۱۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۷

گرانی لبنیات به بهانه تعطیلات نوروز و هزینه بالای تبلیغات

آشفتگی بازار لبنیات حاکی از آن است که نظام قیمت گذاری و نظارت در بازار لبنیات نیاز به بازنگری جامعی دارد که در آن سیاست گذاران از حلقه اول یعنی دامدار تا حلقه آخر یعنی مصرف کننده را باهم ببیند تا ضمن حمایت از تولید کنندگان منافع مصرف کنندگان را هم تضمین شود.

به گزارش عیارآنلاین، در هفته دوم عید زمانی که برخی از دستگاه نظارتی هم به تعطیلات رفته بودند قیمت‌ها در بازار لبنیات دوباره افزایش پیدا کرد. مغازه دارها معتقد بودند قیمت‌ها به قدری نوسان داشته است که هر بار برای فروش محصولات لبنی باید روی جلد آن را قرائت کنند. اسماعیلی، رئیس اتحادیه تولید کنندگان فراورده‌های لبنی در مصاحبه با برنامه رادیویی پیک بامدادی، پیرامون افزایش قیمت لبنیات در هفته گذشته، افزایش هزینه‌های شرکت‌های تولیدکننده در ایام عید را دلیل این افزایش قیمت اعلام کرد و معتقد بود، اعلام رسمی برای تغییر قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت که در این زمینه تصمیم‌گیر است وجود نداشته است و شرکت‌های لبنی خودسرانه به دلیل دو برابر شدن حقوق و مزایای پرداختی پرسنل خود در ایام تعطیلات اقدام به این افزایش قیمت گرفته‌اند.

افزایش دوباره قیمت محصولات لبنی بعد از تعطیلات نوروز، موضوعی بود که دوباره اعتراض مصرف کننده‌ها به صدا در آورد، موضوعی که باعث شد، اسماعیلی، رئیس اتحادیه فراورده‌های لبنی در اظهار نظر عجیبی، بالا بودن هزینه تبلیغات محصولات این شرکت‌ها در شبکه‌های رسانه‌ای داخلی و خارجی را دلیل این گرانی اعلام کند. گرم شدن موتور گرانی لبنیات، اعتراض مردم و بازتاب رسانه‌ای این موضوع باعث شد، مسئولین به تخلف بعضی واحدهای لبنی اذعان کنند که در این باره، باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در مصاحبه با خبرنگار جام آنلاین، معتقد بود برخی از شرکت‌های لبنی در این زمینه تخلف کرده‌اند که طی جلسه‌ سه‌شنبه، (۱۵ فروردین) با مسئولان سازمان حمایت، این واحدهای تولیدی متعهد شدند از چهارشنبه قیمت‌ها را به روال گذشته بازگردانده و نرخ‌های قبلی را اعمال کنند.

اختلاف نظر و ناهماهنگی‌ بین واحدهای لبنی و سازمان حمایت بر سر افزایش قیمت، موضوعی دیگری بود که چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی در گفتگو با برنامه رادیویی پیک بامدادی، معتقد بود، اگر شرکتی بخواهد افزایش قیمت بدهد در یک فرایند باید درخواست خود را به سازمان حمایت ارائه و این سازمان بررسی کند و درصورت تائید از سوی سازمان حمایت است که تولید کنندگان اجازه افزایش قیمت پیدا می‌کنند. اما در این میان، اشکالی که وجود دارد این است که مکانیسم و فرایند درخواست از سوی تولید کنندگان و بررسی از سوی سازمان حمایت خیلی کند پیش می‌رود و معمولا مسئولین اهمیت نمی‌دهند و وقت نمی‌گذارند به همین دلیل شرکت‌ها خود اقدام به افزایش قیمت می‌کنند.

با توجه به مشکلات پیش آمده می‌توان نتیجه گرفت که نظام قیمت گذاری و نظارت در بازار لبنیات نیاز به بازنگری جامعی دارد که در آن سیاست گذاران از حلقه اول یعنی دامدار تا حلقه آخر یعنی مصرف کننده را باهم ببیند تا ضمن حمایت از تولید کنندگان منافع مصرف کنندگان را هم تضمین کنند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: