۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۱
دهمین بسته‌خبری حمل‌و‌نقل منتشر شد

تأمین واگن با قراردادی شبه وارداتی!

پس از کش و قوس فراوان بین وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت بر سر واردات واگن، سرانجام در قراردادی، مقرر شد که طی سه سال آینده، ۱۱۰۰ واگن به صورت آماده وارد شده و ۴۹۰۰ واگن دیگر نیز با همکاری دو طرف در داخل ساخته شود.

به گزارش عیارآنلاین، دهمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. در این شماره به صورت تفصیلی به دو موضوع ضرورت استفاده از سرمایه‌های داخلی برای توسعه راه آهن کشور و قرارداد با شرکت روسی برای تأمین واگن باری، پرداخته شده است.

اقرار مدیرعامل راه آهن به لزوم توجه به سرمایه‌های داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: باید نقدینگی کشور را به سمت سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی و توسعه آن هدایت کرد.

سعید محمدزاده ضمن بیان این مطلب افزود: راه‌آهن روزگاری شریان اصلی دفاع از کشور بود، بنابراین اگر به دنبال تغییر در راه‌آهن هستیم باید این تغییر را از خود آغاز کنیم تا شاهد توسعه راه‌آهن باشیم. نباید به هیچ کشوری دل بست زیرا صدها هزار میلیارد ریال نقدینگی در کشور وجود دارد و این ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش راه‌آهن و توسعه راه های کشور است.

یکی از معضلات همیشگی در توسعه زیرساخت‌ها، کمبود بودجه و شمار بالای پروژه‌های تعریف  شده می‌باشد که طی سالیان اخیر با کاهش قیمت نفت و همچنین کاهش تولید نفت کشور بر شدت مشکلات افزوده شده است. بنابر اعلام نوبخت، حدود ۷۰ هزار پروژه زیرساختی تکمیل نشده در کشور وجود دارد که مشخص است تکمیل این حجم از پروژه‌های نیمه تمام با بودجه ناچیز دولتی به ده‌ها سال زمان نیاز دارد.

این درحالی است که کشور‌های توسعه یافته با کمک سرمایه و توان بخش خصوصی بر مشکل کمبود بودجه عمرانی خود غلبه کرده‌اند. بهترین راه استفاده از سرمایه بخش خصوصی استفاده از قراردادهای عمومی-خصوصی می‌باشد.

در این گونه از قراردادها، بخش خصوصی با سرمایه خود اقدام به احداث و بهره برداری از پروژه زیرساختی می کند و سپس برای دریافت اصل و سود مورد انتظار خود، برای مدت مشخصی اقدام به بهره‌برداری از آن پروژه زیرساختی می‌نماید و پس از طی این مدت، پروژه به بخش دولتی تحویل می‌شود. بنابراین بدون نیاز به سرمایه دولتی زیرساخت مورد نظر احداث می‌گردد.

لازم به ذکر است که مالکیت پروژه از ابتدا نیز با بخش دولتی بوده و سرمایه‌گذار صرفاً تا مدت محدود به بهره برداری می‌پردازد.

تأمین واگن با قرارداد شبه واردات!

پس از کش و قوس های فراوان بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر واردات واگن از کشورهای خارجی، سرانجام طی قراردادی با حضور نعمت زاده مقرر شد در طی سه سال آینده ۱۱۰۰ واگن به صورت آماده وارده شده و ۴۹۰۰ واگن دیگر نیز با همکاری دو طرف در داخل ساخته شود. شرکت «مجموعه واگن سازی روسیه» موسوم به «او.وی.کا» روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که با سه شرکت ایرانی برای فروش واگن باری و ساخت مشترک، قرارداد امضا کرده است. بر اساس این سند، شرکت های ایرانی بدنه واگن‌ها و شرکت «مجموعه واگن سازی روسیه» چرخ‌ها و سامانه‌های ترمزها را می سازد.

این درحالی است که واگن‌های باری از پیچیدگی بالایی برخوردار نیستند و توان داخلی به مرز خودکفایی بسیار نزدیک شده است. با این حال به دلیل عدم وجود جذابیت‌های مالی در خرید از واگن سازان داخلی، شرکت‌های حمل‌و نقلی ترجیح می دهند از امتیازات مالی قرارداد با واگن سازان خارجی بهره‌مند شوند. موضوعی که باعث شده است مجموعه واگن سازان داخلی با حدود ۲۵ درصد توان به تولید بپردازدند. حل این مساله بر عهده وزارت صنعت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که متاسفانه دلیل قانع کننده ای بر کوتاهی صورت گرفته ارائه نکرده‌اند.

هرچند شرکت‌های حمل‌ونقلی به درستی به دنبال توسعه و نوسازی ناوگان خود می‌باشند، اما صدور مجوز واردات یا قرارداد شبه وارداتی مانند آنچه منعقد گردیده است ظلم بزرگی به مجموعه تولید کنندگان داخلی خواهد بود.

تولید ریل ملی با وام هندی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اعلام کرد: ظرف چند ماه گذشته دولت و  وزارت راه و شهرسازی مذاکرات مستمری را با هندی‌ها برای تامین فاینانس ریل تولیدی ذوب‌آهن انجام داده‌اند.

ذاکری افزود: بر این اساس مذاکراتی که به نتیجه رسیده، کشور هند شمش مورد نیاز تولید ریل ملی را در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و از محل منابع فاینانس تامین می‌کند که به این ترتیب ریل UIC60 با کیفیت برای اولین‌بار در کشور تولید می‌شود. وی با بیان این‌که در پروسه تولید ریل از شمش نیز دولت منابع مورد نیاز را از طریق فاینانس متقبل شده‌اند، افزود: در مرحله اول ۱۰۰ هزار تن ریل مطابق توافق بانک مرکزی هند و یکی از بانک‌های ایرانی تولید می‌شود. حُسن توافق با هندی‌ها در این است که بدون پرداخت نقدینگی از اعتبارات این کشور برای تولید ریلی ملی استفاده می‌کنیم.

دستور ایجاد لیزینگ ریلی با اتصال ریل به مراکز بار و تولید

مدیرعامل راه‌آهن با اعلام صدور دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی از آمادگی راه‌آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید خبر داد. محمدزاده همچنین افزود: در راستای حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه‌گذاری مشترک بین دولت، بخش‌های صنعتی و خصوصی استفاده کرد.

حجم بدهی دولت به پیمانکاران در این دولت افزایش یافته است

آنطور که معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی می‌گوید دولت یازدهم وزارت راه و شهرسازی را با بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران از دولت دهم تحویل گرفته و باوجود تسویه حدود ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومان از این رقم، تا امروز رقم این بدهی به بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ بدهی که به شرط کمک نقدی ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند بخشی از آن را تا پایان سال تسویه کند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: