۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۲

خودروهای برقی؛ میان‌بر فرار از آلودگی هوا در ایران

یکی از برنامه‌های وزارت نیرو برای مقابله با آلودگی هوا موضوع روی کار آمدن خودروهای برقی است که بر اساس مطالعات صورت گرفته اگر تنها در تهران بتوان خودروهای کنونی را با خودروهای برقی جایگزین کرد بیش از ۷۰ درصد از آلودگی شهر کاسته می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، در حال حاضر ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم حمل‌ونقل می‌شود به همین دلیل نیز از ۲۶ طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری مهم که در وزارت نیرو در حال پیگیری قرار گرفته یکی از آنها مربط به طرح خودروهای برقی است.

به عبارت دیگر توزیع برق خودروهای برقی برعهده وزارت نیرو خواهد بود به همین دلیل باید زیرساخت‌های آن طوری فراهم شود که امکان شارژ خودروهای برقی در منازل مسکونی و دیگر اماکن تجاری و اداری وجود داشته باشد.

همچنین هم اکنون ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق کشور است که از این میان به طور مثال در زمستان حدود ۳۰ تا ۳۴ هزار مگاوات مورد استفاده قرار می‌گیرد این در حالی است که قدرت عملی نیروگاه‌های کشور بیش از ۵۴ هزار مگاوات تخمین زده شده است.

این امر نشان می‌دهد که بخش زیادی از تولید به‌ویژه در طول زمستان بلا استفاده می‌ماند و به راحتی می‌توان در صورت گسترش خودروهای برقی کشور، آن‌ها در زمان‌های غیرپیک شارژ کرد بدون اینکه فشاری به شبکه نیز وارد شود.

از سوی دیگر در حال حاضر کل خودروهای مصرفی کشور در داخل حدود یک میلیون خودرو است که اگر سالانه ۱۰ درصد خودروها برقی شود، با احتساب هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو، هزینه ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان خواهد داشت که این عدد در مقایسه اقتصاد کشور عدد ناچیزی است.

به‌طور کلی باید گفت که اگر برنامه این است که خودروهای برقی در کشور توسعه پیدا کند، می‌بایست پیش از آن الزامات قانونی محکمی برای آن در نظر گرفت چراکه در حال حاضر در زمینه توسعه خودروهای برقی در کشور قانون محکمی وجود ندارد، در برخی از کشورهای خارجی کارخانه‌ها ملزم شده‌اند تا حدود ۲۰ درصد از تولید سالانه خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند، این مسأله باعث می‌شود تا در چند سال آینده کلیه خودروهای جدید آن‌ها برقی شود.

در همین رابطه علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو بر این باور است که با توجه به شرایط فعلی، در آینده برق جایگزین بنزین در ایران خواهد شد، لذا وزارت نیرو در حال فراهم کردن شرایطی است تا در زمان‌های غیر پیک با نصب تجهیزات مورد نیاز، شارژ خودروهای برقی در مکان‌های مذکور انجام شود همچنین به دنبال ایجاد شرایط ارتباط مناسب تولید باطری و خودرو برقی در ایران هستیم.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته وزارت نیرو قصد دارد که در طول یک برنامه سه ساله یا پنج ساله در شهرهایی که آلودگی بالایی وجود دارد این طرح را اجرایی کند، که تا کنون نیز پبشنهاد آن به دولت داده شده و به نظر می‌رسد که اگر در برنامه ششم توسعه به این مساله نیز توجه شود بتوان حجم آلودگی ها را کاهش داد.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

۱ دیدگاه
  1. ناشناس :

    به نظرم باید به جای زمینه سازی برای واردات خودروی برقی، با حمایت از شرکت های دانش بنیان ، از خودروها و موتورسیکلت های برقی حمایت کنیم. این صنعت عمر چندانی ندارد. و برای مثال بزرگترین شرکت آمریکا، تسلا، حدود ۱۵ سال سابقه دارد. اگر حمایت (قطعا منظورم حمایت از ایران خودرو و سایپا نیست) صورت گیرد ما هم می توانیم به جای مصرف کننده، تولید کننده باشیم. تا دیر نشده…

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: