۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۶
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد؛

شرایط سخت بازار برای تجاری‌سازی محصولات داخلی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در شرایط سخت رقابتی قرار دارند، ابراز امیدواری کرد که با توانمندسازی بتوانند دامپینگ موجود در بازارهای کشور را پشت‌سر بگذارند.

به گزارش عیارآنلاین، دکتر بهزاد سلطانی در حاشیه بازدید از یک شرکت دانش‌بنیان واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید محصولات دانش‌بنیان در این شرکت افزود: این شرکت توانسته است سانتریفیوژهای پزشکی با توان ۱۵ هزار دور در دقیقه به تولید برسانند و با تحقیق و توسعه توان این سانتریفیوژها را به ۲۰ هزار دور در دقیقه ارتقاء دهند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این شرکت بتواند با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه فروش توانمند شود، اظهار کرد: محصولات تولیدشده در این شرکت از طریق مهندسی معکوس بوده است و با تحقیق و توسعه توانسته است سانتریفیوژهایی با قیمت کمتر نمونه خارجی وارد بازار کنند.

سلطانی با اشاره به وضعیت دشوار موجود در بازار کشور برای شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: این شرکت پس از تولید سانتریفیوژهای پزشکی و تجاری‌سازی آنها و اخذ تاییدیه مشتری‌ها، شرکت‌های خارجی با ایجاد روابط بازرگانی و دامپینگ توانستند قیمت‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند بازارهای کشور را در اختیار بگیرند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امیدواریم با توانمندسازی شرکت‌ها بتوانند این دامپینگ را پشت‌سر بگذارند، ادامه داد: این رقابت در فضای اقتصادی ایجاد شده است و ما وظیفه داریم از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم.

سلطانی با اشاره به تجاری‌سازی ۶۳۲ دستگاه سانتریفیوژ تولیدشده از سوی این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: این شرکت تاکنون به مبلغ ۷ میلیارد تومان فروش داشته است و از طریق بازاریابی اقدام به صادرات محصولات خود کرده است و ما امیدواریم که سایر محصولات تولیدشده در این شرکت دانش‌بنیان شوند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط سختی رقابت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این امر شامل همه شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود چراکه شرکت‌های بزرگ تولیدی با تولید محصولات خود به میزان زیاد قادر به کاهش قیمت‌های محصولات خود هستند.

سلطانی با تاکید بر ضرورت حفظ کیفیت در محصولات تولید داخل اظهار کرد: از این رو شرکت‌های دانش‌بنیان باید بخش تحقیق و توسعه خود را تقویت کنند تا علاوه بر ارتقاء کیفیت اجزاء و قطعات بتوانند از لحاظ ظاهری محصولات مناسبی را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند به‌گونه‌ای که محصولات آنها کاربرپسند باشد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی حفظ نوآوری را از دیگر مهمترین عوامل ارتقاء کیفیت محصولات دانش‌بنیان نام برد و گفت: در حال حاضر محققان کشور توانسته‌اند سانتریفیوژ با توان ۲۰ هزار دور در دقیقه تولید کنند که رقیب آنها یک شرکت آلمانی است که توان سانتریفیوژ آنها ۱۸ هزار دور در دقیقه است.

وی با بیان اینکه تغییر فناوری یکی از مهمترین خطراتی است که متوجه محصولات دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: از این رو تقویت توسعه و تحقیق و عرضه فناوری‌های هوشمند می‌تواند در این زمینه مثمرثمر شود بر این اساس باید شرکت‌ها دائماً نسبت به پایش فناوری‌های مرتبط با حوزه فناوری‌های خود اقدام کنند.

سلطانی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را از جمله راهکار در این زمینه نام برد و افزود: علاوه بر آن ما با مشکل بازرگانی و خرید و فروش‌های دولتی و غیردولتی مواجه هستیم که برای رفع این مشکل باید با اعمال مشوق‌هایی دستگاه‌های خارجی را تشویق کنیم که به جای خرید خارجی از محصولات داخلی خریداری کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه این مشوق‌ها باید واقعی باشند، اظهار کرد: در این صورت می‌توانیم مشکل خرید خارجی را کمتر کنیم و از سوی دیگر محصولات تولید داخل نیز توسعه یابند.

وی با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این شرکت اظهار کرد: صندوق علاوه بر ارائه لیزینگ محصولات جدید به بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی برای خرید این محصول وام ۴ درصد برای نمونه‌سازی نیز ارائه می‌دهد ضمن آنکه وام صادراتی با نرخ ۹ درصد نیز ارائه می‌شود که این وام صادراتی در بعد و پس از صادرات محصولات ارائه می‌شود.

سلطانی سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی و اعطای وام‌های توسعه محصولات و ارائه خدمات توانمندسازی را از دیگر خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: