تولید دانش بومی این ضعف در دانشگاه برطرف شود.

دکتر مهرمحمدی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۵ می تواند مفتخر به داشتن عاملیت اصلی در به رسمیت شناخته شدن تربیت معلم به عنوان یک حوزه تخصصی مطالعاتی در سایر دانشگاه های کشورباشد، افزود:  متاع تربیت معلم می بایست به عنوان متاعی مرغوب و خواستنی و مستحق توجه ویژه به تمام دانشگاه های کشور عرضه و در نهاد آموزش عالی کشور تربیت معلم به عنوان حوزه ای تخصصی به رسمیت شناخته شود؛ وجود رساله های  دکتری، همایش ها و نشست ها معطوف به تربیت معلم که در گذشته نشانی از آنها دیده نمی شد می تواند نشانه هایی از  این رسمیت بخشی از سوی دانشگاه فرهنگیان باشد.

وی بر طراحی فرایند دانش آموختگی برای نخستین بار و صدور گواهی دانش آموختگی برای قریب به ۲۰ هزار دانشجو معلم و ۸۵۰۰ نفر از معلم دانشجویان، تصویب و رونمایی از برنامه راهبردی دانشگاه در سال ۹۵ به منزله راهنمایی برای حرکت  در مسیر به عنوان دیگر اقدامات دانشگاه اشاره و اظهار کرد:  تمام فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه هم راستا با برنامه راهبردی دانشگاه بوده و در حقیقت این اقدامات در راه ترسیم شده توسط هیئت امناء برای توسعه دانشگاه است که با باورمندی و جدیت تا زمانی که در مسند خدمت باشیم ادامه خواهد یافت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین در بخش دیگر از سخنان خود بر اولویت های دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این اولویت ها میثاق مشترک میان ما برای دستیابی به توفقات بیشتر است.

وی بالندگی حرفه ای با تاکید بر دروس موسوم به تربیتی موضوعی(pck) و تربیت اسلامی، تولید منابع آموزشی ویژه برنامه های درسی جدید و تقویت شایستگی های فرهنگی تربیتی با تاکید بر حوزه های برنامه های درسی غیر رسمی و غیر متشکل و توسعه کار دانشجویی را از اولویت های سال جاری عنوان و تصریح کرد: در سال پیش رو ایجاد تحرک پژوهشی در دانشگاه و توسعه پژوهش های حوزه تربیت معلم در سایر دانشگاه ها، بهبود شرایط کاری و انگیزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه (اداری، مالی و حرفه ای) وتوسعه همه جانبه کتابخانه ها و مراکز منابع علمی در دانشگاه مورد تاکید است.

دکتر مهرمحمدی بهسازی و توسعه خوابگاه ها با اجرای طرح سرای مطلوب دانشجویی، توسعه تولید محتوای الکترونیک، توسعه اجرای آموزش های مجازی و ترکیبی  برای مخاطبان مختلف دانشگاه (دانشجویان، اساتید و کارکنان)، تولید برنامه های درسی جدید مرتبط با برنامه درسی ملی در وزارت آموزش و پرورش و مطابق با نیازهای آن، طراحی و اجرای برنامه دانشگاه سبز و همسو با ویژگی های زیست محیطی و توسعه پایدار، طراحی و اجرای سیستم حمایت حرفه ای از نو معلمان و روان سازی ارتباط دانشگاه با مدرسه راجع به مقوله کارورزی و مدارس وابسته را از دیگر اولویت های سال جدید برشمرد.

وی در ادامه تفویض اختیار بیشتر به مدیران استانی و فعال سازی کمیته های استانی هیئت امناء، توانمند سازی مدیران استان و تقویت جایگاه مدیریت استان در مراجع تصمیم گیر و تصمیم ساز در سطح استان، بستر سازی برای توسعه مشارکت دانشگاه در امر بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش (کوتاه مدت) درچهارچوب برنامه راهبردی، توسعه کمی و کیفی خدمات دانشجویی با تاکید بر برون سپاری، درآمد زایی و ایجاد تنوع در درآمد دانشگاه از طریق فعال سازی مجمع خیرین و بنیاد خیریه تربیت معلم و نیز ارائه طیف خدمات آموزشی و پژوهشی برای درآمد زایی، تاسیس شرکت های دانش بنیان در جهت کمک برای ترمیم وضعیت بودجه ای دانشگاه  را از حوزه های مورد تمرکز دانشگاه در سال ۹۶ عنوان کرد.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از توفیق حضور در جمع همکاران دانشگاه و عرض تبریک سال نو از ابراز امیدواری کرد: تاز مانی که توفیق خدمتگزاری برقرار است در انجام تکالیف خود کوتاهی نکنیم و از عنایات الهی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در جهت انجام این تکالیف برخودار باشیم.

منبع: دانشگاه فرهنگیان

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: