۲۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹

“آزادسازی” و قیمت‌هایی که پوست‌ کَند

عباس آخوندی سال ۹۲ در اولین واکنش به طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفته بود، “باید با مردم راست و پوست‌کنده سخن گفت”، طرحی که قرار بود کیفیت خدمات و نه قیمت‌ها را افزایش دهد. ولی مردم فکر نمی‌کردند پس از آزادسازی قیمتها ۴برابر و پوست‌ها کنده شود.

به گزارش عیارآنلاین، گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پرونده «مرور ۴۳ ماه “کلید”ی» در نظر دارد، طی ماه‌های آخر دولت یازدهم مروری بر مهمترین وقایع اقتصادی، تصمیمات دولت و دستگاه‌ها و اظهارات و وعده‌های مسئولان در حدود  ۴۳ ماهی که از این دولت گذشته، داشته و آنچه را بر اقتصاد کشور گذشته تحلیل کند.

شماره ۵ پرونده ۴۳ ماه “کلید”ی به سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در دولت یازدهم می پردازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تا همین چند وقت پیش دست‌اندرکاران و فعالان حوزه حمل‌ونقل نرخ بلیت پروازهای داخلی را با قیمت یک پُرس چلوکباب مقایسه می‌کردند. مقایسه‌ای از باب ارزانی. تا تقریبا دو سال پیش ارزانی تنها ویژگی‌ حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور نبود، تاخیرات و کیفیت نازل خدمات دو ویژگی بارز پروازی داخلی از دیرباز بوده است. در وانفسای ظلم‌هایی که بر مردم در حمل ونقل هوایی می‌رفت زمزمه‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با چاشنی انتقاد از عملکرد دولت دهم در این زمینه از نیمه دوم سال ۹۲ آغاز شد.

از بهار سال ۹۲ (خردادماه) موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما وارد فاز جدی‌ شد. در آن زمان حمیدرضا پهلوانی رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این‌که آزادسازی قیمت‌ها منجر به ارتقای خدمات پروازی می‌شود،‌گفت:‌در حال حاضر سوخت هواپیما به نوعی یارانه‌ای است که دولت به ایرلاین‌ها می‌دهد، از این رو در ازای این یارانه دولت بلیت هواپیما را بر اساس نیازها و شرایط جامعه تعیین می‌کند. این مسئله نیز باعث شده در روند اجرا با مشکلاتی مواجه شویم.  به‌طور قطع چنانچه آزادسازی بلیت انجام شود این مشکل نیز برطرف خواهد شد. البته برنامه آزادسازی قیمت بلیت برای اجرا باید از طریق مجلس و دولت به سازمان هواپیمایی کشور ابلاغ شود.

*قیمت بلیت هواپیما و چلوکباب
اواخر تیرماه ۹۲ رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با انتقاد از دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما، گفت: نرخ بلیت هواپیما با قیمت یک پرس چلوکباب برابری نمی‌کند و به همین دلیل قیمت بلیت هنوز جذابیت دارد.عبدالرضا موسوی افزود:‌ وقتی قیمت یک پرس چلوکباب در برخی نقاط تهران ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است، قطعا بلیت ۱۰۰ هزار تومانی هنوز جذابیت دارد. بروید یک عکس از لیست قیمت رستوران‌ها بگیرید و آنرا با نرخ بلیت هواپیما مقایسه کنید. آیا قیمت بلیت یک هواپیما که یک نفر را ۱۰۰۰ کیلومتر ظرف یک ساعت جابجا می‌کند با یک دست چلوکباب واقعا برابری می‌کند.  این ضعفی است که در سیستم داریم و تا زمانی که قیمت تعیین می‌شود وضعیت ایرلاین‌ها همین است. قطعا قیمت‌ها باید آزاد شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ بلیت باشد.

وی با اشاره به این‌که بر اساس برنامه پنجم باید از اول امسال نرخ بلیت هواپیما شناور می‌شد، یادآور شد: متاسفانه به این بند قانونی توجه نمی‌شود و قیمت‌ها هنوز در اختیار دولت است، اگر یک سری آزادسازی صورت گیرد هم به نفع ایرلاین‌هاست و هم مردم.

*راست و پوست‌کنده

اوایل شهریور ماه سال ۹۲ آخوندی وزیر تازه وارد راه و شهرسازی در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به این‌که نوسازی ناوگان هوایی خوب نبوده است، گفت: در حال حاضر ۱۸ ایرلاین به ظاهر خصوصی در کشور داریم، اما همه این بنگاه‌ها از نظر مالی مشکل دارند و توسعه در این بخش نداشته‌ایم و مرتب کاهش یافته است.
وی با بیان این‌که در این زمینه نیز باید با مردم «راست و پوست کنده سخن بگوئیم» گفت: سهم حمل‌ونقل هوایی از حمل‌ونقل کشور ۳ درصد است  که ۴۰ درصد این میزان نیز مربوط به کارمندان دولت است. بر اساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه باید در سال سوم این برنامه (امسال)قیمت‌ها آزادسازی می‌شد، اما هنوز اتفاقی در این زمینه روی نداده است.

*آخوندی: موافق آزادسازی همه قیمت‌ها هستم

اواخر تابستان ۹۲ وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که داستان موش و گربه حوزه خُرد و کلان اقتصاد باید تمام شود، گفت:‌دولت باید به‌عنوان یک استراتژی کلی از هرنوع عملیاتی خارج شود و فقط تنظیم‌کننده مقررات باشد. در حوزه تنظیم مقررات باید از مداخله در قیمت‌گذاری خارج شویم و در همه حوزه‌ها به‌سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کنیم، چراکه مداخلات دولت به‌زیان مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران بوده است.


اواسط مهرماه ۹۲رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آزادسازی قیمت‌های بلیت هواپیما گفت: با توجه به بسترسازی‌های انجام شده در سال گذشته با آزادسازی قیمت‌ها نرخ‌ها ظرف یک سال به حالت طبیعی بر می‌گردد.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در همان روزها با اشاره به این‌که زمینه‌ها و شرایط آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در گزارشی تقدیم وزیر راه شده است،گفت: آزادسازی به‌معنای افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه با این کار نرخ برخی مسیرهای پروازی با هزینه سفر جاده و ریل برابر می‌شود. پرورش با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، گفت:‌ در این نشست که مجموعه بخش هوایی کشور حضور داشت، آقای آخوندی نظر مساعدی روی آزادسازی قیمت بلیت و اجرای ماده ۱۶۱ برنامه پنجم داشت.

*افزایش نرخ‌ها با آزادسازی

اوایل مهرماه سال ۹۲  نظر موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در برابر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تاثیرات آن بر عملکرد ایرلاین‌ها تغییر کرد: « آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به‌طور قطع افزایش می‌یابد. حکایت رقابت دولت و بخش خصوصی مانند مبارزه دو کشتی‌گیر است که یکی دوپینگ کرده و دیگری باید با زور خودش مبارزه کند.

وی تصریح کرد: خیلی از افرادی که در دولت کار می‌کنند به خاطر اعمال سلایق شخصی و شاید یک سری مسائل دیگر در طرح‌ها، نقشه‌ها، دستورالعمل و آئین‌نامه اجرایی دست دولت را باز گذاشته‌اند و دولت می‌تواند در هر جایی  اظهارنظر کند، چراکه اینها گلوگاه‌هایی است که می‌توانند گلوی بخش خصوصی را فشار بدهند. فرض کنیم با آزدسازی دولت سوخت تحویلی به ایرلاین‌ها را از ۷۰۰ تومانی به ۲۱۰۰ تومان افزایش دهد میانگین مصرف سوخت هر ساعت پرواز ۴۰ لیتر است یعنی به ازای هر مسافر در یک ساعت به ازای هر صندلی با نرخ کنونی ۲۸ هزار تومان هزینه دارد. حال اگر نرخ سوخت ۳ برابر شود در یک مسیر یک ساعته هزینه سوخت به ازای هر صندلی به ۸۴ هزار تومان افزایش می‌یابد،بنابراین با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نرخ‌ها حتما افزایش می‌یابد.

پس از رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نوبت به دبیر وقت این انجمن رسید. غوابش با اشاره به این‌که با آزادسازی قیمت سوخت هواپیما فعالیت ایرلاین‌ها متوقف می‌شود،گفت: معتقدم ایرلاین دولتی در ایران نداریم، مسئله مهم صنعت حمل‌ونقل هوایی وجود قوانین دست و پاگیر برای شرکت‌های مالک است.

آبان‌ماه ۹۲ قائم‌مقام وقت وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی با اعلام این خبر که قیمت بلیت هواپیما تا نوروز ۹۳ آزادسازی می‌شود، گفت:آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جزء سیاست‌های برنامه پنجم توسعه است. در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی در حال ورشکستگی هستند و مشکلات زیادی دارند بنابراین با توجه به تاکید مجلس و همچنین در راستای اجرای قانون و مصوبات قانونی، آزادسازی تا نوروز ۹۳ اجرایی می‌شود.

علی‌محمد نوریان تصریح کرد: هنوز کف و سقف قیمت‌ها مشخص نیست و در حال بررسی نرخ‌ها هستیم و باید جوانب مختلف این کار مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: