۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۳
معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با عیارآنلاین:

تغییر تقویم آموزشی نیازمند اراده و وفاق ملی است

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه هدف اصلی تغییر تقویم آموزشی، ساماندهی زمان آموزش و ارتقای کیفیت یادگیری است، گفت: تغییر تقویم آموزشی باید متناسب با نیاز ها، شرایط خاص و اقلیم مناطق کشور باشد و با نگاه تخصصی آموزش و پروروش صورت بگیرد.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی عیارآنلاین، درخصوص اهمیت اصلاح تقویم آموزشی مدارس گفت: اصلاح تقویم آموزشی یکی از مسائلی است که در سال‌های گذشته در آموزش و پروش ما مطرح بوده است اما اقدام جدی در ارتباط با این مسئله رخ نداده است.

زرافشان ادامه داد: با توجه به تنوع جغرافیایی و آب‌وهوای متفاوتی که کشور ما دارد این مسئله مطرح شده است و در سال های اخیر هم باتوجه به مفادی که در سند تحول بنیادین زیرنظام برنامه درسی تصویب شده است یکی از مطالباتی که در زیر نظام درسی مطرح شده است موضوع زمان آموزش است.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به هدف تغییر تقویم آموزشی گفت: در واقع از اهداف اصلی ساماندهی زمان آموزش است که چگونه باشد که ارتقای کیفیت یادگیری را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعطیلات طولانی تابستان منجر به ایجاد فاصله زیاد آموزشی دانش آموزان می‌شود، گفت: در تقویم آموزش فعلی، یادگیری دانش آموزان دچار اختلال می‎شود و یادگیری جدید به تاخیر می افتد چون زمانی باید صرف شود که یادگیری گذشته دوباره یادآوری شود.

معاون آموزش متوسطه با اشاره تاریخچه تغییر تقویم آموزشی گفت: در قانون شوراهای آموزش و پرورش که مصوب سال ۱۳۷۲ است هم تهیه تقویم آموزشی مورد توجه قرار گرفته است و بخشی از وظایف شوراها در نظر گرفته شده است اما از آن سال تا به حال هیچ آیین نامه ای برای این موضوع تدارک دیده نشده است.

زرافشان با بیان اینکه در سند تحول ایجاد انعطاف در تقویم آموزشی متناسب با نیاز ها و شرایط مناطق کشور دیده شده است، خاطر نشان کرد: در راهکار ۲۱-۶ سند تحول این چنین آمده است که تحول در ساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و علاوه بر آن راهکار ۲۱-۱۰ که ذیل همان راهکار قبلی است، هدف عملیاتی آن بازنگری و بازمهندسی ساختارها، رویه‌ها و روش‌ها است

وی با بیان اینکه تغییر تقویم آموزشی قبلا هم توسط سازمان گردگشگری با نگاه گردشگری مطرح شده بود، افزود: اخیرا هم سازمان محیط زیست با نگاه آلودگی هوا و زیست محیطی این موضوع را بیان کرده است اما مستقل از مطالبه سایر دستگاه ها تقویم آموزشی برای آموزش و پرورش موضوعیت دارد.

زرافشان گفت: در گذشته چندین مرتبه می‌خواستند هم تغییر در تقویم آموزشی ایجاد کنند که سرانجام مطلوبی نداشت اما الان با توجه به سند تحول بنیادین که به این موضوع اشاره کرده است و با هدف ارتقای کیفیت یادگیری میخواهد صورت بگیرد و خواستگاه این تغیییر کاملا تعلیم وتربیتی است.

معاون آموزشم توسطه در خصوص جزییات این لایحه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: آموزش و پرورش از تغییر تقویم درسی استقبال می‎کند و در تهیه لایحه برای مجلس مشارکت کرده است و آموزش و پرورش آمادگی این را هم دارد که در محافل علمی یافته های مطالعات زیرنظام برنامه درسی را آنجا ارائه دهد.

زرافشان در پایان خاطر نشان کرد: به سرانجام رسیدن این تغییر نیاز به اراده و وفاق ملی است تنهایی آموزش و پرورش نمی تواند کاری از پیش جلو ببرد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: