۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸

آیا صورت مسئله واردات واگن تغییر کرده است؟!

بعد از کش‎وقوس های فراوان درباره واردات واگن، بالأخره قرعه تامین واگن کشور به نام شرکت یونایتد واگن روسیه (uwc) افتاد و قرار شد سه شرکت ایرانی، واگن سازی پارس اراک، واگن‌سازی کوثر و فولاد درخشان اراک با این شرکت روسی مشارکت کنند، اما سوال اساسی اینجاست که با این فرایند چه حمایتی از صنعت واگن‎سازی کشور خواهد شد؟

به گزارش عیارآنلاین، داستان واردات واگن به کشور طی چند ماه گذشته به یکی از چالشی‌ترین موضوعات مشترک بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن وتجارت، راه‌وشهرسازی و واگن‌سازان کشور تبدیل شده است. ماجرا از شهریور ماه امسال شروع شد، زمانی که نعمت‌زاده وزیر صنعت از ورود ۵هزار واگن باری به کشور ممانعت به عمل آورد. مسئله‌ای که باعث شد وزیر راه‌وشهرسازی با استدلال به این که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با این اقدام دچار بلاتکلیفی شده‌اند و اینکه شرکت راه‌آهن یک مجموعه بهره‌بردار است و نمی‌تواند منتظر تولید و ساخت واگن توسط شرکت‌های ورشکسته داخلی باشد، با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور از اقدام عضو دیگر کابینه گلایه کرد.

رسانه‌ای شدن ماجرا و اعتراض واگن‌سازان داخلی مبنی بر اینکه در صنعت واگن‌سازی کشور ظرفیت و پتانسیل خودکفایی ۷۰تا۸۰درصدی تولید واگن‌های باری و مسافری وجود دارد و شرکت‌های واگن‌سازی به دلیل عدم وجود سفارش با ۲۵درصد ظرفیت خود کار می‌کنند باعث شد این مسئله مورد مطالعه و کارشناسی دقیق قرار گیرد و اخبار مربوط به آن رسانه ای نشود.

صورت مسئله واردات واگن تغییر کرد

با توجه به موجود بودن ظرفیت تولید واگن در کشور، حمایت از تولید ملی وایجاد اشتغال انتظار می‌رفت وزارتخانه‌های صنعت و راه‌وشهرسازی با اندیشیدن راهکارهای منطقی حمایت از تولید‌کنندگان داخلی را از طریق تامین، نقدینگی، سرمایه درگردش، سرمایه ثابت و سایر بسته‌های حمایتی در دستور کار خود قرار دهند اما اشتیاق به محصولات شرکت‌های خارجی و عدم اعتماد به تولید و دانش بومی مانع از آن شد.

قرعه تامین واگن کشور به نام شرکت یونایتد واگن روسیه (uwc) افتاد

پس از کش‌وقوس‌های فراوان با پیگیری وزیر صنعت، طی توافق‌نامه‌ای قرار شد در ساخت ۶هزار واگن باری که به صورت کامل به شرکت یونایتدواگن روسیه واگذار شده بود سه شرکت ایرانی، واگن سازی پارس اراک، واگن‌سازی کوثر و فولاد درخشان اراک مشارکت کنند. براساس این توافق‌نامه واگن پارس اراک در سال آینده باید ۵۰۰ واگن و درسال‌‌های ۹۷ و ۹۸ نیز درهرسال ۸۵۰ واگن و فولاد درخشان اراک در سال آینده ۳۰۰ واگن و درسال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۴۵۰و۵۰۰واگن به شرکت‌های بهره‌بردار باید تحویل دهند.

سؤالات بی پاسخ در رابطه با جزئیات قرارداد با شرکت یونایتدواگن روسیه

– چه الزامی وجود دارد که تولید کنندگان کشور واگن روسی بسازند؟

– آیا مجریان این قرارداد راهکاری برای انتقال فناوری آن به کشور دارند؟

– آیا اجزای واگن را در داخل کشور تولید می‌کنند یا اینکه فقط مونتاژ می‌کنند؟

– فارغ از اختلاف نظرهای موجود بین دستگاه‌های متولی باید پرسید که چرا با وجود پتانسیل تولید واگن در کشور باید به سمت تولید‌کنندگان خارجی برویم؟

– چرا واگن‌سازان داخلی باید با ۲۵ درصد ظرفیت خود کار کنند درحالی که در صورت اعتماد به آنها می‌توانند با ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولید داشته باشند؟

امیدواریم مسئولین امر در راستای اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی این صنعت در حال رکود را از وضعیت فعلی خارج کنند و منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شوند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: